Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gammal ammunition, skrota eller använda?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en vän som städat ur hemma och hittat på skott från 89-90 när han tävlingssköt.

Det är 1000st handladdat och ca 500 norma.

Vågar man använda?

Publicerat

Tja,

har han laddat hårt? Vad skall du skjuta dem i, vilken kaliber? Fabriksammon känns om den ser bra ut som att den skall vara helt ok att nyttja.

Gamla handladdningar är svåra att veta hur de är, så där menar jag att man bör vara försiktig, använd omdöme, låt honom skjuta först.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ingen aning hur han laddat. Jag bara fick de i en väska.

Norma 308 win. Match sierra competition 168gr international h.p står det i alla fall på norma kartongerna.

Nu har jag värdelös mobilkamera, såhär ser dom ut.

195921_10151386246702738_1571777515_n.jpg

521965_10151386246512738_357182103_n.jpg

Jag tänkte bara använda dom på banan, spar ju in en hel del pengar om de går att använda.

Låta honom skjuta först, kan det skada min bössa?

Publicerat

Och så får man förstås inte överlåta handladda ammo om man inte har ett särkilt tillstrånd för det... vilket kan bli riktigt jobbigt om det händer ngt med dig eller vapnet. Om man ska vara petig och försiktig...

Publicerat

Hand nr 1 är från Vita askar om 20 skott eller hur?

Det är bra ammo, kanske rent av för bra för att panga bort på älgbanan.

Hand nr 2 ser ur att vara kronans 7,62 ammo, dvs den är inte handladdad, ser iofs ok ut men då du har en 308 Win pang, en som du förmodligen är lite rädd om är det inte helt utan reservation att rekommendera att du skjuter den ammon,

om någon säger/skriver att det är samma sak så är det inte det, det är olika CIP-mått.

/Christian

Publicerat

helt med Chris här.

hand 1 är normas matchammo,riktigt fina plugg.

hand två är tveklöst 7,62 nato alltså militärammo,man ser krymprillen runt kulan så dom är inte omladdade.

I viisa vapen funkar kronans ammo och i vissa inte.

/Mike

Publicerat
  • Författare

En remington seven som exet köpt till mig å gängat på en dämpare.

Publicerat
  • Författare

Och så får man förstås inte överlåta handladda ammo om man inte har ett särkilt tillstrånd för det... vilket kan bli riktigt jobbigt om det händer ngt med dig eller vapnet. Om man ska vara petig och försiktig...

Visste jag faktiskt inte. Alltid lär man sig nått nytt, å skulle han hitta mer tackar jag nej.

Publicerat

Nja,

överlåta= betala för,

Jersey, ni hade väl avsett att panga upp pluggen tillsammans eller hur? Ingen överlåtelse annat än möjligvis i dårarnas värld vid MSB.

/Christian

Publicerat

Det kanske inte är aktuellt i detta fall, men i många andra fall då man hittar massvis med gammal ammunition och är osäker så behöver det väll inte betyda kasta bort. Man kan ju alltid byta ut krutet (händer det något med tändhattarna?) och skjuta dem utan rädsla.

Publicerat

Det kanske inte är aktuellt i detta fall, men i många andra fall då man hittar massvis med gammal ammunition och är osäker så behöver det väll inte betyda kasta bort. Man kan ju alltid byta ut krutet (händer det något med tändhattarna?) och skjuta dem utan rädsla.

Absolut!

Går utmärkt att plundra natohylsor och ladda om med färskt krut och bra kulor.

Dock åldras även mässing så riktigt gammal ammo bör kasseras i sin helhet.

I jerseys fall så är det i sammanhanget rätt färsk ammo.

Själv skulle jag gärna ta emot 1000 primade natohylsor,skulle göra mitt liv mycket enklare.

/Mike

Publicerat

Jope- jag skulle nog säga att det som kan vara diskutabelt är hylsans skick och kvalite, därefter tändhattens funktion, ev kvicksilverinnehåll om det är riktigt gammal ammo, därefter krutet och slutligen kulan,

om jag av någon anledning befann mig i den sitsen att jag hade en massa gammal ammo, skulle jag förmodligen riva den för att spara på kulan.

/CHristian

Publicerat

En remington seven som exet köpt till mig å gängat på en dämpare.

Väldigt trevlig bössa!

Dock funkar inte alla remington med natoskott så provskjut ett par försiktig och kolla att dom går att dra ut lätt efter avfyrning,om det kärvar så avbryt och ge till någon som det funkar för.

Skotten i hand 1 funkar garanterat men är alldeles för fina för att sprida iväg på älgbanan.

/Mike

Publicerat

Nja,

överlåta= betala för,

Jersey, ni hade väl avsett att panga upp pluggen tillsammans eller hur? Ingen överlåtelse annat än möjligvis i dårarnas värld vid MSB.

/Christian

SJF, SPSF, SvSF, SVF osv gör i alla fall samma bedömning om vad överlåta innebär som MSB (ansvarig myndighet), Räddningstjänsten osv: sälja, byta eller ge bort spelar ingen roll. Har du inget tillstånd måste du skjuta upp din egen ammo, som jag förstår reglerna. Om det går att kolla vem som dragit i spaken hos den som äger laddutrustningen är en annan sak.

Men i det här fallet ser det ju inte ut att vara relevant.

Publicerat

Som svar på frågan: skjut upp Norma-ammon (som säkerligen var förpackad i ljusbruna kartonger om tjugo, ifall den är av den åldern) och ge fan i militärammon.

