Publicerat Augusti 15, 201213 yr Hej. jag är en tjej på 18 år som älskar att jaga men jag har ett STORT problem. I februari 2012 så sköt jag med en kombi bössa och fick kikarsiktet i ögonbrynet skräckt. Jag började skjuta igen i Juni, men det har gått väldigt sakta framåt. Jag har nu blivit skjuträdd, alltså är jag inte rädd för själva skottet, smällen eller rekylen utan min hjärna sätter stopp när jag ska trycka av skottet. Jag var senast idag och skulle skjuta inför bockpremiären i morgon, men allt tog stopp. Jag behöver lite tips och råd hur jag ska gå tillväga. Jakten är en stor del av mitt liv! Snälla hjälp mig!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Pröva att skjut med klenare kabibrar eller skjut utan kikarsikte på banan så du får in det. Sen när du börjar med kikarsikte så stå upp först, då föjler kroppen men i rekyl rörelsen. Lycka till:)
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Detta är en populär post. Bara torrträna, börja med det, då kan du intala skallen att det inte kommer göra ont och det är okej. Kan ta ett tag men lycka till och kör hårt!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Hej jakttjejen, jag har lyckats slå upp mitt ögonbryn med både 6,5 och 9,3 när jag slarvat med anläggning och teknik och jag skulle ljuga om jag påstod annat än att det sätter lite spår. Jag tycker att du ska försöka stega dig uppåt. Om du har möjlighet så låna eller vad som nu krävs och börja skjut med 22 och jobba dig upp till den kaliber du vill använda. Se till att den klass 1 bössa du ämnar använda är anpassad efter dig, lagom lång, bra placering på kikare och liknande. Sen får det helt enkelt ta den tid det tar. Lycka till!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr När man skjuter i bänk får ialla fall jag mer ont då min kropp inte fångar upp rekylen lika bra som när man står. man är ju mer "böjlig" vid stående skytte och fångar rekylen med hela kroppen istället för en stenhård axel mot en rekyl. har du testat att skjuta med mindre kaliber typ 22a?? då har man oftast lättare att fokusera på målet när smällen inte tar lika mycket. jag hade problem när jag yngre (runt 15) med skotträdsla. jag började då skjuta med en snällare bössa i 6,5a (mjuk bakkappa) och började mer att fokusera på målet och "träna" bort skotträdslan. alltså försök att inte tänka på det och ha målfokusering. hoppas det löser sig
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Författare Jag började med att skjuta med en 22a från höften, och sedan tog jag av kikarsiktet och sen med kikarsikte, allt gick då bra! Men när jag senare skulle testa min 6.5a så "tvingade" jag mig nästan till att skjuta vilket har gjort att jag nu inte ens kan skjuta från höften med 6,5an... Tack för tipsen!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Kolla om jaktsyttebanan hemma har en instruktör eller åtminstone någon som kan hjälpa dig, kolla din skjutställning, den kan göra att du hamnar nära och bössan glider på axeln, var på gloröret hamnar där det inte ska! att ta en rekyl är mer en fråga om skjutställning, ingen skidskytte variant de skjuter 22lr och då kan man fuska med skjutställningen för bättre få in träffen. Lycka till och skjut mycket och ofta, även torrträna med klick så du ligger kvar i målet genom avfyrningen, kan sikta på vad som helst avfyra och se att du ligger kvar i målet hela vägen även efter klicket!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Se till att du skjuter stående utan kikarsikte stående och med en bössa som passar dig och en stock som inte slår för mycket. Använd glasögon öronproppar och hörselkåpor, samtidigt. Eventuellt så skjuter du på skeetbanan med hagelbössan tills du är trygg.
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Precis som Pertan skriver, kan det nog vara vettigt att få lite hjälp av en instruktör eller ngn kunnig som du känner. Att få hjälp med skjutstälningen kan både rätta till kroppens förmåga att ta rekylen och de griller som lätt fastnar i knoppen efter en sådan här erfarenhet. Och efter det träna mycket tills minnet av smällen bleknar... Lycka till!!
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Ibland har jag sett konstiga avfyrningar både i pistol och gevär, kan ledas tillbaka till "skjuträdd" töm några magasin i skjutvallen utan att sikta, dra bara av dessa!
