Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gammal ammunition, skrota eller använda?

Featured Replies

Publicerat

Du vet Mats - är det gratis är det jo alltid värt att testa - jag menar det kanske fungerar...... Och skulle det fungera i alla fall halvbra har man ju sparat 5-7kr varje gång det säger pang! Varje gång! Fatta hur fett mycket pengar det blir!

På en av skjutbanorna jag bevistar lär man jägarexameleverna (eller andra som lånar pang på banan) att de ska oljedränka kronans 7,62 för annars funkar den dåligt ......... Det står en burk i båset, bara att speja på. Och detta i organiserad verksamhet.

Jag förundras över hur många Darwin Awards man möter varje dag, jag tror ibland att Gud finns på fullt allvar - då det sker alldeles för lite olyckor egentligen, så någon högre makt måste ju finnas som tar dårarna i försvar.

/T

Publicerat

:wink: - sen är det ju iofs som så att det finns vapen i 308 Win, inte så få faktiskt, som har kammar mått som motsvarar 7,62 Nato, förvånandsvärt men sant, Sako TRG exempelvis har samma kammare men ibland står det 7,62 på pipan ibland 308 Win, allt beroende på om det är för privat eller statligt bruk, när det gäller rem 700 pangar så har dessa fanatiskt generösa mått, av just den anledningen att amrisarna inte har samma särskiljingsförmåga som en del i Svedala har, eller i varje fall dem som inte sysslar med uppskjutning för jägarexamen som instruktörer.

Visst blir de helt plötsligt ganska jobbigt allt detta?

Men ett enkelt svar är om det står 308 Win på pipan är det enbart den sorten som skall in i kammaren, står det 7,62 så går det bra att mata i ptr 10.

/Christian

Publicerat

Försiktig provskjutning, tja att man drar av första pluggen med pangen riggad i bänk och att man gör det med fjärrutlösning i form av ett snöre,

vidare att man verkligen analyserar och tittar på både hylsa och hur pangen agerar i och efter skott,

det är inte så svårt om man vet/förstår/har insikt att göra en sådan sak men det är klart att för en oinitiserad person kan det uttalade förefalla udda,

men nu vet du hur det går till, eller i varje fall ett förslag på hur det bör gå till.

/Christian

Om man avser att bränna av riggen med fjärr från 50 meters avstånd tycker jag man skriver det. Inte att vara "försiktig" för det bör man vara med alla sina skott.

Publicerat

Patronmåtten är bara en (1) sak.

Våldsamt mycket värre än viss diskrepans mellan specifika hylsmått är det faktum att man på marknaden hittar en jävla massa junk som utdömts av diverse arméer - inte ens dugligt att skjuta upp under ksp-övning med den lokala motsvarigheten till FBU, alltså - vilken dels kan vara ren skit från början samt dels fraktats och förvarats felaktigt i fjorton led.

Inse fakta: om ammon funkar ens i närheten av dugligt så lär militärerna hitta ett användningsområde. Hamnar det på civila marknaden så är det i 98 fall av 100 ren, oförfalskad SKIT.

Det finns ett kille som jag brukar träffa på skjutbanan, han ser ut som en pizza i nyllet efter första smällen med nån "sjusextitvå surplus" som han hittade billigt hos lokala vapenkrämaren. Hans bössa funkade ju med svensk kronammo, så "det var väl inga problem med annan sjusextitvå..."

Nu var han inte så jävla vacker ens innan smällen, men det var synd på Sakon.

-- Mats

Publicerat

............

Det finns ett kille som jag brukar träffa på skjutbanan, han ser ut som en pizza i nyllet efter första smällen med nån "sjusextitvå surplus" som han hittade billigt hos lokala vapenkrämaren. Hans bössa funkade ju med svensk kronammo, så "det var väl inga problem med annan sjusextitvå..."

-- Mats

En som Gud missade tydligen... Märkligt. Taskigt karma?

/T

Publicerat

Inse fakta: om ammon funkar ens i närheten av dugligt så lär militärerna hitta ett användningsområde. Hamnar det på civila marknaden så är det i 98 fall av 100 ren, oförfalskad SKIT.

-- Mats

Tyvärr har väl mycket av 7,62 ammon förlupit från svenska staten på allahanda vis, så privata lager brukar vara relevanta till gamla kontakter inom statlig verksamhet på ett eller annat vis.

Fast som du skriver, försvaret har nog aldrig sålt ut amunition då de garanterat behöver den själv till allt övninsskytte. Finns väl en anledning att man skjuter 9mm laddat för k-pist i dagen Glock! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Skrotar hellre ammunitionen än riskerar att skrota bössan, och mig själv. Bara för det gick bra för kompisen och hans bössa när han höll på tänker jag inte ta den risken.

Publicerat

Ett vackert beslut, eller i varje fall så förblir du sådan,

PM:a mig så skall jag ge dig Mikes adress för skrotning av pluggen. :)

/Christian

Publicerat

Tyvärr har väl mycket av 7,62 ammon förlupit från svenska staten på allahanda vis, så privata lager brukar vara relevanta till gamla kontakter inom statlig verksamhet på ett eller annat vis.

Nej, det mesta har man faktiskt avstått för "försvarsanknuten" verksamhet - läs skytteverksamhet. Sedan har den inte alltid använts där till det den var avsedd för. Och om nu ngt tror att man tog av de bästa batcherna för det kan ju minnas den österrikiska ammunitionen som man delade ut till FSR på 80-talet, den ratade de flesta skyttarna tämligen omgående och den hittar man stundligen lite var som helst.

