Publicerat Augusti 19, 201213 yr Hej! Jag är intresserad av att prova bockjakt på rådjur men har dessvärre ingen eftersökshund till detta. Min hund är en älghund/fågelspets och jag har hört att det inte är lämpligt att använda dessa till eftersök om man förövrigt jagar med hunden. Hunden skall jaga fågel och älg. Stämmer det att man inte bör använda hunden till eftersök på t ex rådjur då man vill ha hunden rådjursren? Finns det någon "pool" med eftersökshundar förutom hundpoolen på denna sidan ? , då jag inte hittat någon i Umeå där för eftersök på rådjur.
Publicerat Augusti 19, 201213 yr Vill du att hunden inte skall jaga rådjur så skall du inte göra eftersök med din hund på rådjur. Skulle du göra eftersök på rådjur och lyckas så kommer hunden uppfatta att det var rätt gjort och han blir sugen på att hitta fler. Tyvärr så bor jag lite långt bort för att hjälpa dig. Mvh Einar
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Författare Vill du att hunden inte skall jaga rådjur så skall du inte göra eftersök med din hund på rådjur. Skulle du göra eftersök på rådjur och lyckas så kommer hunden uppfatta att det var rätt gjort och han blir sugen på att hitta fler. Tyvärr så bor jag lite långt bort för att hjälpa dig. Mvh Einar Tack för svar!