Publicerat Augusti 19, 201213 yr Har två vildsvinsskinkor på tork och lagring sedan i våras, och nu karvade jag av ett hörn för att testa för första gången. Himmelskt!!! Körde en mycket enkel variant a la Wizard, och så långt är jag väldigt nöjd.
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Författare Finns en lång tråd om du söker på "prosciutto", med olika mer eller mindre komplicerade varianter. Jag har valt den enklaste vägen och bara lagt hela vildsvinslår i salt i 27 dagar enligt Wizards beskrivning.
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Ok, skall si om jag orkar plöja igenom den. 27dagar salt. Sen torka?
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Författare Beror på vikten, ja. I med låren i en slaktbalja, på med en massa salt under, runt och över och så en rejäl vikt ovanpå. Jag lade en stor skärbräda ovanpå, och ställde på två hinkar med vatten. Kolla regelbundet om det samlats köttsaft på botten och häll av i så fall. Jag bytte salt 2 eller 3 gånger eftersom det blev helt genomblött. Körde en blandning av vanligt finsalt och grovsalt, men ingen salpeter. Ska sedan hänga för att torka och mogna luftigt i nio månader... häng upp och glöm bort, typ. Den lilla biten jag tog nu var rejält salt, men samtidigt extremt smakrik. Hur salt skinkan är inuti återstår att se.
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Beror på vikten, ja. I med låren i en slaktbalja, på med en massa salt under, runt och över och så en rejäl vikt ovanpå. Jag lade en stor skärbräda ovanpå, och ställde på två hinkar med vatten. Kolla regelbundet om det samlats köttsaft på botten och häll av i så fall. Jag bytte salt 2 eller 3 gånger eftersom det blev helt genomblött. Körde en blandning av vanligt finsalt och grovsalt, men ingen salpeter. Ska sedan hänga för att torka och mogna luftigt i nio månader... häng upp och glöm bort, typ. Den lilla biten jag tog nu var rejält salt, men samtidigt extremt smakrik. Hur salt skinkan är inuti återstår att se. Jag fick en bit av en kille från Upplandstrakten på robsoft av torkad skinka och den var också extremt salt. Det var som att mycket av saltet hade lagt sig runt hinnor och dylikt så jag tog en kniv och renskar den från hinnorna m. m. och då smakade den genast bättre.