Publicerat Augusti 19, 201214 yr Har länge varit sugen på en liten klass 2 kaliber till kråk, räv o rå mm smått. Blir sällan längre håll så en .22-250 vore roligt. Hur pass mycketer smäller en dämpad 22-250 vs dämpad 222? Svårt att beskriva kanske men försök gärna
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Om det sällan blir längre håll så torde väl en 222 vara förstahandsvalet? 22-250 smäller iaf som f-n utan dämpare - hur det är med dämp vet jag ej.
Publicerat Augusti 19, 201214 yr En .22-250 med samma dämpare som på en .222 med samma piplängd smäller betydligt mer. En .22-250 med Vmac mot en .222 med RCC, då ska fan höra skillnad. Men jag håller med föregående talare: om det aldrig blir långa håll, vad fan ska du med en dyr pipätare till? Den praktiska skillnaden blir att du kan använda 50 gr istället för 35 gr Vmax på räven - på rådjur och annat matvilt vill du verkligen inte ha .22-250... Ifall du bygger en custom med 1/9" eller snabbare och kan använda tyngre kulor så skulle jag kunna försvara en dylik, men standardbössor med 1/14" är kråk- och rävsprängare - punkt. -- Mats
Publicerat Augusti 19, 201214 yr Författare Ok, var väl lite som jag befarade. Kan en 223 vara ett mycket bättre alternativ eller det är samma ljud med dämpare där? Var det nån särskild storlek eller modell på Vmac du tänkte på Mats?
Publicerat Augusti 19, 201214 yr 222 och 223 är ganska likartade i knallen - skiljer i princip ingenting. Sen undrar jag om 22-250 verkligen är så kass till rå. Efter att ha sett hur TTSX 50 i 960 m/s funkar på bock på 45 meters håll i torsdags så skissar jag faktiskt på att byta ut 223-pipan mot en 22-250 - mest för att slippa byta slutstyckshuvud (dagen kommer ju komma när man åker på jakt med fel slutstyckshuvud...). 223 (och 222 för den delen) räcker ju absolut till, men fördelen med samma stötbotten är uppenbar.
Publicerat Augusti 20, 201214 yr Författare Jaha, det låter ju fint! Vad är det för stigning du är ute efter?
Publicerat Augusti 20, 201214 yr Jag tar vad jag får i så fall eftersom det är en Blaser R8-pipa. Den kommer oavsett att stabilisera TTSX 50 och det räcker utmärkt för mig. Borde gå att stabilisera TSX 53 och 55 också med 1-14" stigning - TTSX 55 tror jag inte går, men det hade nog varit det bästa annars. Hilmer här på forumet har färska goda erfarenheter av TSX 50 i sin Sako Vixen 222 med två bockar skjutna förra veckan. Så tom "problembarnet" Vixen om vilken det skrivits spaltkilometer om vad den klarar att stabilisera blir en riktig premiumdräpare med TSX 50
Publicerat Augusti 20, 201214 yr Jag har en R93 med matchpipa i 22-250 och det sitter en maxim dämpare på den. Underbar att skjuta med, knallen är inte farlig, det är den dock utan dämpare. Jag har ingen erfarenhet av 222 men finner inget alls att klaga på på 22-250 så skulle aldrig byta den mot en annan klass två. Sedan det här med att den spränger tex rådjur... BS. Jag har skjutit ett 15-20 tal rådjur med 22-250(Normas blyspets 3,4g) och det rådjuren ser inte värre ut än vad det gör när jag skjuter med 7,57 (Oryx) eller 30-06 (11g Oryx). Stark köprekommendation av mig.
Publicerat Augusti 20, 201214 yr Sedan det här med att den spränger tex rådjur... BS. Jag har skjutit ett 15-20 tal rådjur med 22-250(Normas blyspets 3,4g) och det rådjuren ser inte värre ut än vad det gör när jag skjuter med 7,57 (Oryx) eller 30-06 (11g Oryx). Stark köprekommendation av mig. Har ingen som helst insikt i omfattningen av dina kunskaper i ämnet men en ledtråd kommer i det att du jämför de i särklass slaskigaste kulor som finns i tre kalibrar och säger att de blir lika dant i alla tre, det är knappast en bra jämförelse om än kanske sann i sig, min erfarenhet är att över 1000 m/s så blir det väldigt mycket trasigt, oavsett kula, i 900-1000 m/s så blir kulan betydelsefull, det kan gå bra i 800-900 m/s där har kulvalet en avgörande betydelse för om det blir snyggt och dött eller osnyggt och dött. En 22-250 är en elak kaliber för matvilt, rå/toppfågel/hare, mfl det går helt enkelt bra satans för fort för att det skall bli snyggt, alltid och säkert. Givetvis är allt detta även en fråga om skottplacering men jag hade då rakt inte gjort livet så enkelt för mig som att påstå att en 22-250 inte vänder till, ty det gör den. Min egen jämförelse, 130 grains AB ur 6,5x47L och 105 Hornady BT ur 6XC, AB ger fina hål överallt och lite trasigt, HBT-kulan är mer känslig än så, vinkel/mycket motstånd/korthåll så går det sönder en del. Det krävs lite bredare erfarenhet för att kunna påstå med säkerhet något specifik eller så får man begränsa påståendet till ett smalt sådant. En 22-250 är potent men också rätt elak om man nyttjar fel kula. /Christian
