Publicerat Augusti 21, 201213 yr Hej! Har nu detta året sen den 16:e mer eller mindre gått i skogen med min hund 5-6 timmar nästan varje dag. I fjol var han bara 6-7 månader under hösten och hade då 3-4 släpp mest för att få han skogsvan och utan tanke om att skjuta något då hade han ståndskall som max 10 min, men då jag var på väg dit för att se vad han skällde så mötte jag han på vägen tillbaka. Ìdag var vi ute och han började skälla något på 300m håll, jag började gå dit men efter 5 min då jag inte var särskilt nära alls så stack han iväg. Han sprang då 3-4km och jag försökte hålla mig på avstånd efter för att inte tappa han med pejlen. Har ingen aning vad han skäller faktiskt så har jag inte lyckats se vad han skällt en enda gång ännu. Detta är dock hans första riktiga jaktsäsong då han bara är 1 år 4mån. Men hur ser inlärningskurvan ut för en jakthund? Nu vet jag att detta kan variera men hade vart kul och veta hur andras första jaktsäsonger med hunden såg ut? Kan man mer eller mindre förvänta sig att en hund från meriterade föräldrar gör ett bra arbete från början på sin första säsong? Samt lite tips och tricks ni tycker har funkat för er är alltid kul med, har läst en del men alltid kul med fler synpunkter. Det jag gör för tillfället är att jag släpper han och sitter en stund tills jag märker att han har fått syn på något, om han inte får syn på något så rör han sig mest i 8:or runt mig och söker ganska tätt 300-500m från mig. Men då han sticker så går det jävligt fort och han verkar inte kunna få still på något en längre tid hittils. Då han sticker följer jag efter för att inte tappa han på pejlen. Hur jobbar ni? Hunden är gråhund/jämthund/lite Norrbottenspets, hans föräldrar var älghundar men dock blandrashundar utan jaktprovsmeriter m.m. och jag vill få han på fågel och älg. Han har visat stort intresse för fågel så tror att det borde gå, han har dessutom trädskällt en stor duva
Publicerat Augusti 22, 201213 yr När min va runt året så kunde han skälla typ 10min men oftast så var det jag som stötte älgarna efter den tiden ofrivilligt ska tilläggas. Min är ganska hetsig men lyckas för det mesta ordna till ståndskall i upptaget. För att öka ståndskalls tiden så mana jag på honom på nytt när han släppte, efter några släpp och på maningar så kan han nog stå tills rösten tar slut.
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Författare Hej! Det låter i jämförelse med min som din hund var väldigt duktig, min har jag inte släppt särskilt många gånger men sist fick han upptag på en älg och skällde i 30sek , sedan skenade älgen drygt 5 km med hunden efter där tappade han den. Andra gånger i år har han inte funnit älg, detta är under 3 släpp. Men jag antar att det är mycket som spelar in som hundens erfarenhet, vad för sorts älg han skällde m.m. Kul att höra andras första erfarenheter med deras hundar. Just nu så jobbar jag mycket med att gå i koppel tills han får upp ett spår för att sen släppa han. Han är idag 1år 4 mån
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Hej! Det låter i jämförelse med min som din hund var väldigt duktig, min har jag inte släppt särskilt många gånger men sist fick han upptag på en älg och skällde i 30sek , sedan skenade älgen drygt 5 km med hunden efter där tappade han den. Andra gånger i år har han inte funnit älg, detta är under 3 släpp. Men jag antar att det är mycket som spelar in som hundens erfarenhet, vad för sorts älg han skällde m.m. Kul att höra andras första erfarenheter med deras hundar. Just nu så jobbar jag mycket med att gå i koppel tills han får upp ett spår för att sen släppa han. Han är idag 1år 4 mån bara en fråga varför går du med han i koppel ?? är det inte bättre han hittar älg på frisök om du vill ha en fungerande älgställare?!!
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare bara en fråga varför går du med han i koppel ?? är det inte bättre han hittar älg på frisök om du vill ha en fungerande älgställare?!! Hej! Jag provade detta igår dels för att förbättra inkallningen och visa han att då han kopplas så betyder inte det att han kopplas för resten av dagen. Sen dels för kontakten. Vet inte om detta är negativt, min första älghund detta! Dock hoppas jag att han skall jaga både älg och fågel
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Hej! Jag provade detta igår dels för att förbättra inkallningen och visa han att då han kopplas så betyder inte det att han kopplas för resten av dagen. Sen dels för kontakten. Vet inte om detta är negativt, min första älghund detta! Dock hoppas jag att han skall jaga både älg och fågel Koppel kanske ger det du vill. Men om du bara går i koppel och släpper först vid spår, är risken stor att hunden tror att du ska hitta så ha söker inte själv. Ska du fortsätta med koppel träningen osv, så måste du varva det med frisök så han lär sig det så han inte tror att han inte får söka....
