Publicerat Augusti 16, 201213 yr Jag har för 6 v sedan lämnat in en licensansökan på en hva 640 8x57 is, idag ringde handläggaren och frågade om det var en is eller js, jag sa att det spelar väl ingen roll. I min värld är det samma kaliber, men tydligen så är det olika kalibrar i licenshänseende. Jag fick i alla fall välja och valde då is, om det var rätt vet jag inte, men jag får hur som helst licensen i morgon.
Publicerat Augusti 16, 201213 yr JS tror jag att det ska vara, står så på patronerna i alla fall. /Niklas
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Skall vara JS. I S är en äldre militär beteckning, då kalibern användes som Infanteri- och Spetskula. Skall man tro google (klart man ska, står ju på nätet), så står J:et för jakt. Så du hade både rätt och fel när du sa att det var skitsamma till handläggaren. Dock tycker jag denne borde haft bättre koll och rättat till JS på en gång
Publicerat Augusti 16, 201213 yr J:et är väll bara en översättnings miss eller felskrivning vill jag minnas att jag läst någonstans.. Skickat från min X10i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Författare Spelar det någon roll för min licens att jag sa is? Jag hade för mig att det var is och js var en feltolkning av is.
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Nä, kan inte tänka mig att det påverkar något. Bara att tuta och köra som vanligt :-)
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Tror det kommer sig i att tyskarnas stora i skrivs såhär: J (i för Infanterie)
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Skall vara JS. I S är en äldre militär beteckning, då kalibern användes som Infanteri- och Spetskula. Skall man tro google (klart man ska, står ju på nätet), så står J:et för jakt. Njae, man ska tro på google när google har rätt, men det har google långt i från alltid..... I dagens informationssamhälle är källkritik A och O. Det ska nämligen vara IS I för INFANTERI och S för SPETSKUGELN. Att sedan tyskarna när patronen antogs 1888 (sålunda är hylsan m/88) antog den till sitt infanteri är en annan femma, att de på den tiden hade pippi på att gå i takt, pickelhuvor, vaxa mustacher och skriva allt med gotiska fonter gjorde att när resten av världen såg dessa "8x57J" så läste man dem som 8x57J eftersom gotiskt I ser ut som ett J. Fast tysken bevisligen skrev 8x57I - fast med gotisk font! Infanteri kommer av spanskans infanta - simpel tjänare, bonde. De första militära förbanden där man hade infanteri var snabbt ihoprafsade bondehopar man ställde upp på slagfältet. Något som dagens infanterister som regel inte gillar är när man påpekar att "infanteri" och "infantil" kommer ur samma spanska ord - infanta..... Och av någon anledning gillar de inte att man kallar dem Jinfanterister heller, säger en som bar mörkblå basker..... 1898 när man så antog Mausers m/98 så hade det gått 10 år där utvecklingen av krutet var enormt snabb så man insåg då att den ganska grunda räfflingen i kommisionsgeväret inte riktigt räckte till den prestanda man kunde göra 1898 så tänkte man till med all militär logik man kunde uppbringa - vi gör en ny lite kvickare version med högre gastryck och lättare kula (8x57I laddades ursprungligen med en 15,2g kula) och så borrar vi det nya geväret med samma bommått men djupare bottenmått! Så kan vi skjuta upp all gammal ammunition vi har kvar och kan införa vårt nya fina gevär stegvis - attans smart! Så man kamrade m/98 i kalibern 8x57IS (fast skrev med gotisk font så det ser ut som 8x57JS) vilken har nästan samma bommått, men djupare räfflor. Och enkelt nog så bytte man från en ogivalkula i 8x57I till en spetskula i 8x57IS. Så schutze Schultze (menige Persson) kunde enkelt se vad som var