Publicerat Augusti 20, 201214 yr vad som inte framgår i resonemanget är avståndsparametern. Om spongens rådjur skjutna med 22-250 är fällda på dryga avstånd och de med 7x57 och 30-06 på betydligt kortare så kan nog de skjutna med 22-250 falla ut till den kaliberns fördel. 22-250 på korta håll är riktigt otrevlig oavsett kulval men det är ju inte tanken bakom kaliberns prestanda. har skjutit många rådjur med 223 och ett V0 om ca 1000m/s på avstånd mellan 20-200m,tycker generellt att den kalibern ger mindre skador än vilken klass1 som helst även om den på korta håll även där kan vara rätt elak. Klass1 kalibrar ger kanske mindre primär köttförstöring men mer sekundär då flyktsträckorna ofta är längre sannolikt beroende på sämre energiavlämning i klena kroppar. Med kalibrar som 223 och 22-250 så blir flyktsträckorna om det nu blir några väldigt korta i regel vilket minimerar urblödning i muskulatur. Detta resonemang vid skott bakom bogarna,vid skott i bogarna spelar kalibervalet mindre betydelse, dom är oftast förstörda helt då. /Mike
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Detta är en populär post. Med kalibrar som 223 och 22-250 så blir flyktsträckorna om det nu blir några väldigt korta i regel vilket minimerar urblödning i muskulatur. Sköt tre bockar imorse med min 223,centrala bogträffar,avstånd mellan 60-80m. Samtliga föll i skottet trots att cns inte var påverkat,bla en dubble där man kan anta att bock nr 2 borde fått ett rejält adrenalinpåslag när hans antagonist föll ihop framför honom.trots det så föll han i skottet. Återigen kan jag konstatera att kalibrar som 223 och 22-250 har en helt annan förmåga att fälla vilt på plats eller med väldigt korta flyktsträckor gentemot tyngre kalibrar. /Mike
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Sköt tre bockar imorse med min 223,centrala bogträffar,avstånd mellan 60-80m. Samtliga föll i skottet trots att cns inte var påverkat,bla en dubble där man kan anta att bock nr 2 borde fått ett rejält adrenalinpåslag när hans antagonist föll ihop framför honom.trots det så föll han i skottet. Återigen kan jag konstatera att kalibrar som 223 och 22-250 har en helt annan förmåga att fälla vilt på plats eller med väldigt korta flyktsträckor gentemot tyngre kalibrar. Grattis! Låter riktigt bra det där Lämnade in licensansökan på 22-250-pipan igår, och det du skriver gör ju definitivt inte saken sämre Ett lass TSX 50-grainare så ska det nog bli bra detta
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Grattis! Låter riktigt bra det där Lämnade in licensansökan på 22-250-pipan igår, och det du skriver gör ju definitivt inte saken sämre Ett lass TSX 50-grainare så ska det nog bli bra detta Hehe du kommer bli så nöjd. Vinst varje gång med dom här kalibrarna men det blir ju lätt så med konstruktioner från the land of the free beacuse of the brave /Mike
Publicerat Augusti 24, 201214 yr YES! Äntligen börjar det att trilla in mer och mer bilder från dina underbara bockjakter. Har säsongen 2012 gått bra hittills? Mvh/Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Håller med joacim, härligt med lite bilder från mad mikes bockjakter. Mer av den varan ! Mvh Fredrik
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Har säsongen 2012 gått bra hittills? Den har precis börjat tre dagars jakt i rad nu,med lite tur så händer lite intressanta saker. /Mike
Publicerat Augusti 24, 201214 yr YES! Äntligen börjar det att trilla in mer och mer bilder från dina underbara bockjakter. Instämmer till 100%
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Hehe du kommer bli så nöjd. Vinst varje gång med dom här kalibrarna men det blir ju lätt så med konstruktioner från the land of the free beacuse of the brave /Mike Och .243 suger återigen eller? Nu blir jag förvirrad, du brukar inte hissa två antagonister på detta sättet
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Vad laddar du för kula Mike? Jag kör ju min 6br med A-Max och jag upplever lite längre flyktsträckor med den än med 222an o BT kulor. Nu skiljer det iof 55gr mellan kulorna o gissningsvis ca 100ms med .222n fördel. Sista bocken jag sköt ramlade rakt ner... skönt för de två andra har farit iväg... //
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Och .243 suger återigen eller? Nu blir jag förvirrad, du brukar inte hissa två antagonister på detta sättet Att du är förvirrad är ingen nyhet. 243 suger knappast,viss skillnad på långhållsprestanda de två emellan var inte riktigt läge för den imorse bara. /Mike
Publicerat Augusti 24, 201214 yr Vad laddar du för kula Mike? Vad som helst som är tillräckligt blött och skjuter tätt. Just nu är det gamla hederliga norma blyspets 55gr,men remington hp 55gr eller hornady V-max 53gr funkar lika bra i min pang. Laddar inte till den kalibern så det blir det fabriksladdat jag får tag på för stunden som gäller. /Mike