Jo, jag vet att de redan har sagt det - men jag brukar vara mer tydlig . ;)

-- Mats

Publicerat

Mats har helt rätt, jag o Mike kan ta 7,62:orna,

om du bara lämnar dem på angiven plats och går så är det inte överlåten ammo, det är övergiven ammo, som jag då spar tills den rättmätiga ägare ev presenterar sig,

eller något.

/CHristian

Publicerat

Verkligen,

Förträffliga barnsligheter och totala dumheter, det innebär att man enligt regelverket tvingar varje person som överlåter ett vapen att

1, begå vapenbrott

2, att begå brott mot regler om tillståndsplikt vid överlåtelse av ammo

3, att tvinga polisen att ta emot ett ansenligt värde i form av duglig ammo och begära att den destrueras. (notera då att polisen i sthlm vid flera tillfällen har avvisat personer som önskat att få göra detta, lämna in ammo, med motiveringen att de inte hade personal på plats med korrekt utbildning.)

Att i det läget följa John med dårarna på MSB är för mig helt oförklarligt och därtill tämligens patetiskt, det är ok att ha en egen uppfattning.

Juridiskt sätt är ordet överlåta förenat med ett skifte av ägande och ett vederläggande av ersättning, utan ersättning är det ingen överlåtelse.

Om jag är sne på detta, skoja inte, dumheter har vi nog av som det är.

/Christian

Jag håller helt med, märk väl. Vad jag tycker är än mer anmärkningsvärt är att jag får inneha komponenter, men trycker jag ihop det till en komplett patron i en kaliber jag inte har licens för så är det ett brott. Eller i alla fall om jag trycker ihop mer än "ett litet antal för samlingsändamål".

Publicerat

Ammunition är nu inte färskvara som riktigt som mjölk, rätt förvarad (svalt ochlagom torrt - 40-50% Rh) håller den lätt 50 år med dagens komponenter, förmodligen upp emot det dubbla. Men likt mjölken så surnar den om den förvaras fel.

Så frågan är inte ålder, utan hur den förvarats. Stora temperaturändringar? Fukt? Vibrationer? Har man en "fickpatron" som åkt med under hela jaktsäsongen brukar jag skjuta upp den på banan eller på en kråka i slutet på säsongen - den har förmodligen kemiskt sett blivit 20-30 år äldre av det, men hittar jag bra m/41 prick som legat i förråd sedan 1947 eller tidigare så skjuter jag den utan att darra den minsta på manchetten.

/T

/T

Publicerat

Ammunition är nu inte färskvara som riktigt som mjölk, rätt förvarad (svalt ochlagom torrt - 40-50% Rh) håller den lätt 50 år med dagens komponenter, förmodligen upp emot det dubbla. Men likt mjölken så surnar den om den förvaras fel.

Så frågan är inte ålder, utan hur den förvarats. Stora temperaturändringar? Fukt? Vibrationer? Har man en "fickpatron" som åkt med under hela jaktsäsongen brukar jag skjuta upp den på banan eller på en kråka i slutet på säsongen - den har förmodligen kemiskt sett blivit 20-30 år äldre av det, men hittar jag bra m/41 prick som legat i förråd sedan 1947 eller tidigare så skjuter jag den utan att darra den minsta på manchetten.

/T

/T

Hej alla glada jägare och handladdare! jag är helt färsk här på forumet,råkade hitta den här tråden. ammon i fråga verkar vara fabriksladdad.

snart börjar älgjakten här i norr,,björnjakten startade i dag,,2 fällda neråt kusten idag.

Publicerat
  • Författare

Dom är förvarade i sina askar i en lägenhet.

Publicerat

Skjut och var glad....

T

Publicerat

Dock funkar inte alla remington med natoskott så provskjut ett par försiktig och kolla att dom går att dra ut lätt efter avfyrning,om det kärvar så avbryt och ge till någon som det funkar för.

Hehe, kan inte du beskriva hur man provskjuter en kula försiktigt? Lägga bomull på tändhatten eller nåt? Eller har Remingtonen ett läge på bössan där man kan välja försiktig avfyring? :biggrin:

Publicerat

Försiktig provskjutning, tja att man drar av första pluggen med pangen riggad i bänk och att man gör det med fjärrutlösning i form av ett snöre,

vidare att man verkligen analyserar och tittar på både hylsa och hur pangen agerar i och efter skott,

det är inte så svårt om man vet/förstår/har insikt att göra en sådan sak men det är klart att för en oinitiserad person kan det uttalade förefalla udda,

men nu vet du hur det går till, eller i varje fall ett förslag på hur det bör gå till.

/Christian

Publicerat

Tar tillfället i akt att mässa, även om det bara är en som föreslagit att skjuta kronammon:

"Asså, du ha ju chansen å spara flera hundra, det enda ru behöver satsa är en åttatusenkronorsbössa och ett par ögon..."

Allvarligt.

Den eventuella vådan av militärammo i en civil pang kamrad för en liknande - inte likadan - patron torde vara utredd några hundra gånger om, liksom Janne Jägarexamens fantastiska förmåga att avgöra vad som är säkert och inte:

"Explodera'ren me' första smällen?!? Nähä, då kommer ALL annan milammo i HELA världen vara HELT säker i ALLA bössor JÄMT, a-jävla-men..."

Lik förbannat fortsätter folk säga "Vadå, prova... Gåresågåre." När det INTE går då? Ifall vår lilla ko får nyllet fullt av metallskrot och kroppen full av träsplitter?

"Å fan. Jaha, då har man lärt sig nåt nytt. F'låt." räcker liksom inte så jävla långt som ursäkt till en blind nåldyna som godtroget litat på "han som ändå ha jagat i tjugi år å borde veta"...

-- Mats