till vad. Spetskula till 98:an, ogival till m/88. Men man kunde skjuta upp I-ammunitionen i de nya bössorna om man nu hade stora lager av dessa. Det finns referenser till att kommisionsgeväret m/88 faktiskt gjorde tjänst under första världskriget, så det går inte alltid så fort att byta ut..... Ännu roligare blev det senare när man rätteligen gick över till att kalla den 7,92x57 (vilket är den korrekta kaliberbeteckningen egentligen)...... Nu kan man ju tycka att det är märkligt att germanerna klyddar till det så, när vi inte gör det. Men se det gjorde även vi svenskar - gevär m/96 antaget för armen känner de flesta till, att det fanns en tidigare karbin inom kavalleriet som antogs 1894 är kanske mer okänt - karbin m/94 därav att patronen vi har i sverige 6,5x55 faktiskt heter 6,5mm patron m/94. Men om nu karbinen hamnade i flottan så heter den karbin M94.... Fast det är samma vapen, kul va? Och den religöst petige skriver aldrig m/96, han skriver M93-95 för m/96:orna och M93 för karbinerna - det är Masuers modellbeteckning på deras konstruktioner. Och civila årtal (konstruktionsår eller patentår) skrivs med stort M, militära antagningsår med litet m - utom för kungliga flottan då..... Sedan vad gäller det där med 8x57J där J ska stå för jagd är en liten sammanblandning av två fenomen, vanligt men likväl fel. Det första var att man förbjöd den tyska armekalibern 8x57IS vid freden 1918 - det är helt rätt, men man tog allt över en kam och förbjöd alla tyskar att privat inneha ngt som var 8x57. Sålunda brotchade man upp patronlägena 3mm och fick kaliberarna 8x60 och 8x60S beroende på vad man hade för kaliber från början. Ibland kan man hitta reklam för 8x60S där man skriver "8mm magnum", den ger förvisso en mikroskopisk prestandaökning om man laddar som fan. Den andra var att några tyska tillverkare när S-kulan kom skeptiska till denna nymodighet och ville ha kvar sin ogivalkula - det gjordes sålunda en del vapen och ammunition i 8x57J (med GOTISKT J, inte GOTISKT I). Men detta försvann tämligen omgående när man började göra ogivalkulor i S-storlek .323", man kan konstatera att 8x57I-vapen för .318" är relativt ovanliga milt sagt - kalibrarna 8x57I och 8x557IS levde en relativt kort tid parallellt i tyskland (man brukar anse att 1905 så vart snudd på allt nytt i cylinderbössor S), men tex Sako tillverkade en hel del gevär i just 8x57I eftersom man på 30-talet köpte begagnade tyska räfflingsmaskiner för att göra egna pipor - de fick sannolikt I-knappar och inte IS-knappar, samma sak gjorde en del österrikiska vapenproducenter. J som jagd levde dock kvar i en närbesläktad patron - 8x57I med fläns, 8x57IR. Denna levde kvar helt parallellt med 8x57IRS fram till runt 50-talet då man rationaliserade bort den. Där kan man hitta tysk ammunition som har "JR" på flänsen där J faktiskt står för Jagd, men den är ganska ovanlig. Och på klassiskt maner så laddar man ju R-versionerna en aning mildare än sina flänslösa syskon, den tämligen mjukt laddade 8x57IR har lågt gastryck och man kunde göra lätta smäckra drillingar och dubbelstudsare kring den patronen (jag har en drilling i kalibern). Därav att den levde kvar fram till 50-talet när man började med mer rationella produktionsmetoder så var det ingen vill hålla på med att fila ner baskylämnen efter trycket utan att fick samma skit - då var 8x57IR i princip historia. Den lever på sparlåga även om den fått ett lite uppsving i modern tid då både RWS och S&B laddar den med en 12,7g halvmantel. För gamla dubbelstudsare kan det vara för lätt, de är ibland reglerade för den tyngre kulviken som kalibern hade orginal - 15,2g. Det är också varför man brukar säga att en 308 gör allt en 8x57 gör - fast sämre, 308:or