Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kniven!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Blev väldigt imponerad av knivarna ni gör här och även taggad till att själv försöka mig på detta hemma!

Har gjort en kniv innan i skolan så jag vet grunder och hur man gör. Nu är vara frågan om blad och träslag?!

Kollade på lite hemsidor på blad men det är ju väldigt mycket att välja på :/

Ska man ha rostfritt blad eller kolblad? Fördelar/nackdelar?

Sen funderade jag på att ta nån ekbit som vi ha liggandes i uthuset som stomme för handtaget? Funkar detta och blir det snyggt?

Har ni nåt trä att rekommendera?

Vill ha så mycket hjälp jag kan få :)

Tack på förhand!

Publicerat

Det ''vanligaste'' träslaget som andvänds till knivskaft är väl masurbjörk. Men det måste man för det mesta köpa eftersom det inte är så vanligt. Men om du hittar någon knota på en björk och sågar ut en bit ur det brukar det bli fint och efterlikna masurbjörken. Och om det är första kniven kan du ju ta ekbiten och ett billigare skaft och prova. Man behöver ju inte börja med det dyraste :)

Publicerat

Björk är bra. Ett vanligt vedträ som är torrt och legat inne ett år duger gott. Om du inte har en ren yta samt rena verktyg så kan ett mörkare träslag vara bättre. Körsbär och valnöt är trevliga att arbeta med under förutsättning att det är torrt. Skulle det knipa så har jag valnöt som du kan få mot frakten. :)

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren!

Då blir det till att in i vedbunken och leta ;)

Vad säger ni om blad?

Publicerat

Jag har en kniv med detta blad, rostfritt sandviksstål och jag gillar den skarpt, blir vass, relativt lätt att bryna upp om du slöar ner den och en väldigt lagom längd/bredd till det mesta.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5583&art=966270

Finns även i kolstål om du vill ha det. Jag har knivar i båda stålen och gillar dem så det är mest en smaksak.

Publicerat
  • Författare

Tackar för tipsen!

Återkommer med bilder :)

Publicerat
  • Författare

Ek som stomme.

Sen har vi en och äppelträd som legat och är torrt och fint. Någon som provat dessa? :)

Publicerat

Äpple blir bra om det är torrt nog! Vad det gäller bladet så tycker jag att du ska välja det själv efter tycke och smak. Ta en skandinavisk känd tillverkare och se till att det är en klack mot tången som den kniven Gunnebrink visade om du skall göra eget bolster eller holk.Annars så kan du köpa ett blad med tillhörande bolster eller holk.

Publicerat

Ek som stomme.

Sen har vi en och äppelträd som legat och är torrt och fint. Någon som provat dessa? :)

Japp det funkar fint :D . Det måste ha legat ett år iaf.

Seved

Publicerat
  • Författare

Japp det funkar fint :D . Det måste ha legat ett år iaf.

Seved

Enträd också? Hur blir det i färgen? :)
Publicerat

Enträd också? Hur blir det i färgen? :)

Funkar bra :) . Färgen blir ljusgul.

Seved

Publicerat
  • Författare

Låter bra! ;)

Publicerat

Jag vill inte säga emot Seved, men jag har ett par vadgrova bitar ene på vinden från ett av kronans gamla skepps-plantage som jag lurpassar på. Det är dock mycket rörelse och "kåda" i trät trots tre års torkning med slutna ändstycken. Jämfört med bok eller ek känns det som rena rama sjörövare-trät.

Publicerat
  • Författare

Blad beställda!

Blev ett rostfritt blad på 80 mm och ett blad med buköppnare.

Köpte detta från slöjd-detaljer och hoppas det blir bra :)

Publicerat

Jag vill inte säga emot Seved, men jag har ett par vadgrova bitar ene på vinden från ett av kronans gamla skepps-plantage som jag lurpassar på. Det är dock mycket rörelse och "kåda" i trät trots tre års torkning med slutna ändstycken. Jämfört med bok eller ek känns det som rena rama sjörövare-trät.

Ha ha gör det du :) det gör inget, Det är som jag tycker, det är olika. Men En är riktigt segt. Har gjort ett par knivar i det o det har funkat bra.:)

Seved

Publicerat
  • Författare

Så!

Då har bladen kommit. Äppelträdet var torrt och fint och ekbiten ska torka några dagar till. Har nu en fråga om vad jag ska ha längst fram mot bladet och vad jag ska ha mellan trädbitarna?

Publicerat

Kul! Lägg gärna upp lite bilder. :) Det nog bara fantasin som sätter gränserna. Mässing, koppar, tenn, aluminium, träfaner, epoxi armerat med tyg eller papper eller ingenting. Om eken är fuktig kanske du ska köra bara med äpple.

Publicerat
  • Författare

Kan jag fixa! :) okej, då får man väl ut och rota i uthuset igen ;) vet ni vilken fuktighetshalt träet ska ner på innan det räknas som tillräckligt torrt?