Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med CG M96

Featured Replies

Publicerat

Har en CG 96 Helstock som ingick när jag köpte ett paket med mina första bössor.

Mitt problem är det att hur jag än vänder på den så kan jag inte komma på hur man öppnar lådan så att skotten ramlar ut.

Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva ladda ur varje skott för sig!?!

Publicerat

Jo det är meningen.

Publicerat
  • Författare

Dom är inte kloka!

Fast tack :smile:

Publicerat

Dom är inte kloka!

Fast tack :smile:

Hmmm - var torde väl vara på sin plats 118 år senare.....

Och sett till vad det var då, så nej - det behövdes inget öppningsbart underbeslag militärt. Men du kan bygga om bössan om du vill....

/T

Publicerat
  • Författare

Ja det har du rätt i VAR skulle det ju vara!

nja med tanke på diskussionerna om att 96:an inte tål modert gastryck plus att säkringen sitter på "fel" sida så får den nog vara som den är!:-) Det är iaf en snygg bössa!:-)

Publicerat

Har en CG 96 Helstock som ingick när jag köpte ett paket med mina första bössor.

Mitt problem är det att hur jag än vänder på den så kan jag inte komma på hur man öppnar lådan så att skotten ramlar ut.

Det kan väl inte vara meningen att man ska behöva ladda ur varje skott för sig!?!

Det är tänkt att själva kulan ska ut genom pipan, tomhylsan kastas ju ur när man laddar om å när det slutar panga när man trycker på knappen ja då är alla skott ute ur bössan! ;-)

Publicerat

Njaa detta om att 96:an inte tål gastrycket är starkt överdrivet.

Den är inte avsedd för magnumpatroner men kalibrar som 6,5x55, 9,3x57 eller 8x57 håller den väl för.

Det är i grunden en relativt stark konstruktion.

//Lars D.

Publicerat

Jag har pumpat ur åtskilliga tusen bulor ur min m96 och den håller tom ihop träffbilderna skapligt fortfarande.

Vad gäller gastryck så har jag också hört en del men vad jag vet så var väl geväret välbyggt nog för att överleva dryga 70 år i det millitära och sedan 30 till i händerna på diverse skjutglada nyblivna jägare vilket är ett ganska gott betyg :smile::thumbsup:

Gör dig av med flaggsäkringen bara för den är inte så kul :dry:

Publicerat

Jo det är meningen.

Nej, det är det inte.

Man tar den första patronen man repat ut och använder dess spets för att trycka in spärren till magasinsbotten, varpå man drar den senare bakåt och får allt i handen. Det finns förlängda spärrar så man kan göra det med fingret, kostar några tior...

-- Mats

Publicerat

Nej, det är det inte.

Man tar den första patronen man repat ut och använder dess spets för att trycka in spärren till magasinsbotten, varpå man drar den senare bakåt och får allt i handen. Det finns förlängda spärrar så man kan göra det med fingret, kostar några tior...

-- Mats

Joo, jag vet att man kan göra så också men jag tror, och då menar jag tror, inte att det var tänkt som den metod man under normalt bruk ska använda för att plundra vapnet. Varför skulle man vilja ha underbeslaget i ena handen, bössan in den andra och patronerna på marken mellan?

Publicerat
  • Författare

Hur avancerat är det att göra sig av med flaggsäkringen??

Positivt att den iaf ska tåla gastrycket! Man blir ju alldeles snurrig av all info man möts av som ny:-)

Publicerat

Nu har jag iofs bara gjort det ett antal hundra gånger, eller kanske tusen, men hittills har jag bara tappat en enda patron på backen. Jag gör det 2-4 gånger varje älgjaktsdag och minst en gång vid övrig jakt utan att misslyckas.

Det är inte krångligare än en vanlig (ledad) öppningsbar botten, snarare tvärtom iom att man får större kontroll över förfarandet än med många ledade...

Så prova, du kan du också! :thumbsup:

-- Mats

Publicerat

Mjoo, men 9,3kulorna är lite för feta :wink:

Publicerat

Hävdar fortfarande att någon form av amerikansk urtagning, kanske inte är bättre men mycket roligare!

Publicerat

Hur avancerat är det att göra sig av med flaggsäkringen??

Positivt att den iaf ska tåla gastrycket! Man blir ju alldeles snurrig av all info man möts av som ny:-)

Tillräckligt avancerat för att man ska låta en vapensmed göra det, om du skulle misslyckas av någon anledning så löper du ju risk för vådaskott och dylikt otrevligt.

Det är inte särskilt dyrt!

Publicerat

Njaa detta om att 96:an inte tål gastrycket är starkt överdrivet.

Den är inte avsedd för magnumpatroner men kalibrar som 6,5x55, 9,3x57 eller 8x57 håller den väl för.

Det är i grunden en relativt stark konstruktion.

//Lars D.

Njae, det där är ett påstående som nog ska nyanseras en hel del.....

Det är inte en direkt stark mekanism (jag har sett haverier - i ett fall kom slutstycket bakåt i drog in i skyttens mungipa....) och ovan på det är den ganska dålig om nu något skulle hända. Det finns en hel goda anledningar till varför 98 Large Ring är en betydligt bättre konstruktion......