kan vanligen inte stabilisera lika tunga kulor som 8x57 gör, men 308 är designad för lättare spetsigare kulor än den betydligt äldre 8x57 en gång var designades för 1888. Skillnaden mellan de tyska 8mm kalibrarna är inte stor, men det kan vara fatalt att ta fel - kulorna är större i en S-kaliber .323" mot icke S-kalibrarnas .318". Och man än i dag som regel skjuta en 318" kula i ett S-lopp, men INTE tvärt om utan att gastrycket far i taket. Och bara för att vara tydligt Husqvarna har bara gjort pipor med S-lopp, så behöver ni inte fråga om det. Så du hade både rätt och fel när du sa att det var skitsamma till handläggaren. Dock tycker jag denne borde haft bättre koll och rättat till JS på en gång Tycker jag inte alls de ska, de ska göra som det står - sedan om skriver I eller J kan kvitta, båda beteckningarna finns, båda är allmänt vedertagna. Framförallt vapen/ammunition som eventuellt skickas till USA skriver man helst JS på, inom europa bruka man vara ganska konsekvent med IS. Men som sagt - bägge duger, men J är bara ett tecken på att man inte kan läsa gotiska fonter..... Nu skulle man ju kunna tro att det räckte bra med 8x57 men se nu finns det ett par 8x57 hylsor till (alltså en kula om cirka 8mm med en hylsa på ca 57mm längd, den vanligaste man ser i sverige brukar kallas 8x57R/360 eller 8x57R/Express. En betydligt smalare hylsa som laddas till en ganska lågt tryck och den kör naturligtvis inte med samma kuldiameter så även här kan fel bli synnerligen obehagliga..... Kan hittas i gamla drillingar eller kiplaufs. Så man låter "I", "IS" resp. "J", "JS" och deras flänsade syskon finnas kvar i kalibern - det minskar onekligen risken att blanda ihop saker och ting. Men det man ska ha koll på är S eller inte S...... Och som fotnot: kommisionsgeväret m/88 kamrades även för 9,3x57, det brukar anges som orsaken till att man laddar 9,3x57 till runt 2700bar, men 9,3x62 till närmre 3800 vanligen. Man hade kunnat ladda en 9,3x57 till högre fart än en 9,3x62 med exakt samma kula, men det gör man inte för det skulle inte en m/88 tåla.... Att sedan m/88 är extremt ovanliga verkar liksom ha glömts bort i sammanhanget. /T
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Underbart att du orkar! Stort tack. Mycken kunskap är sällan tungt att bära på färden. Värre är det med allt för mycket öl... (Fri översättning av gammal vikinga erfarenhet) Jag har vid något tillfälle även hört talas om att ett stort antal bössor brotschades om för den nya kalibern. Vet du om det stämmer eller om det också är en cyber anka? // Henrik
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Om du med "den nya kalibern" menar 8x60 så är det allt annat än ovanligt med bössor i den kalibern i tyskland än i dag. Men det är lite lustigt att ingen funderar på att historien gör en 8x57IS laddad med en ogivalkula för älgjakt egentligen blir en strikt sett felaktig tautologi.... Sedan för att göra det kul så är vår egen 8mm - 8x63 Bofors en S-kaliber, 8mm patron m/32. /T
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Underbart att du orkar! Stort tack. Mycken kunskap är sällan tungt att bära på färden. Värre är det med allt för mycket öl... (Fri översättning av gammal vikinga erfarenhet) Jag har vid något tillfälle även hört talas om att ett stort antal bössor brotschades om för den nya kalibern. Vet du om det stämmer eller om det också är en cyber anka? // Henrik Det stämmer. //Jocke som burit 30 liter öl men även 25 l mjöd i tunna och all kunskap i datorn
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Hej. Akkurat det samma. Jag har själv just kjöpt: 8x57 JS som i gamla dage hed IS En liten skilnad på gamle rifler: 0,2 mm,men betyder intet for den der brukes nu.