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Koppel kanske ger det du vill. Men om du bara går i koppel och släpper först vid spår, är risken stor att hunden tror att du ska hitta så ha söker inte själv. Ska du fortsätta med koppel träningen osv, så måste du varva det med frisök så han lär sig det så han inte tror att han inte får söka.... Tack! Skall prova detta, hade vart kul om ytterligare medlemmar kan fylla i mer om hur det såg ut för dem vid frsta släppen!
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Jämttik nu 2 år och 8 månader. Första släppen.... 3-4 månader. Tultade runt 40-50m från mig. Med tiden mer vågade turer och upptag, någon gång stånd i 5-15 min. Vid ca 9 månader ca 45-60 min stånd på ko och kalv. Var in och stötte 3 gånger, som närmast var jag på 15-20m(veckan innan jakten). Vid ca 2 år så hade hon sökrundor på 300-600m, vissa dagar 60-100m med någon tur ut på 300-400. Någon gång har hon satt nosen i vädret och dragit 1,5 km. Några stånd på 20-30 min och något upp mot 60 min. Släpper ofta efter 300-600m om det gått lös i sken. Har följt efter ca 2-2,5 km när hon har haft kontakt och skällt "gångstånd" periodvis. 4 älgar nedlagda. Ko vid ca 20 månader på stånd/gångstånd, 24 månader kviga efter ca 15 min stånd, 25 månader 2 kalvar efter ca 20 min stånd. Spårat blodspår och gjort anlagsprov, väl godkänd. Spårat i lina efter älg, jag har brutit efter 2-3 km. Hon skulle säkert fortsatt om hon fick. Vid ca 1 år så hade hon även stånd på en orrflock i 10 minuter och skällt en tjäder i 5 + 10-15 min på gräsänder i en tjärn. Men det verkar som det har växt bort. Hon kan inte låta bli att skälla till och dra en bit efter fågel men inte så att hon lägger något jobb på det nu. Samma med ren, rå och hare. Något skall och rusar efter i 100-200 m innan hon släpper.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Jämttik nu 2 år och 8 månader. Första släppen.... 3-4 månader. Tultade runt 40-50m från mig. Med tiden mer vågade turer och upptag, någon gång stånd i 5-15 min. Vid ca 9 månader ca 45-60 min stånd på ko och kalv. Var in och stötte 3 gånger, som närmast var jag på 15-20m(veckan innan jakten). Vid ca 2 år så hade hon sökrundor på 300-600m, vissa dagar 60-100m med någon tur ut på 300-400. Någon gång har hon satt nosen i vädret och dragit 1,5 km. Några stånd på 20-30 min och något upp mot 60 min. Släpper ofta efter 300-600m om det gått lös i sken. Har följt efter ca 2-2,5 km när hon har haft kontakt och skällt "gångstånd" periodvis. 4 älgar nedlagda. Ko vid ca 20 månader på stånd/gångstånd, 24 månader kviga efter ca 15 min stånd, 25 månader 2 kalvar efter ca 20 min stånd. Spårat blodspår och gjort anlagsprov, väl godkänd. Spårat i lina efter älg, jag har brutit efter 2-3 km. Hon skulle säkert fortsatt om hon fick. Vid ca 1 år så hade hon även stånd på en orrflock i 10 minuter och skällt en tjäder i 5 + 10-15 min på gräsänder i en tjärn. Men det verkar som det har växt bort. Hon kan inte låta bli att skälla till och dra en bit efter fågel men inte så att hon lägger något jobb på det nu. Samma med ren, rå och hare. Något skall och rusar efter i 100-200 m innan hon släpper. Duktig hund! Låter som skillnaden mellan min och din hund är att din varit lös mycket mer. Min har princip varit lös i skog där det finns vilt kanske 10 gånger på sin höjd. Och i år har han vart lös 4 ggr fr.om 16 aug. Han har skällt flera gånger men inte många minuter.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Duktig hund! Låter som skillnaden mellan min och din hund är att din varit lös mycket mer. Min har princip varit lös i skog där det finns vilt kanske 10 gånger på sin höjd. Och i år har han vart lös 4 ggr fr.om 16 aug. Han har skällt flera gånger men inte många minuter. Hon har alltid varit försiktig i skogen och hon har inte rusat på någon älg. Ståndet vid 9 mån så höll hon bra avstånd till älgarna och var inte het och på. Hon höll sig på upp mot 20 m från älgarna. Tror inte jag sett henne närmare än 8-10m från en älg annat än att dom ligger. Så jag har inte sett några problem med att ha henne ute. Annars är inte en hund mogen att hantera en älg förrens vid 15-18 månader. Varken fysiskt eller psykiskt. Iom att dom har dålig kroppskontroll så om dom är för på, är risken stor att dom får en känga och blir älgrädd eller ännu värre skadad så hunden inte går att jaga med.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Har börjat släppa min aktivt med hopp om att han hittar älg först i år som sagt då vid åldern 1år 4mån. Antar att det bara är att fortsätta och hoppas på att han kommer på hur det ska göras och finner älg. Verkar vara så delade meningar om man skall släppa eller inte vid denna ålder, men rent spontant känns det som att hunden bör få så mycket timmar i skogen som möjligt.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Har börjat släppa min aktivt med hopp om att han hittar älg först i år som sagt då vid åldern 1år 4mån. Antar att det bara är att fortsätta och hoppas på att han kommer på hur det ska göras och finner älg. Verkar vara så delade meningar om man skall släppa eller inte vid denna ålder, men rent spontant känns det som att hunden bör få så mycket timmar i skogen som möjligt. Skogsvana ska dom ha och få! Men har du en het hund som är på, är det bättre att traska runt på marker där det inte finns vilt innan hunden är mogen. Tex på en vilttom ö, halvö. Eller andra områden som är kända för att vara tomma. Sen kan man alltid gå i lina, antingen lägga spår eller spåra sett vilt! Det är i skogen som jakthundar blir till, inte i hundgården eller tv-soffan.....
