Publicerat Augusti 18, 201213 yr Hej! Flyger lite duvor runt omkring men svårt att få dom och slå. Tror ni eller har nån kört med ärtor och fodersspridare för att få ner fler?
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Kraftfoder till nötboskap är en annan variant som är "mumma" för duvorna.. Släng bara ut det över ett stort område, och vänta!!!! De kommer att landa.
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Låter som en spännande idé Lecha! Inte för att vara sån men det är ju rätt stor skillnad på kraftfoder och kraftfoder!! Antar att du menar det i pelletsform? Det låter lite för enkelt för att vara sant men ska givetvis provas när vi tröskat!
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Låter som en spännande idé Lecha! Inte för att vara sån men det är ju rätt stor skillnad på kraftfoder och kraftfoder!! Antar att du menar det i pelletsform? Det låter lite för enkelt för att vara sant men ska givetvis provas när vi tröskat! Jag hade kvigor brevid mig i mitt förra boende. Ägaren till djuren körde ner "foderboxen" till mig så jag kunde hälla ut "gottet" till djuren varje kväll. Och duvorna var inte sena att följa efter. :thumbsup:
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Författare Vad roligt! Det ska testas! Vad är det för foder du kör med och vart kan de inhandlas?
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Det var inget i pelletform utan någon form av spannmål ( malt) jag frågade aldrig bonden vad det innehöll, men kvigorna var petiga att det inte var för färskt...
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Vad roligt! Det ska testas! Vad är det för foder du kör med och vart kan de inhandlas? Jag kan ringa honom under morgondagen och fråga om de exakta "ingerdiensena" på blandningen. Är det OK????
Publicerat Augusti 18, 201213 yr Jag kan ringa honom under morgondagen och fråga om de exakta "ingerdiensena" på blandningen. Är det OK???? Det kan ju vara intressant att prova här uppe också. Vi har duvor här uppe också men inte så mycket. Det varierar rätt mycket också.
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Då har jag lyckats störa bonden i sin semester ( trodde inte detta folkslag hade ledigt ) Han sa att det var konserverad havre, (det såg bara krossat ut i mina ögon).. Även uppblandat med lite pellets. Men det var själva havren som var så oemotståndlig för duvorna....
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Hej! Flyger lite duvor runt omkring men svårt att få dom och slå. Tror ni eller har nån kört med ärtor och fodersspridare för att få ner fler? Ha gärna med ärtor när du sprider ut det om du har till gång till det ..
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Författare Intressant! Men, konserverad havre är nog inte vanligt! Vad använder man det till och vart torde detta finnas? Det är inte så att han menar strand havre? Tusen tack förr att du ringde och kolla!
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Intressant! Men, konserverad havre är nog inte vanligt! Vad använder man det till och vart torde detta finnas? Det är inte så att han menar strand havre? Tusen tack förr att du ringde och kolla! jag är inte sämre än att jag ringer och stör honom i morgon igen. Detta ska redas ut!!!!
Publicerat Augusti 21, 201213 yr Då kommer lite mer info. Efter havren är tröskad så läggs det i propionsyra. Efter ett tag så blir den konserverad. Han syrar sin havre själv( en hel drös med mjölkkor). Hoppas det blir lite klarare och även till hjälp