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Erkänner mig sagolikt besegrad och överbevisad. Hatten av för lektionen :-)
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Författare Njae, man ska tro på google när google har rätt, men det har google långt i från alltid..... I dagens informationssamhälle är källkritik A och O. Det ska nämligen vara IS I för INFANTERI och S för SPETSKUGELN. Att sedan tyskarna när patronen antogs 1888 (sålunda är hylsan m/88) antog den till sitt infanteri är en annan femma, att de på den tiden hade pippi på att gå i takt, pickelhuvor, vaxa mustacher och skriva allt med gotiska fonter gjorde att när resten av världen såg dessa "8x57J" så läste man dem som 8x57J eftersom gotiskt I ser ut som ett J. Fast tysken bevisligen skrev 8x57I - fast med gotisk font! Infanteri kommer av spanskans infanta - simpel tjänare, bonde. De första militära förbanden där man hade infanteri var snabbt ihoprafsade bondehopar man ställde upp på slagfältet. Något som dagens infanterister som regel inte gillar är när man påpekar att "infanteri" och "infantil" kommer ur samma spanska ord - infanta..... Och av någon anledning gillar de inte att man kallar dem Jinfanterister heller, säger en som bar mörkblå basker..... 1898 när man så antog Mausers m/98 så hade det gått 10 år där utvecklingen av krutet var enormt snabb så man insåg då att den ganska grunda räfflingen i kommisionsgeväret inte riktigt räckte till den prestanda man kunde göra 1898 så tänkte man till med all militär logik man kunde uppbringa - vi gör en ny lite kvickare version med högre gastryck och lättare kula (8x57I laddades ursprungligen med en 15,2g kula) och så borrar vi det nya geväret med samma bommått men djupare bottenmått! Så kan vi skjuta upp all gammal ammunition vi har kvar och kan införa vårt nya fina gevär stegvis - attans smart! Så man kamrade m/98 i kalibern 8x57IS (fast skrev med gotisk font så det ser ut som 8x57JS) vilken har nästan samma bommått, men djupare räfflor. Och enkelt nog så bytte man från en ogivalkula i 8x57I till en spetskula i 8x57IS. Så schutze Schultze (menige Persson) kunde enkelt se vad som var till vad. Spetskula till 98:an, ogival till m/88. Men man kunde skjuta upp I-ammunitionen i de nya bössorna om man nu hade stora lager av dessa. Det finns referenser till att kommisionsgeväret m/88 faktiskt gjorde tjänst under första världskriget, så det går inte alltid så fort att byta ut..... Ännu roligare blev det senare när man rätteligen gick över till att kalla den 7,92x57 (vilket är den korrekta kaliberbeteckningen egentligen)...... Nu kan man ju tycka att det är märkligt att germanerna klyddar till det så, när vi inte gör det. Men se det gjorde även vi svenskar - gevär m/96 antaget för armen känner de flesta till, att det fanns en tidigare karbin inom kavalleriet som antogs 1894 är kanske mer okänt - karbin m/94 därav att patronen vi har i sverige 6,5x55 faktiskt heter 6,5mm patron m/94. Men om nu karbinen hamnade i flottan så heter den karbin M94.... Fast det är samma vapen, kul va? Och den religöst petige skriver aldrig m/96, han skriver M93-95 för m/96:orna och M93 för karbinerna - det är Masuers modellbeteckning på deras konstruktioner. Och civila årtal (konstruktionsår eller patentår) skrivs med stort M, militära antagningsår med litet m - utom för kungliga flottan då..... Sedan vad gäller det där med 8x57J där J ska stå för jagd är en liten sammanblandning av två fenomen, vanligt men likväl fel. Det första var att man förbjöd den tyska armekalibern 8x57IS vid freden 1918 - det är helt rätt, men man tog allt över en kam och förbjöd alla tyskar att privat inneha ngt som var 8x57. Sålunda brotchade man upp patronlägena 3mm och fick kaliberarna 8x60 och 8x60S beroende på vad man hade för kaliber från början. Ibland kan man hitta reklam för 8x60S där man skriver "8mm magnum", den ger förvisso en mikroskopisk prestandaökning om man laddar som fan. Den andra var att några tyska tillverkare när S-kulan kom skeptiska till