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Tack för mycket bra synpunkter! Dock har jag inte haft chansen att se om han är het eller inte jag har hört han skälla flera gånger men det han har skällt har antingen skenat eller så har han kommit tillbaka på en stund. Hur kan jag få reda på detta? Kanske en extrem nybörjar/dumfråga:) Han har skällt flera gånger men har aldrig kunnat se vad det varit, det har ofta vart korta skallperioder max 3-4min.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Skogsvana ska dom ha och få! Men har du en het hund som är på, är det bättre att traska runt på marker där det inte finns vilt innan hunden är mogen. Tex på en vilttom ö, halvö. Eller andra områden som är kända för att vara tomma. Sen kan man alltid gå i lina, antingen lägga spår eller spåra sett vilt! Det är i skogen som jakthundar blir till, inte i hundgården eller tv-soffan..... att hitta helt vilttomma platser är ganska svårt för jag bor i centrala Umeå och längs kusten är det väldigt mycket naturreservat och speciella fågelskådarplatser. Sen att ha han lös där risken finns att möta människa med annan hund är ingen bra idé just nu. Han har aldrig vart aggressiv men är väldigt lekfull och springer fram till i stort sett allt Kan gärna där också ta långa turer och med risken att bli påkörd så blir det svårt , han har vart sekunder från påkörning 2 gånger just nu.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Tack för mycket bra synpunkter! Dock har jag inte haft chansen att se om han är het eller inte jag har hört han skälla flera gånger men det han har skällt har antingen skenat eller så har han kommit tillbaka på en stund. Hur kan jag få reda på detta? Kanske en extrem nybörjar/dumfråga:) Han har skällt flera gånger men har aldrig kunnat se vad det varit, det har ofta vart korta skallperioder max 3-4min. Det är att hinna smyga in för att se vad det är. Jag har haft turen att vid något tillfälle sett älgen innan tiken har fått vind av den. Då har jag fått se exakt hur hon jobbar i upptag. Har du en Astro så kan du följa den dit hunden skällde, dels för att kunna spåra av området och på så sätt upptäcka vad han skällt på. Samtidigt så kan du mana på hunden att ta spåret igen och visa att du vill han ska ta upp/hålla i när han har skällt.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Det är att hinna smyga in för att se vad det är. Jag har haft turen att vid något tillfälle sett älgen innan tiken har fått vind av den. Då har jag fått se exakt hur hon jobbar i upptag. Har du en Astro så kan du följa den dit hunden skällde, dels för att kunna spåra av området och på så sätt upptäcka vad han skällt på. Samtidigt så kan du mana på hunden att ta spåret igen och visa att du vill han ska ta upp/hålla i när han har skällt. Skall provas , tack! Har en astro sedan en vecka.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Vad är det för hund du har? Sen är det ju så att som du säger går meningarna isär om hur och när man ska börja släppa på frisök. Men det är väldigt indivuduellt för alla hundar, endel är jaktmogna redan från 8-10 månader, medans andra inte är förens dom närmar sig 2 år. Det gäller att läsa av din hund och se hur han är i mognaden. Sen att gå i koppel och söka spår för att släppa är nog inget du ska praktisera allt för mycket. Visst att spåra älg du hittat är en sak, men hunden ska så småningom bli löshund och lära sig hitta älg själv, UTAN din hjälp. Jag har spårat ganska mycket med min i tidig ålder, för att lära han ta spår om det tex är dålig vind. Men även för att ha en fullt fungerande eftersökshund som jag kan lita på i alla lägen. Idag är han det och det är jag otroligt tacksam för. Nä men fortsätt vara i skogen, 1 år och 4 månader ska dom bo i skogen. Hittar hunden älg å det bär iväg, gå fram och stötta och försök hitta spåret och mana på, på så sätt visar du vad du vill och då tar dom efter.