Sedan vad gäller kalibrarna så tittar man på vad CIP stipulerar för maximalt gastryck så har 6,5x55 och 8x57 ett max på 3800bar (piezo) och bössan gjordes en gång för 2900 atm (cu). Nu kan man inte översätta piezotryck mot cu direkt rakt av men om man gafflar lite med kända tryck i snarlika kalibrar så landar man på 3000-3200 bar. Det fanns en artikel ute på nätet för nått år sedan som hade tryckmätt orginal 7x57 med ursprungsprestanda a 2900 atm, där låg trycket med moderna mätmetoder på cirka 2900bar (cu) resp. 3100bar (piezo). Hur som: dagens 6,5 ligger generellt på vad låset en gång sprängtestades med - 2900 +30%, så man ska kanske inte förundras över att vissa lådor uppvisar utmattningsskador.

Nu gör det ju inte supermycket på 8x57, för den laddas inte allt för ofta till sitt max - men 6,5x55 gör eftersom den annars hänger på gärdsgården för att klara klass1. Och har den då en trång kronopipa som kan ligga ner mot 6,45 - 6,44 i bommåttet (mot vad CIP stipulerar 6,50mm) så kan en lite hård jaktkula ge stolligt höga tryck i mekanism som inte är direkt stark och som hanterar haverier ganska dåligt. Paul Mauser blev blind på ett öga efter ett haveri, därav bla flänsen på 98:an..... Sedan för att lägga redigt med lök på laxen så utfärdade KATF på sin tid en instruktion där man skulle justera headspace med "rörtången" dvs var låsmåttet en aning för stort vred man bara hårdare vilket gör att pipmuttern stukas och konar - det är inte alls ovanligt att man hittar 96:or som man med skjutmåttet kan se att "pipmuttern valkar ut" i framkant.

9,3x57 stipuleras att den ska ligga på max 2900 bar då det tydligen har funnits m/88:or i den kalibern som inte tåler knappt ens det trycket, så en 9,3x57 är som klippt och skuren för en gammal 96:a. Men i de flesta andra kalibrar så hade jag nog varit försiktig

FM skrotade ut de sista 38:orna efter haverier med den tämligen modesta m/41 prick @ 3100-3200 bar. Och sedan kallar man den säker med en stressad Nosler Partition?

Jag har inga som helsta problem med att skjuta med 96:or eller 94:or, men jag är tämligen kräsen på vad som stoppas i dem...... Och jag skulle inte drömma om att skjuta med en utan glasögon.....

/T

Publicerat

Nu har jag iofs bara gjort det ett antal hundra gånger, eller kanske tusen, men hittills har jag bara tappat en enda patron på backen. Jag gör det 2-4 gånger varje älgjaktsdag och minst en gång vid övrig jakt utan att misslyckas.

Det är inte krångligare än en vanlig (ledad) öppningsbar botten, snarare tvärtom iom att man får större kontroll över förfarandet än med många ledade...

Så prova, du kan du också! :thumbsup:

-- Mats

Ja, jo men nu vet du lika bra som jag varför man inte har enkelt öppningsbara underbeslag på militära lådor - det ger sig ju själv när man gör en parad vid bajonettfäktningen, samma sak med den engelska kolven folk ofta morrar över. Den har inget med skyttet att göra, den är så för bajonettfäktningen då den ger ett överlägset bra grepp på rätt ställe om man håller den ovanifrån. Liksom handskyddet folk ofta undrar vad det fyller för funktion - vid skyttet är det bara ivägen men vid bajonettfäktandet så är det himla bra att hålla om..... Hela 96:ans design formligen vrålar ut "optimerad för bajonettfäktning"!

Ett öppningsbart underbeslag skulle vid bajonettande bara vara en hopplös funktion man bara hade haft problem med.

Sedan att öppna med den första pilen - jo, det funkar skitbra. Om man har en i oginalkalibern och gör det med en spetskula. Med ogivalkulan m/94 så går det inte alls lika lätt.... Och på jakt där man kanske vill ha en mjuk blyspets eller plastspets så blir det kanske inte så bra heller i det långa loppet.

Å andra sidan har jag aldrig sett "slag, stöt, hugg" på någon jakt än så länge - men det kanske kommer, vem vet. Grisen kan ju bli närgången.....

/T

• 1 year later...
Publicerat

Lite trådnekromanti här, men det visar ju att jag är förmögen att använda sökfunktionen  :yes:

Kollar man i SoldR Mtrl Vapen gällande karbin m/94-14 (http://dutchman.rebooty.com/temp/soldr_mtrl_vapen_karbin.pdf) så ser man att FM tydligen rekommenderar att man repeterar ur patronerna ur vapnet medelst mekanismrörelse. 

I vilket fall, på farfars kronmärkta HVA-bössa sitter magasinsbotten rejält stenhårt (så pass att jag inte vågar vålda mer..) fast, så jag undrar om det är tänkt att man ska ta i allt man orkar med tändstiftets bakända eller om det kanske är så att man behöver någon viss smidig teknik... Jag misstänker att magasinsfjädern är i stort behov av lite CLP...