denna nymodighet och ville ha kvar sin ogivalkula - det gjordes sålunda en del vapen och ammunition i 8x57J (med GOTISKT J, inte GOTISKT I). Men detta försvann tämligen omgående när man började göra ogivalkulor i S-storlek .323", man kan konstatera att 8x57I-vapen för .318" är relativt ovanliga milt sagt - kalibrarna 8x57I och 8x557IS levde en relativt kort tid parallellt i tyskland (man brukar anse att 1905 så vart snudd på allt nytt i cylinderbössor S), men tex Sako tillverkade en hel del gevär i just 8x57I eftersom man på 30-talet köpte begagnade tyska räfflingsmaskiner för att göra egna pipor - de fick sannolikt I-knappar och inte IS-knappar, samma sak gjorde en del österrikiska vapenproducenter. J som jagd levde dock kvar i en närbesläktad patron - 8x57I med fläns, 8x57IR. Denna levde kvar helt parallellt med 8x57IRS fram till runt 50-talet då man rationaliserade bort den. Där kan man hitta tysk ammunition som har "JR" på flänsen där J faktiskt står för Jagd, men den är ganska ovanlig. Och på klassiskt maner så laddar man ju R-versionerna en aning mildare än sina flänslösa syskon, den tämligen mjukt laddade 8x57IR har lågt gastryck och man kunde göra lätta smäckra drillingar och dubbelstudsare kring den patronen (jag har en drilling i kalibern). Därav att den levde kvar fram till 50-talet när man började med mer rationella produktionsmetoder så var det ingen vill hålla på med att fila ner baskylämnen efter trycket utan att fick samma skit - då var 8x57IR i princip historia. Den lever på sparlåga även om den fått ett lite uppsving i modern tid då både RWS och S&B laddar den med en 12,7g halvmantel. För gamla dubbelstudsare kan det vara för lätt, de är ibland reglerade för den tyngre kulviken som kalibern hade orginal - 15,2g. Det är också varför man brukar säga att en 308 gör allt en 8x57 gör - fast sämre, 308:or kan vanligen inte stabilisera lika tunga kulor som 8x57 gör, men 308 är designad för lättare spetsigare kulor än den betydligt äldre 8x57 en gång var designades för 1888. Skillnaden mellan de tyska 8mm kalibrarna är inte stor, men det kan vara fatalt att ta fel - kulorna är större i en S-kaliber .323" mot icke S-kalibrarnas .318". Och man än i dag som regel skjuta en 318" kula i ett S-lopp, men INTE tvärt om utan att gastrycket far i taket. Och bara för att vara tydligt Husqvarna har bara gjort pipor med S-lopp, så behöver ni inte fråga om det. Tycker jag inte alls de ska, de ska göra som det står - sedan om skriver I eller J kan kvitta, båda beteckningarna finns, båda är allmänt vedertagna. Framförallt vapen/ammunition som eventuellt skickas till USA skriver man helst JS på, inom europa bruka man vara ganska konsekvent med IS. Men som sagt - bägge duger, men J är bara ett tecken på att man inte kan läsa gotiska fonter..... Nu skulle man ju kunna tro att det räckte bra med 8x57 men se nu finns det ett par 8x57 hylsor till (alltså en kula om cirka 8mm med en hylsa på ca 57mm längd, den vanligaste man ser i sverige brukar kallas 8x57R/360 eller 8x57R/Express. En betydligt smalare hylsa som laddas till en ganska lågt tryck och den kör naturligtvis inte med samma kuldiameter så även här kan fel bli synnerligen obehagliga..... Kan hittas i gamla drillingar eller kiplaufs. Så man låter "I", "IS" resp. "J", "JS" och deras flänsade syskon finnas kvar i kalibern - det minskar onekligen risken att blanda ihop saker och ting. Men det man ska ha koll på är S eller inte S...... Och som fotnot: kommisionsgeväret m/88 kamrades även för 9,3x57, det brukar anges som orsaken till att man laddar 9,3x57 till runt 2700bar, men 9,3x62 till närmre 3800 vanligen. Man hade kunnat ladda en 9,3x57 till högre fart än en 9,3x62 med exakt samma kula, men det gör man inte för det skulle inte en m/88 tåla.... Att sedan m/88 är extremt ovanliga verkar liksom ha glömts bort i sammanhanget. /T Tack lektionen, jag fick licensen idag och det står is på. Det bör då inte spela någon större roll. Hur som helst väntar jag bara på bössan nu så jag kan börja bygga.