Publicerat Augusti 15, 201213 yr Hejsan! Har varit inne på en mynningsbroms till 308:an. För att ev kunna få ut ett bättre skytte. Dock har jag funderat och jag tror knallen kan vara en bidragande effekt till ett sämre skytte. Därför är jag inne på ljuddämpare istället. Det jag undrar är hur pass mycket reduceras rekylen av ljuddämpare och är någon dämpare mer rekyldämpande än någon annan? Tacksam för svar & teorier!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Ljuddämpare av teleskop modell ger i regel mer dämpning av rekylen än frontmonterade. Modeller finns det ju en hel del av.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Min ASE Utra Jet-Z Compact i stål dämpar rekylen i min .308 mycket effektivt, det blir som att skjuta en helt annan bössa. Har inte testat några dämpare i lättmetall men personligen använder jag nästan bara min dämpare på skjutbanan, och stål tål långvarig skottlossning och varmskjutning på ett helt annat sätt än t.ex. aluminium. ASE Utra-dämparna går mer eller mindre att skjuta tills de glöder, men värmedaller blir givetvis ett problem långt innan dess. =)
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Författare Okej! Tackar, någon annan som har någon åsikt? Beställde hem ett gammalt nummer av Vapentidningen från deras hemsida, för att läsa om ett "stortest" av ljuddämpare. Såg att dämparna presterade väldigt olika beorende på kaliber. Dock var testet från 2010. Någon som vet vilken dämpare som är bäst för 308:an? Tror Vapentidningen gjorde ett test förra året också, men får tyvärr inte tag på den tidningen.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Det där med " bäst" är ju lite subjektivt. Det är rätt många faktorer som man väger in när man monterar en dämpare, vid sidan om själva dämpningen så inte minst vikt och hur mycket de förlänger pipan. Är dämparen uppbyggd av separata lameller eller fräst ur ett stycke? Själv valde jag ståldämpare på min drev- och eftersökspang medan jag har alu-dämp på de övriga. RCC har prisvärda dämpare, men det finns fler.