Publicerat Augusti 22, 201213 yr Detta är en populär post. Det här med jakt är ingen vanlig golfrunda, att jaga älg så är Naturvårdsverket första instans, sen kommer varje länsstyrelse, efter det kommer älgförvaltningsområdet, vi är inte klara än älgskötselområdet måste säga sitt också, vi höll på glömma jaktlaget och den enskilda individen! Sex instanser för att jaga en älg! det var den lätta beskrivningen! Hur man jagar älg, vet ni hur många instanser det har? Ta antalet jägare och dela det med 9! Så har vi alltid gjort! Skjut bara tjur! Pinntjurar ska bort! Kalvförbud! Det är korna som föder kalvar! På min fars tid! På min farfars tid! På min farfars fars tid! Det finns massor av modeller för det här med älgförvaltning och alla de här metoderna har prövats, kan säga er den bittra sanningen ingen fungerar, för vi har redan prövat den! När jägarna består av ibland för många män så är det ändå tjurarna som skjuts, ja hemma kanske det funkar för frugan kanske har en bra granne, men i skogen så finns det ingen granne! Avskjutning 50% kalv 25% kor 25% tjur med över 8 taggar! Den har bara hunnit prövats i ett område runt Kalmar och de har större älgar än Norrland, varför stora älgar ger stora kalvar, ur ett hon perpektiv så skiljer det inte så mycket mot människan, i skogen är det storleken som avgör, det är ingen djurpark!
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Vi har bestämt att skjuta 50% kvig kalv o 50%ox kalv i år Var på licensmöte i går då det är är sista året i gamla licensen vart långdraget med mycket åsikter till slut suckar en jägare"- O suckar tungt o säger va fan va komplicerat allt blivit vi ska ju bara jaga älg.. Kan inte mer än instämma ,,,
Publicerat Augusti 22, 201213 yr Vi har bestämt att skjuta 50% kvig kalv o 50%ox kalv i år Åhh fy tusan!!! Söva först och avliva sen, om det är rätt kön? Eller hur har dom tänkt?
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Detta är en populär post. Jagar i Kalmar län. Att fälla en tjur över 5 taggar va ytterst sällsynt under många, många år... Finns nån gammal bild i en byrålåda på en fäld 9 taggare. bror va då nio år... Han är 57 nu... strösta tjuren på markerna häromkring i 48 år.... Sen avskjutning gjorts enl. Kalmarmodellen så har det på 3-4 år det börjat trilla stora tjurar lite här o där. De är oxå mer älg men det kan ju bero på att stormhyggerna börjar komma upp i lagom höjd för en älg.. Egentligen skiter jag i vilka regler som det ska jagas efter bara man kör på samma på rejäla ytor. Då lär man sig iallafall vad som fungerar och vad som inte gör det. Sparar grannen tjurar mellan 1-5 taggar och jag skjuter det som är under fem taggar.. då lär vi inte lära oss ett skit... Sparar jag ko med enkel kalv första veckorna och grannen fäller dem så blire lika dumt...
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Helt rätt NS det ska till stora ytor av samma modell annars kan man skjuta det som kommer framför pipan och älgarna blir mindre och mindre, en krets är för liten för att själv tro den förvaltar en stam, ett älgförvaltningsområde kan sköta det, men helst flera!
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Det är märkligt hur många jägare som vägrar ändra på sig, och än mer märkligt hur många jägare som ju säger sig kunna så mycket om djur och natur skjuter på ett sätt som förstör stammarna helt och hållet när man bara är ute efter stora tjurar. Samma med fiskare, man kör efter minimimått. Fisken måste vara minst så stor och stora älgtjurar ska skjutas direkt. Det är ju inte konstigt att det till slut bara finns små fiskar och små älgar kvar och att man då sätter hela fortplantningssystemet ur kurs. Bättre att totalt freda stora djur, fiskar som älgar, så finns det alltid stora djur som kan fortplanta sig och genetiken fungerar som den alltid har gjort. I naturen så klarar sig nästan alltid de stora och starkaste bäst, survivel of the fittest. Men när människan ska jaga något så vänder man helt plötsligt på det hela och vill spara dom som är minst och klenast. Inte konstigt att det blir fel.. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Helt rätt NS det ska till stora ytor av samma modell annars kan man skjuta det som kommer framför pipan och älgarna blir mindre och mindre, en krets är för liten för att själv tro den förvaltar en stam, ett älgförvaltningsområde kan sköta det, men helst flera! Beror ju på hur stor kretsen är... Vet inte om jag gillar dehär med älgförvaltningsområde... Kostra bara ändå mer pengar och jobb... Här har det varit rätt livat.... kommunen/kretsen ville bli ett eget förvaltningsområde, är väl snudd på 60000 ha. Men si det gick inte de ville slå ihop det med en annan kommun som vi inte ville ha sammabete med osv. Jag fattar inte riktigt varför men det är väl personkemin som inte fungerar.. Känns inte så lite knas med allt för stora områden.... hur skogsskador och älgstammen ser ut här har man ju lite koll på med 5 mil bort kan man ju knappast veta hur det ser ut i skogarna... givet kräver det då rätt representanter från de olika områderna. Blir mycket folk inblandade lixom... Få alla att dra åt samma håll är nog snudd på omöjligt... Det går ju med nöd o näppe göra i ett jaktlag på 10 man....