Fast som du skriver, försvaret har nog aldrig sålt ut amunition då de garanterat behöver den själv till allt övninsskytte. Finns väl en anledning att man skjuter 9mm laddat för k-pist i dagen Glock! :thumbsup:

Jo, men nu har FM dels att hålla sin egen löpande verksamhet rullande, dels ha en viss beredskap dvs man måste ha en viss mängd am i lager för "krig". Dels ska man hålla en del "försvarsrelaterad" verksamhet under armarna lite då och då.

Och med ojämna intervall så är det en batch här eller där som faller igenom kraven på kvalitet, eller att man missat i förvaringen.... Vill minnas att man testade ammunition som man skickat på bil till jugoslavien ToR som när den kom hem konstaterades vara så totalt sönderskakad att den fick destrueras.

Och sedan har du det faktum att Vanås och Åkers har kört batcher 7,62 Ptr10 till helt civila kunder - det är nu inte förbjudet på något vis att sälja eller köpa Ptr10 om man köper den från tillverkaren direkt. Och den har sålts över disk på det viset. Däremot är 5,56 inget som finns annat än om någon stulit den.....

Men den som köper turkisk surplus 7,62NATO ska kanske inte räkna med att få allt för rolig ammunition.

/T

Publicerat

Om man avser att bränna av riggen med fjärr från 50 meters avstånd tycker jag man skriver det. Inte att vara "försiktig" för det bör man vara med alla sina skott.

Hmm antingen är du en sån jobbig människa som gillar att märka ord eller så har du ett horn i sidan till mig,du gör nämligen en höna av en fjäder.

Nu handlade inte tråden om hur man lämpligen går tillväga för att sprängskjuta sitt vapen med annan ammo än vad patronläget är gjort för,trådskaparen verkar inte vara så värst intresserad av det,om hon nu varit det så hade vi kunnat spinna vidare på det, eller hur :sleep:

Du verkar ju själv ha en del synpunkter på hur det lämpligen går till så vi kanske ska nöja oss med det.....

/Mike

Publicerat

Hmm antingen är du en sån jobbig människa som gillar att märka ord eller så har du ett horn i sidan till mig,du gör nämligen en höna av en fjäder.

Nu handlade inte tråden om hur man lämpligen går tillväga för att sprängskjuta sitt vapen med annan ammo än vad patronläget är gjort för,trådskaparen verkar inte vara så värst intresserad av det,om hon nu varit det så hade vi kunnat spinna vidare på det, eller hur :sleep:

Du verkar ju själv ha en del synpunkter på hur det lämpligen går till så vi kanske ska nöja oss med det.....

/Mike

Nej DU gör en höna av en fjäder. Mitt första inlägg var skrivet med ironi för jag tyckte det lät lustigt att skjuta bössan försiktigt. Dock tycktes inte Christian fatta att jag var ironisk och därmed mitt oironiska svar på hans svar. Och eftersom inte du heller tycks uppfattat ironin i inlägget så får du ett likadant.

Så, jag är inte sådan jobbig typ som märker ord eller har synpunkter om allt, så passa dig för att vara för snabb med att bedömma personer du inte känner.

Publicerat

JAG är den jobbiga typen som märker ord och har synpunkter på allt! :devil: :devil: :devil:

*djupt kränkt*

-- Mats

Publicerat

Du är inte bara jobbig, utan tillika ganska elak i dina bästa stunder... mina ursäkter till den drabbade, men detta var onekligen stor humor! :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Ge er...ni låter som kärringar på ett hästforum!

Publicerat

Psssst! Vi är värre än en flock hysteriska kärringar på ett hästforum.... Långt värre!

T

Publicerat

Vi är nog mer truliga än forumkärringarnas hästar ska du se :)

Publicerat

Vi är värre än en flock hysteriska kärringar på ett hästforum.... Långt värre!

Jorå - vi har vapen.

-- Mats

Publicerat

Du är inte bara jobbig, utan tillika ganska elak i dina bästa stunder... mina ursäkter till den drabbade, men detta var onekligen stor humor! :biggrin:

Jag kan inte mer än hålla med dig, det är ju inte synd att en Sako blev skrot.... :devil:
Publicerat

hand nr 1 skulle ja då använda ser bra ut,

hand 2 blir man fundersam till,

kan ta hand om dom o skrota ammon jag nästa gång ja tittar förbi.

Publicerat

Ett exempel på varför man ska vara skeptisk mot ammunition man inte ha koll på hur den förvarats.

Fick ett par askar m/41 som var lite "muggiga" milt uttryckt, de har varit helt rätt förvarade sedan de gjordes på det glada 80-talet men en "mask" har tydligen inte varit helt tät senast den var ute och de bästa askarna i masken ser ut så här:

m41.jpg

Och sån här skit ska man ju inte använda egentligen.... Det vet ju alla. Men undertecknad tänkte att - va fasen, bössan håller det vet jag och krutet är löst (samtliga kollade) så man kan ju prova och se hur det blir. Lite kul att veta, kan ju vara ett pedagogiskt exempel på varför man ska köra med vettigt förvarad ammunition.

Och det sa pang - utom två skott (det ena gick på andra försöket), av de återstående 38 skott lät ett par lite dovt och var en smula tama i rekylen.....

m41-resultat.jpg

Så det kan ju gå bra - ibland..... Men hade det varit på jakt och man har sån här skit i bössan hade det blivit minst 4-5 eftersök pga att ammunitionen inte funkade som det var tänkt. 4:orna och 3:an satt lågt (stilla) eller lågt bakom (löp) - tavelträffen efter att ha spänt upp och gett patronen en chans till - då sa det inte pang utan poff..... Den sista ville inte ens efter flera försök.

Men som sagt inget jag rekommenderar att man leker med om man inte vet vad man gör. Och gör det för helvete inte i en gammal 96:a!

/T