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Vart i landet håller du till? finns säkert någon som bor i närheten o är vänlig nog o är med o hjälper till. en medmänniska kan ge lugn o råd som behövs för att de ska gå lite snabbare framåt med ditt problem. sätt mkt sådant när jag jobba som jägarexamensinstruktör, gemensamt är att alla klara de till slut
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Kan flika in att det där med skotträdsla kan komma när som helst sen under din jaktliga bana. Själv blev jag skotträdd igen under förra året, trots 20 år som aktiv jägare. Jag tror att min rädsla byggdes upp sakteliga då jag stått för mycket bredvid andra magnum-skjutande jägare på skjutvallen och tipsat om skjutställningar, anläggningar, avfyrningar osv. Till slut hade jag alltså själv byggt upp en skotträdsla, så att alla smällar, till och med min egen dämpade 6,5'a tycktes skrämmande. Detta ledde fram till att jag satt som en fiolsträng, slarvade i snabbskyttet och ryckte i avfyrningarna. Botemedlet för mig var helt enkelt att gå back to basics: 1) .22 skytte i olika ställningar mot plinkmål: Det ÄR en skön känsla att möla iväg bly mot ett glatt plingande mål. Skit i träffbilderna och bara ha skoj med geväret. Pumpade iväg ca 1000 skott innan jag gick upp i kaliber. 2) Samma slags övningar med 6,5'an. Rörliga och roliga övningar. Skjuta med SST-kulor i meloner eller vad för något som helt som gör att man trivs på skjutbanan. Ca 100-200 skott 3) Skjutning med olika stöd. Nu minskar man träffytorna och samlar träffbilderna. Ca 100 skott 4) Sittande/liggande skytte. Ca 100 skott 5) Dags för lite grövre kalibrar stående därefter sittande. Ibland riggar jag en kamera som filmar in min egna teknik, så att jag själv kan se vilka fel jag gör och vad jag kan göra bättre. En lång (och dyr!) process, men nu kan jag i alla fall skjuta avslappnat igen. Nu vet jag inte om detta var till hjälp för dig, men kanske för någon annan i en liknande situation.
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Har faktisk aldrig lyckats bli medlem i halvmåneklubben har därimot numer lyckats slå näsan i slutstycket :-) Men till ditt problem so dom andra säger börja med luftgevär eller en 22 å arbeta dig uppåt saker som sitter i ryggmärgen är inte så lätt att bli av med. Fick för några år sedan höll jag på att få krutgaser i ögona å det är en sak som sitter i än å jag vill blunda då jag trycker av men det försvinner mer och mer men i början krävdes de en hel del skjutande för att bli av med det.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Detta är en populär post. Allt prat om "klenare kalibrar" är bullshit. Du ska inte skjuta alls - det är ENDA rimliga lösningen. Gör som NiKKEE sa: torrträna. Och inte "tre gånger en tisdagskväll" utan regelbundet, åtskilliga hundra eller några tusen smällar för det är vad som behövs. Inte bara försvinner skotträdslan, du kommer att skjuta nåt så ini helvete mycket snabbare, tätare och säkrare när du väl stoppar ammo i bössan... Enbart vinster, inga nackdelar och kostar gratis. -- Mats
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Håller med dig i mycket, men inte här Mats. Visst är torrträningen grundläggande men att klenare kalibrar är, som du väljer att uttrycka det, bullshit - håller jag då rakt inte med om.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Håller med dig i mycket, men inte här Mats. Visst är torrträningen grundläggande men att klenare kalibrar är, som du väljer att uttrycka det, bullshit - håller jag då rakt inte med om. Mats har helt rätt, torrträna massor, massor och åter massor. Sedan skulle jag inte säga "bullshit" utan "trams" men det är en midre detalj..... Att "plinka" klent botar ingen skotträdsla, den gör det bara möjligt att skjuta klent..... Så torrträna massor med din 6,5, när du besöker skjutbanan så tar du med ngn som står för laddandet (du ska inte veta om bössan är laddad med patron eller bara uppspänd, i början så ska du ha 1 skott på 10 klick - sedan arbetar man sig upp och ökar så länge du klarar av att göra bra avfyrningar - börjar du rycka backar man ner igen). /T
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Författare Detta är en populär post. tack för all hjälp, i går satt jag och sköt med ett luftgevär, ca 300 skott, sen tog jag min 6,5a och tvingade mig själv att skjuta och då gick de bra!
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Det var ju i och för sig en intressant och säkert riktigt bra metod (Edit: riktat mot pmts inlägg). Men vare sig trams eller bullshit (no bullshit korrelerar för övrigt fint med din bild pmt) kan ändra på de faktum att flera skyttar blivit hjälpta av "min" metod. Mycket möjligt att det kanske varit onödigt dyrt, kanske till och med onödigt omständigt om jag jämför med pmt's eller Mats metoder - de har säkerligen mer erfarenhet än jag. Men faktum kvarstår - många skyttar har blivit av med skotträdslan med denna metod, och då kan jag inte simpelt avfärda det som vare sig trams eller bullshit.
