Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förändringar avseende vapengarderoben?

Featured Replies

Publicerat

I min en smula naiva värld så trodde jag att det var som så att man fick skaffa fyra vapen oavsett kaliber utan att motivera ngt. Därefter kunde man få ytterligare två om man lyckades motivera ett speciellt behov. Sen och utöver detta, så fick man även söka en sjunde licens på vapen på villkor "Skyddsjakt". Det är då vapen som man använder i tjänst som kommunjägare eller om man har några enskilda uppdrag att hjälpa jordbrukare att sanera ladugårdar från duvor och kajor och man vill ha ett luftgevär på licens.

Ledel och hans Lillebror fick söka vanlig jaktlicens på sitt luftgevär som de köpte..

Tidigare så har det varit så att de här udda grejjerna man har med div skyddsjakt som villkor INTE belastar garderoben. Vet att de tidigare skärpte detta, jag fick ett muntligt besked från chefen på tillstånd i Stockholm att de nu mera inte ansåg det befogat med mer än en licens på skyddsjakt. Men har de skärpt detta ytterligare?

Ola, Fredrik eller Linkis.. har ni någon som helst koll här?

Mvh!

Publicerat

Hejsan!

Man får 4 jaktvapen, om inte särskilda skäl talar däremot. Det är alltså ingen absolut regel att få 4 vapen oavsett typ, kaliber osv, utan man kan bli nekad tex 4 likadana vapen. Det 5e och 6e vapnet behöver man motivera, men det ställs inga höga krav då. Dock ska hela garderoben prövas dvs det 5e vapnet i relation till de fyra man redan har osv. För att få ett sjunde eller flera jaktvapen krävs det däremot mycket mera, ett kvalificerat behov som man säger. Luftgevär och .22 LR för skyddsjakt ingår däremot i garderoben - de är jaktvapen som vilka andra som helst. Det enda som ligger utanför är enhandsvapen. Sedan är det en annan sak att det är lättare att motivera just en extra .22 LR för tex kommunal skyddsjakt. Ofta villkorar polisen då licensen av att man har sådant uppdrag. Om Stockholmspolisen har ny syn på detta vet jag inte, men inga ändringar har skett i det regelverk som gäller. Vi jobbar just nu för att få polisen att tillämpa regeln om sjunde osv jaktvapen så att det ska bli lättare att få sådana, istället för som idag att de flesta får blankt nej.

Vad vi tycker i de här frågorna i övrigt framgår av våra riktlinjer i vapenärenden vi har lagt ut på hemsidan - se förra Svensk Jakt bla.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Tack Ola!

Kan alltså vara så att man gjort om tolkningen av reglerna eller något, för länge sen fick man ha hur många som helst nästan på div skumma skyddsjakts motiveringar och annat. Därefter stramade man upp det med ett vapen på skyddsjakt som nr 7. Nu är det omtolkat såsom du skriver ovan.. knäppt.

Men bra att veta för framtiden iaf, skönt att jag fått mina licenser utan tidsbegränsning :biggrin:

Mvh!

Publicerat

Just tex kommunalt skyddsjaktsuppdrag, eftersöksjakt inom NVR är ju sådant som kan kräva speciell beväpning och kan motivera ett sjunde eller åttonde jaktvapen. Det är ju ett lite mer påtagligt skäl än den vanlige jägaren som bara jagar mycket och behöver ha fler vapen, så därför är det inte konstigt att de beviljats.

Publicerat

Jag har just en sådan licensansökan om ett luftgevär som 7:e bössa inne för tillfället. Fast jag angett att jag är skyddsjägare så vill de ha ytterligare motivering för att bevilja luftbössan.

Finns det nåt prejudikat eller linkande som man kan använda som argument?

Publicerat

Inga prejudikat men ett luftgevär har ju sitt specifika användningsområde särskilt inomhus då kraftigare vapen inte är så bra... Med andra ord så fyller ju det vapnet ett behov som dina befintliga vapen inte klarar. Sedan om du jagar så mycket i övrigt att du behöver vapen i lagens mening utöver garderoben eller om du i övrigt har en välkomponerad garderob är ju en annan sak de kan ha synpunkter på.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mitt intryck är att de skärpt reglerna här i syfte att få ned antalet vapen i samhället. Speciellt med tanke på RWs case här ovan där han nu fått avslag på ett luftgevär TROTS kvalificerat dokumenterat behov.

Då är min fråga..

Är detta ett solorace som polisen kört eller är detta politiskt indicerat? Det är ju så urbota dumt och det är tämligen välkänt hur polisen ser på detta så känslan säger att det är ett solorace från dem. Har du Ola någon koll på vart detta kommer ifrån?

Jag kan helt enkelt inte fatta det, har man sökt och fått 6 vapen så har man väl behov av det! Söker man ett 7:e med bra dokumenterat behov så ska de bara ge fullständigt fan i de tidigare 6 beviljade tillstånden!

Mvh!

Publicerat

Tycker 22:an borde gå utanför vapengaderoben.

Publicerat

Jag har 4 jaktvapen och 1 målvapen (pistol). Sålunda är det nr 5 om jag söker ett jaktvapen till eller hur?

Publicerat

Det är fritt att tycka nästan vad man vill i detta land! Men man kan börja med att söka licens på 22:an för målskytte tex om nu är det man ska ha den till.

Tycker 22:an borde gå utanför vapengaderoben.

Publicerat

Jag har 4 jaktvapen och 1 målvapen (pistol). Sålunda är det nr 5 om jag söker ett jaktvapen till eller hur?

Korrekt - jaktvapen är jaktvapen. Enhandsvapen för jakt ligger dock utanför garderoben. Målskyttevapen är målskyttevapen och har en egen garderob.

Publicerat

hur många Målskyttevapen får man ha då?

Publicerat

Gaderoben där är 10 enhandsvapen och 8 övriga vapen. Prövningen är dock annorlunda än för jaktvapengarderoben.,

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.