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Det är märkligt hur många jägare som vägrar ändra på sig, och än mer märkligt hur många jägare som ju säger sig kunna så mycket om djur och natur skjuter på ett sätt som förstör stammarna helt och hållet när man bara är ute efter stora tjurar. Samma med fiskare, man kör efter minimimått. Fisken måste vara minst så stor och stora älgtjurar ska skjutas direkt. Det är ju inte konstigt att det till slut bara finns små fiskar och små älgar kvar och att man då sätter hela fortplantningssystemet ur kurs. Bättre att totalt freda stora djur, fiskar som älgar, så finns det alltid stora djur som kan fortplanta sig och genetiken fungerar som den alltid har gjort. I naturen så klarar sig nästan alltid de stora och starkaste bäst, survivel of the fittest. Men när människan ska jaga något så vänder man helt plötsligt på det hela och vill spara dom som är minst och klenast. Inte konstigt att det blir fel.. Mvh // Johannes Ingen kan bli stor utan att ha varit liten. Skjuter vi alla små så blir det inga stora... Dom stora har dessutom lite mer innanfør pannbenet och lurar sig oftare undan. Tycker att kalmarmodellen ær en bra metod. Har svårt att direkt se en bættre metod att få en økad ælgstam med bættre kvalite.
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Nu missförstod du mig nog eller så uttryckte jag mig klantigt. Jag menade inte att man skulle skjuta ALLA små.. Då utrotar man ju till slut arten när de stora har dött en "naturlig" död... Kalmarmodellen verkar jättebra när man ser till de bevis de har om en fin älgstam. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Åhh fy tusan!!! Söva först och avliva sen, om det är rätt kön? Eller hur har dom tänkt? Hehe det får arbetsgruppen i storlicensen arbeta med! o I Den ingår ju jag
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Kan ju ge er några kända citat som florerar här.. 1, Skjuter inte vi storoxen så gör ju grannlager det 2, jamen det är ju samma genetik på alla oxar varör då ha förbud på ett vist taggantal ( min jaktledare som ifråga satte) 3, man hinner ju inte räkna tagggarna på oxen när han kommer (min jaktledare som tala) 4, jag bommade nog! Ja det finns saker som manhör varje år ANG,,,, älg jakten så har vi förbud på 6-10 sen går det tillsammans med 50%oxe-50%ko på avskjutningen vilket gett bra resultat
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Författare Beror ju på hur stor kretsen är... Vet inte om jag gillar dehär med älgförvaltningsområde... Kostra bara ändå mer pengar och jobb... Här har det varit rätt livat.... kommunen/kretsen ville bli ett eget förvaltningsområde, är väl snudd på 60000 ha. Men si det gick inte de ville slå ihop det med en annan kommun som vi inte ville ha sammabete med osv. Jag fattar inte riktigt varför men det är väl personkemin som inte fungerar.. Känns inte så lite knas med allt för stora områden.... hur skogsskador och älgstammen ser ut här har man ju lite koll på med 5 mil bort kan man ju knappast veta hur det ser ut i skogarna... givet kräver det då rätt representanter från de olika områderna. Blir mycket folk inblandade lixom... Få alla att dra åt samma håll är nog snudd på omöjligt... Det går ju med nöd o näppe göra i ett jaktlag på 10 man.... Vill nog att man bestämmer väldigt lokalt hur man vill ha stammen men avskjutnings modellen vill jag ha i storforum så alla ror åt samma håll, blir ju alltid lite märkligt om några sitter baklänges och ror för kung o fosterland. Kan ju ge er några kända citat som florerar här.. 1, Skjuter inte vi storoxen så gör ju grannlager det 2, jamen det är ju samma genetik på alla oxar varör då ha förbud på ett vist taggantal ( min jaktledare som ifråga satte) 3, man hinner ju inte räkna tagggarna på oxen när han kommer (min jaktledare som tala) 4, jag bommade nog! Ja det finns saker som man hör varje år ANG,,,, älg jakten så har vi förbud på 6-10 sen går det tillsammans med 50%oxe-50%ko på avskjutningen vilket gett bra resultat sätt förbud på 8 taggar och mindre då, så får ni skjuta storoxar! men ni skulle ju försöka sätta tjurförbud i september och skjuta på älgjakten i oktober en vecka eller två, försök få mer er grannlagen och hela kretsen. Jaktledaren verkar inte vara genetik forskare, men det finns att läsa!
Publicerat Augusti 23, 201213 yr "1, Skjuter inte vi storoxen så gör ju grannlager det 2, jamen det är ju samma genetik på alla oxar varör då ha förbud på ett vist taggantal ( min jaktledare som ifråga satte) 3, man hinner ju inte räkna tagggarna på oxen när han kommer (min jaktledare som tala) 4, jag bommade nog!" Haha jag har i alla fall hört första citatet förut, de andra var nya och både roliga och sorgliga. Kanske borde man som jaktledare ha lite djurkunskap tänker jag. Jag tycker dessutom inte att man behöver räkna taggar när en älg kommer, det kan ju vara jättesvårt men man ser väldigt fort om det är en stor eller liten älg och ett skott som man inte avlossat ångrar man inte. Och ser man inte vad det är för älg som kommer då ska man heller inte skjuta, nä det där är bara dumma bortförklaringar som andra skrattar åt Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 24, 201213 yr "Skjut bara tjurar! Det är korna som föder kalvarna!" "Skjut inga kor, för det är dom som lockar in tjurarna!"