Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vortex ffp eller sfp, vad är bäst för mig?

Featured Replies

Publicerat

hade tänkt ge vortex viper pst 6-24x50 en chans och har för avsikt att beställa ett till veckan.

däremot har jag velat fram och tillbaka vad gäller medförstorande eller ej.

jag tänkter att kanske blir riktmedlet väl stort på små tavlor (typ vinterligan) från 200m och upp?

jag har irriterat mig på det när det gäller mitt trijicon 5-20 med mildot riktmedlet, det är dock inte medförstorande men vad jag förstått kan riktmedlen tendera att bli väl stora på höga förstoringar med medförstorande ?

samtidigt skulle det vara roligt att testa detta med ffp om det inte skiljer nämnvärt hur mycket de täcker på tavlan.

är det någon som vet på rak arm hur mycket det sklijer på vortexen i ffp och sfp utförande i hur mkt riktmedlet täcker på exempelvis 300m ?

Publicerat

FFP mil är det självklara valet. Huvudkorset är absolut tunt nog för att användas även på BR-tavlor - det är 0,04 mil, alltså 4 mm per 100 m och täcker därför 1,2 cm på 300 m.

På full patte är SFP-varianten hälften så "tjockt"; 0,02 mil; men jag förstår inte vitsen med det då jag problemfritt skjutit väldigt tätt och hållit av väldigt nätt med betydligt grövre riktmedel än så: en Target Dot i Leupold 6,5-20 är fyra gånger så stor och en vanlig 4/4a i Zeiss m.fl. har 7,5 x tjockare mittkors.

Utöver de självklara fördelarna med mätning och avhållning så finns det ett i alla fall teoretiskt övertag med FFP då man minskar risken för shift, dvs riktmedelsförflyttning gentemot målet med ändrad förstoring.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för svaret Mats

Mycket bra fakta

Du har rätat ut mina frågetecken och det lutar nu åt ffp vilket jag var helt inne på men tvekade i o m storleken som riktmedlet täcker

Kan man enkelt säga att just denna kikare har relativt tunnt riktmedlet i förhållande till andra ?

Till veckan ska jag åka och kolla i ett sfp sedan bestämmer jag mig definitivt

Publicerat
  • Författare

Bestämde mig för ett ffp

Fick hem det i veckan och kan dra följande slutsats att det är fint nog att skjuta små mål på över 300m

samt att jag är imponerad över optiken i detta sikte

Mkt nöjd

Publicerat

Remman,

min SuB med p4fine är så fin att det är enkelt att korna i övre delen på bröstet på en kråka på 500 meter,

min Hensoldt med mil dot är riktmedlet lite grövre, där är det enkelt ut till 400 meter på kråka, sen blir det svårt.

FFP är skyttens bästa vän, sen har Tompa Jan, Tomas en synpunkt som är validerat, för drevjakt exempelvis eller annan mer korthållsbetonad jakt,

där har FFP:n ingen naturlig fördel, eller i varje fall så blir rm som är grova någ på låg förstoring väldigt mycket för grova på lite högre sådan och avstånd.

Just det, kul att du är så nöjd med din tub, du kommer säkerligen att få tillfälle att återkomma om den och berätta om hur bra det går.

/CHristian