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Då får jag tillönska Jakttjejen stort grattis och med hopp om fortsatt fina skytte- och jaktliga framsteg!
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Detta är en populär post. Det var ju i och för sig en intressant och säkert riktigt bra metod (Edit: riktat mot pmts inlägg). ............ Men faktum kvarstår - många skyttar har blivit av med skotträdslan med denna metod, och då kan jag inte simpelt avfärda det som vare sig trams eller bullshit. Dagens PMT-råd i all välmening: alla vägar bär till Rom, men långt i från alla går via Borås. Garanterat 100% bullshitfritt.* Alltså 22-plinking är jättebra och jättekul. För den ger förståelse för det där med vind och avståndsbedömning varandes världens mest vindkänsliga kaliber som skjuter i parabel så blir det så.... MEN nu har vi ett specifikt fall av skotträdsla som trådskaparen verkar veta vad den beror på..... Nu kan man ha skotträdlsa av 1000 olika orsaker, men i detta fallet vet vi varför och var det låser sig (trådskaparens 6,5). Och i just det fallet så är 10min torrträning om dagen den medicin som dels tar bäst, dels tar snabbast..... För det som spökar är "muskelminnet" eller "det undermedvetna minnet" eller "det motoriska minnet" - kärt barn har många namn. Och det minnet bekämpar man med repetitioner i massor, desto starkare upplevelse (eller rättare desto mer förvåning) desto starkare minne. Och mot ett starkt minne får man jobba längre.... Att då plinka hjälper OM man klarar av att göra rena avfyrningar, men det hjälper inte mer än torrträningen. 10 minuter torrträning om dagen i två månader ger i runda tal 150 "skott" i månaden - minst! Utspridda över heöa den tiden, vilket bekämpar muskelminnet rejält. Att åka till skjutbanan en två gånger i veckan är en helt annan sak som mest ger en tillfällig chockeffekt i systemet. Men torrträningen maler ner allt motstånd inte genom sin chockterapi utan som droppen som urholkar stenen maler den ner munskelminnet som spökar, och det med det vapen som "blockeras"... Plinkar man så vänjer sig muskelminnet vid det, men när man tar den rätta pangen så dyker minnet upp igen - det har ju fått stopp på skytte med det tidigare..... Så klart att plinking hjälper, men det kommer att ta väldigt mycket längre tid....... Så frågar du mig blir då 22-plinking i just detta fallet lite som att man planerar en veckas semester i Rom och börja med att åka åkgräsklippare till Borås..... Det finns enklare och effektivare sätt, betydligt enklare och väldigt mycket effektivare. Broder Mats vars mer klara norrländska ordkarghet har med största sannolikhet samma åsikt i frågan. Och det med tämligen lång erfarenhet i bagaget... Jag har lärt nått hundratal personer (och det är ett mycket milt estimat kan jag tillägga) skjuta med allt mellan luftpistoler till pvpjäser och den erfarenheten kan sammanfattas med: all form av skytte bygger på avfyringsteknik - inget annat. Och varje problem ska adresseras med metoder som löser problemen, inte sopar dem under mattan eller övar andra saker. Att åka åkgräsklippare kanske är kul för vissa, men de flesta skulle nog finna en resa till Borås på dito fordon tämligen meningslöst..... /T *Jag brukar inte skriva om jag inte är rimligt säker på min sak.....
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Vet inte om det gått någon form av ära i att hitta den perfekta lösningen, om vi hoppar över Rom o Borås så har vi hittat olika metoder från skyttar som upplevt det själva, jättebvra att det funkade med 6.5 ! lägg fokus på målet så lommer avfyrningen och träffarna!
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Vet inte om det gått någon form av ära i att hitta den perfekta lösningen, om vi hoppar över Rom o Borås så har vi hittat olika metoder från skyttar som upplevt det själva, jättebvra att det funkade med 6.5 ! lägg fokus på målet så lommer avfyrningen och träffarna! Jo men varför göra det svårare än det är? /T
Publicerat Augusti 19, 201213 yr En ljuddämpare kanske kan bota skotträdslan? Sedan jag skaffade en har skyttet blivit bra mycket trevligare och det går bättre än förut! all rekyl är av ondo