Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många skyddsjagar älg from 16 augusti?

Featured Replies

Publicerat

Det är många som jagar duvor, gäss och gris för att de snaskar i sig säd från otröskade åkrar, men älg hör man sällan någon som diskuterar utifrån att de skulle vara ett problem.

Är det någon som skyddsjagar älg?, och om ni inte gör det varför i så fall?

Publicerat

Mja, jag har plockat en full älg som jagade hästar, åker och bråkar med fulla älgar och rådjur varje år men är bara en jag anser att jag har behövt skjuta. Havreälgar vet jag inte om det är så vanligt längre, bönderna härikring klagar inget iaf.

Publicerat

Tror faktiskt det är så enkelt att Älgarna inte ställer till lika stora problem för jordbruket.

Det är främst skogen som drabbas och den drabbas mest på vintern vilket är efter den "vanliga" jakten och då har man på sätt och vis redan reglerat stammarna.

Sedan är det ju faktiskt inte helt ovanligt att det blir skyddsjakt på älg framåt vårvintern när vandringsälgarna drar förbi skogsbolagens planteringar.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

"

• Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ)
    Enligt Jaktförordningen, bilaga 4
    12) Om länsstyrelsen inte föreskrivit annat får älg som uppträder vid fält med oskördad gröda inom registrerat älgskötselområde jagas om det behövs för att förebygga skada den 16 aug–den särskilda älgjaktstidens början."
    Så den här formuleringen är egentligen bara en kvarleva från tiden innan grisarna var den stora skadegöraren i fälten med oskördad gröda och skulle lika gärna kunna strykas från jaktförordingen?
    Jag hade en gubbe i Småland som till sina jaktgrannars förtret alltid sparade en havreåker längst bort mot skogen som fungerade som en j**la viltåker där han skjöt sig en havreälg...
    Avräknas såna älgar från den tilldelade licensen?
    Skyddsjakt på vandringsälg har jag faktiskt inte hört talas om, men vi har ju bara stationära älgar här i södra Sverige.