Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Åtelkamera vad gäller?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare vet inte om detta är rätt kategori att lägga forumet på men :) Har tänkt länge nu att jag ska skaffa mig en åtelkamera så småningom och då vill jag bara ha klarhet på vad som gäller för en sån innan jag köper och sätter ut en. Får man tex sätta den vid räv och grävlingsgryt, rävåtlar osv tacksam för svar! :D

Mvh

Publicerat

Delade meningar, domarna som fallit har dock friat de med kameror. Sätt den smart så det verkligen visar vad du vill ta kort på så kommer det bli svårt om någon börjar jävlas med dig.

Publicerat

Finns även de som fällts. Men då har kamerorna satts upp på ett sådant sätt att det varit stor risk för att skogsflanörer skall hamna på bild.

Så finns det en strand med gott om nakembadare skulle jag inte rekomendera dig att sätta den där. Och man kanske skall kolla så inte lokala orienteringsklubben har satt kontrollerna på ett sånt sätt att du har hög sannolikhet att fånga dem på bild.

Men om du har en illaluktande rävåtel som ligger en bra bit från stigar och bebyggelse så verkar det inte vara någon fara.

Ett tipps annars är att du lägger denna typer av frågor på förbundets area. Nu är det stor chans att du får ett ganska svävande svar även därifrån. Men då prejudikaten inte är helt solklara så kan man inte lasta Mr Fiberclass för det.

// Henrik

Publicerat

Grundregeln är ju att det är förbjudet utan tillstånd och tillstånd lär du inte få!

Publicerat

De friande domarna avser åtlar, de ses som anläggningar i kameralagens regler och således är de undantagna krav på tillstånd,

det underförstådda och meddelade inställningen av ett flertal Lst runt om i landet, däribland sthl är att om kameran är placerad så att förbipasserande, eventuella sådana inte kan bli identifierade på bild, exempelvis genom placering av kamerna, avskärmning av dess vinklar så är det ok att sätta upp den.

Detta är dock varken en regel, ett beslut eller meddelat genom praxis, det är ett av lst meddelat undantag som jag vill minnas att förbundet var med och tog fram rekommendationen i samarbetet med Lst.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar har fått lite klarhet i vad som gäller nu! :)

Publicerat

Pratade med en tjänsteman på Lst i Norrbotten, denna person tyckte att det finns lite att göra med lagarna kring åtelkameror :)

• 1 month later...
Publicerat

vilken kamera ska man köpa om man vill ha en funktionssäker kamera för rätt pris? de ska vara mms funktion.

Publicerat

uovision!

Publicerat

acorn 5210mms finns för 2200:- :thumbsup:

Publicerat

acorn ha ju 2 moduler med batteri, en för kameradelen och en för sändningen. Batterierna tar slut olika tid. Uovision har grym batteritid

Publicerat

Det som är relevant är följande,

det är tillståndspliktigt med kameraövervakning, tingsrätterna har vid återkommande bedömningar funnit följande

"gärningen är ringa och att risken för att människor mot sin vilja skulle ha fastnat på bild var väldigt liten." dvs montera kameran så att den inte fotar galet högt ie ansikten och på så vis kan/bör man klara sig.

/Christian

• 1 month later...
Publicerat

blir en uovision + en billig utan mms. va ska man köpa om man ska ha en billig billig som duger. bilderna behöver inte annat än visa va de e för djur alltså de behöver inte vara nå kvalite har ni nå tips?

Publicerat

har testat flera olika och har ännu inte kommit över någon som är riktigt bra. haft en del som levererat sjukt bra bilder som men som lagt av efter rätt kort tid. nu kör jag med genzo sg550 från hylte lantmän och de är rent ut sagt riktigt risiga. inget jag rekommenderar. dåliga bilder och sensorerna är nog dåliga för de missar att fota en hel del.