Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beretta 682 sporting stålhagel

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har en Beretta 682 sporting med skeetchoker i skåpet. kan jag skjuta upp mina 3 askar steelmax 24 grammare med den? :)

tacksam för snabbt svar :yes: :yes:

Publicerat

Klart du kan

Publicerat

Bara skjut du!

/T

Publicerat
  • Författare

Göttgött! tackar killar,! ville bara vara säker eftersom det är morbrors bössa jag har på lånelicens :yes:

han har bara skeetchoker, de andra försvann i en skilsmässa.. vet ni var man kan köpa ett par jaktchoker och vad såna kan gå på? :)

Publicerat

Choker till Beretta finns hos många handlare, tex Torsbo,Kjells vapen etc. Standard choker kostar från ca 2-300 och uppåt. Sen finns det ju div. andra tillverkare av choker, http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/ är skitbra choker, enkelt att beställa och snabb leverans, finns tydligen nån som säljer dem i Sverige nu, vet dock ej vem.

Publicerat
  • Författare

Okej!

Men om man knappt jagar nåt alls, hur mycket behövs de bättre chokerna?...

Publicerat
  • Författare

Är det optima choker i den eller vad är det för några?:) gjord 1990 enl. serienr :)

Publicerat

Jag skulle säga att Teaguechokerna är värda den ganska lilla merkostnaden.

Välj Extended eller Super-Extended så slipper då hålla på att klydda med chokenyckel, bara det är värt en smula högre pris.

Publicerat

Är det optima choker i den eller vad är det för några? :) gjord 1990 enl. serienr :)

Det är vanliga Beretta mobliechoke i bössan. Kollade på Teagues hemsida, vanliga "flush" choker som inte sticker ut kostar 27,33£, förlängda 33£, inte direkt hutlöst...........Torsbo tar 375:- för Brettas egna "flush", enligt mig ett lätt val.
Publicerat

Okej!

Men om man knappt jagar nåt alls, hur mycket behövs de bättre chokerna?...

Om du knappt jagar alls och skjuter ännu mindre så blir mitt råd - kör på skeet chokerna, de ökar träffsannolikheten termosiaforiskt mycket.

/T

Publicerat
  • Författare

Om du knappt jagar alls och skjuter ännu mindre så blir mitt råd - kör på skeet chokerna, de ökar träffsannolikheten termosiaforiskt mycket.

/T

Hehe jag ska hälsa min morbror det;)

Men säg denna veckan som kommer, kan jag jaga ringduvor o sånt med skeetchoker?!

Publicerat

Hehe jag ska hälsa min morbror det;)

Men säg denna veckan som kommer, kan jag jaga ringduvor o sånt med skeetchoker?!

Visst kan du det, bommar du eller han så beror det INTE på att ni har för lite choke, enbart på bristande rutin och bristande skjutförmåga. Tokchoke gör ingen till en bättre skytt.....

/T

Publicerat
  • Författare

Menar mest om man behöver dra in på avstånd för att få samma dödliga verkan, eller om jag kan smälla på en räv på 20 m håll:)

Publicerat

Menar mest om man behöver dra in på avstånd för att få samma dödliga verkan, eller om jag kan smälla på en räv på 20 m håll:)

Upp till 25m spelar vare sig choken eller hagelstorleken någon som helst roll..... Då dödar allt. Choke gör skillnad över 25 meter, i allmänhet betydligt mindre än de flesta tror. Ren cylinder innebär att 40% av det du skjuter iväg hamnar i en 75cm cirkel på 35m, skeet är vanligen runt 1/8 choke dvs den ger 45% eller så. Tar du tex 32g US7 så är det 345 hagel i runda tal... 45% av det på en 75cm cirkel ger runt 155 hagel på 35m, bra över 200 på 25m.

Den 75cm cirkel vi talar om har en yta av 44 kvadratdecimeter, 200 hagel på 44dm2 ger 4,5 hagel per kvadratdecimeter, eller om du hellre vill se det så: minst 4 hagel i ringduvan eller 50 i räven på 25m. Om inte ringduvan kommer ner av det har du inte träffat - så enkelt är det. Så du kan mao skjuta ut till 35m och förmodligen en bit till på duvorna med en vanlig jaktpatron US7 utan att tappa det minsta.

/T

Publicerat
  • Författare

Tack! Jäkla bra svar!:)