Publicerat Augusti 18, 201214 yr Docter unipoint 2.5-10x50 Trijicon 2.5-10x56 Vilken skulle ni välja och varför? Måste ju finnas för och nackdelar med båda. Letar efter ett sikte som ska passa till vakjakt men även som passkytt. Vill gärna att priset ligger under 10-12 000 också.
Publicerat Augusti 18, 201214 yr Bra fråga..........har Trijicon 1-4 och gillar deras riktmedel, dessutom skönt utan batteri.
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Köpte nyss en Trijicon 2.5-10x56 (med triangeln). Är ännu så länge helnöjd (hara bara skjutit på banan ännu). Jag har inte testat Docter, men jag tror inte du blir besviken om du köper trijicon i all fall... Sen läste jag just att SSM slopar registretringkravet på siktet (innehåller ju radioaktivt tritium). Så man slipper extraavgiften på 700
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Jag har ett Docter 2,5-10x50 belyst och är helnöjd, jag har det till både drevjakt och åteljakt på gris. Jag köpte mitt begagnat för 9000kronor. Finns ett likadant på blocket om det kan vara intressant!! http://www.blocket.se/stockholm/Begagnat_Docter_Unipoint_2_5_10x50_Belyst_4_0_42132052.htm?ca=12&w=3
Publicerat Augusti 19, 201214 yr I min bok är valet hur enkelt som helst: Docter. En Trijicon duger också, men Doctern är bättre på precis allt. -- Mats
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Har haft ett par Trijicon 2,5-10x56 och sedan en Docter classic 8x56 och nu har jag ett Docter classic 2,5-10x48 och enligt mig är valet mycket enkelt. Jag fick aldrig "den rätta känslan" för Trijicon heller. Så köp du ett Docter, tror inte att du blir besviken. Mvh/Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 19, 201214 yr På min trijicon 2,5-10x56 tappade jag all skärpa när det började skymma har nu en docter 8x56 classic belyst å den är minst lika bra skärpa som min swarre 2,2-10x56 så docter alla dar i veckan trots dom har mer tub känsla
Publicerat Augusti 20, 201214 yr Författare Har sett att en del tycker att Doctor unipoint har lite för stark belysning på natten, men att den samtidigt har bättre optik än Classic. Men ska man köpa en Classic istället för en unipoint?
Publicerat Augusti 22, 201214 yr Har haft båda modellerna o optiskt är det ingen större skillnad för mig, möjligen är UP något bättre men skillnaden är hårfin. UP har en digital dag/natt belysning med en del förelar men även några nackdelar såsom att även på lägsta nivån skulle jag vilja ha den lägre. Belysningen är inte bländande men något för ljus. Classic:en har analog natt belysning som går att ställa svagare vilket jag föredrar vid nattjakt. Andra kanske inte upplever det på samma sätt så testa i verkligheten. Vad du ska välja beror på om du behöver belysning dagtid eller ej. Använder du inte dagbelysningen så välj Classic:en. PS. har även haft Trijicon men tycker inte att den når samma nivå som Docter...
Publicerat Augusti 23, 201214 yr Författare Har haft båda modellerna o optiskt är det ingen större skillnad för mig, möjligen är UP något bättre men skillnaden är hårfin. UP har en digital dag/natt belysning med en del förelar men även några nackdelar såsom att även på lägsta nivån skulle jag vilja ha den lägre. Belysningen är inte bländande men något för ljus. Classic:en har analog natt belysning som går att ställa svagare vilket jag föredrar vid nattjakt. Andra kanske inte upplever det på samma sätt så testa i verkligheten. Vad du ska välja beror på om du behöver belysning dagtid eller ej. Använder du inte dagbelysningen så välj Classic:en. PS. har även haft Trijicon men tycker inte att den når samma nivå som Docter... Tack för svaret. Även om jag tycker det är possitivt med dagbelysning så vill jag hällre kunna skruva ner till ganska svagnt ljus på natten.
Publicerat September 8, 201213 yr En gubbe i jaktlaget köpte Docter på sin bössa, tror objektivet var 42mm. Hur som helst är det de enda han pratar om så fort han öppnar käften, så jag tror han är mer än supernöjd.