Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjaktssikte?

Featured Replies

Publicerat

Ännu en fråga om dessa sikten. Har kollar runt bland liknande frågor där svaren varierat en del, dom flesta trådarna är 2-3 år gamla så ställer ändå en liknande fråga då jag hoppas att det nu efter några år finns mer rutin bakom svaren och sikten, och kanske nya tips på sikten?

Jag jagar inte så mycket som jag vill och tränar inte så m ycket som jag borde, men även om jag ökar antalet dagar i skogen och på banan så kommer själva jakten att se lika dan ut.

Jag smyg/vakjagar ca 65% av tiden och drevjagar ca 35%. Så det viktiga är att siktet passar mer till vakjakt än drevjakt.

På banan blir det visserligen en del skott på löpande men den största delen blir i skjutbänken och skott på olika avstånd.

Nu till frågan:

Vilket sikte av modell, förstoring samt riktmedel tycker ni passar?

Publicerat

Tycker en 2,5-10x50/56 med dag/nattbelyst rm skulle passa dig perfekt.

Zeiss Varipoint, Helia CSX eller motsvarande.

Hade fallet varit omvänt kanske en 1,5-6x42 varit mer lämplig, men tror att denna ovan är en bra kompromiss.

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

Ja Zeiss är en jag har kollat på, Helia va nytt.

Glömde skriva att åteljakt ingår i vakjakt, så belyst Riktmedel är ett måste.

Publicerat
  • Författare

Vas gör att Zeiss varipoint är bättre än dom andra?

Publicerat

Jag är grymt nöjd med mitt Trijicon 2,5-10X56. Jag valde MILdot och ångrar mig inte. Jämförde med SuB motsvarande försoring med tyska 4an och belyst mittpunkt. Jag tycker inte skillnaden i optiken motsvarar skillnaden i pris, utan att jag gjort något hårdtest.

• 2 weeks later...
Publicerat

Varipoint har dag- och nattbelysning, detsamma gäller Helia CSX! Säkert därförhan tyckte det var bra för dig som både jagade vak och drev!

Övriga toppmodeller från Zeissr, förutom HT, är endast nattbelysta som jag förstått det!

Jag har en Helia CSX, dock 1,5-6x42, men det är ett riktigt bra sikte! Har även ett Zeiss victory Diavari 3-12x56! Dessa båda anser jag att är likvärdiga optiskt, men Zeissen bättre i mörker/på vakjakt om man jämför mina (pga objektivdiamter antar jag)

Hade jag satsat på ett nytt vaksikte/allround hade jag lätt tagit ett Zeiss HT 2,5-10x 50, även det är dag och nattbelyst samt enligt de som har det oerhört bra i mörker. För ren vakjakt finns ju HT också i 3-12x56 :)

Helia slog ju dock Zeiss victory i Vapentidningenstest vad gäller ljustransmission, så antagligen funkar ett sådant 3-12x56 väääldigt bra till vakjakt också! den är dessutom billigare än Zeissen!

Sen finns ju billigare alternativ, som Trijicon, etc. som också funkar bra precis som MarkusR skriver!

Jag köpte mitt CSX härifrån! Riktigt bra priser tycker jag:

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/kahles/csx/505631

http://natur.astrosweden.se/kikarsikte/zeiss/505658

Publicerat

Helia csx har enligt varenda test ja sett en överlägsen ljustransmission jämfört med alla sikten. Bättre än både zeiss, sub och swarre. Hade jag köpt ett sikte för vak hade det blivit ett sånt utan tvekan!