Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma 201 till 308

Featured Replies

Publicerat

Har med hjälp av en god vän (som för tillfället är ute på långresa, därav frågeställningen) handladdat ammo till 6,5:an och till 9,3 an. Nu börjar köpeammon till 308:an även den sina, och med dagens priser på plugg är det nog även vettigt att handladdda en omgång till den också... Har kikat igenom normas ladd data, och funderar om jag ev kan ändvända normas 201 ihop med en 11,7 g oryx. Enligt normas recept är det norma 202 som används till de tyngre kulorna i kalibern. Går det att hitta ett recept med 201 med. Eller bör jag köpa en burk 202 som förmodligen även den inte kommer ta slut inna bäst före dat. då jag inte handladdar mer än det som går åt till inskjutning och skarpskjutning. Om det nu är möjligt att använda 201, påverkar det storleken på myningsflamman??, använder nämligen bössan till vak ibland...

Publicerat

Klart det är möjligt... men för "tunga" kulor i .308 tycker jag du bör använda 203B. 202 är egentligen utvecklat för lättare kulor i .308 (eller egentligen 7,62 Nato). 201 är ett snabbare krut, dvs du får mindre inte mer flamma.

Publicerat
  • Författare

Som sagt, kan inte så mycket om handladdning, men ngn gång skall man ju lära sig. 203B är det snabbare än 201 eller tvärtom? Pipan på bössan är bara 50cm kanske skall tilläggas...

Publicerat

Normas krut är snabbare ju lägre siffra, dvs 201 är snabbare än 202 som är snabbare än 203B. Har du en kort pipa kommer du inte lyckas utnyttja lika mycket av den potentiella hastighetsökningen du skulle kunna fått genom att använda 203B, och du kommer elda mer för kråkorna. Vilket bland annat yttrar sig i form av stor mynningsflamma. 201 kommer att ge en mindre mynningsflamma än 202, men även lägre hastighet.

Publicerat
  • Författare

Man tackar för inläggen!

Publicerat

"Bäst-föredatum" ska du inte fästa så stor vikt vid. Så länge du förvarar krutet i normal inomhusmiljö och med locket påskruvat så kommer du inte att märka någon skillnad ens om tio år - jag har en burk MRP kvar från en batch jag köpte 1996, funkar precis som tänkt.

Annars så skulle 203-B vara bästa allroundkrutet för dig, då det funkar mycket bra i trenollåttan likväl som för de tyngre kulorna i nie-trean och de lättare i sexånhalvan - däremot lär du få en rätt hyfsad flamma med en 50 cm kort pipa...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tanken var ju att kunna använda 201, just för att den redan finns i skåpet, och MRP har jag till 6,5:an... Är 203B det bästa alternativet även om jag köper specifikt till 308:an? Finns det alternativa tillförlitliga min/max laddningar någon annanstans än på Normas hemsida, eller är bästa alternativet att mejla Åke på Norma?

Publicerat

Hagelberg, det är dags att du ser saken som den är 201 är för snabbt som krut för 180 grains laddningar i 308 Win,

går du in i Normas laddata och tittar så är det uppenbart att man redan för 168:or tappar massor i maxfart jmfr med långsammare krut och att man når max tak för tryck för tidigt, med 180:or blir saken än mer sådan.

Nåväl det går inte att hindra dig från att gå vidare med detta men jag har svårt att se att du kommer att bli nöjd, om inte annat så kommer dina laddningar att ligga högt i tryckskalan med motiveringar och skäl som jag inte ser som tillräckliga.

Det enkla rådet är att du köper rätt krut istället.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Längre än så här kommer nog inte ngn laddning med 201 att komma.. Tanken med att lägga ut förfrågan, var just att lära mig litet i frågan.

Bär med mig era råd hela vägen till butik, där nytt krut kommer inhandlas..