Publicerat Augusti 25, 201213 yr Hej. Måste man ha hund med sig om man jagar t.ex änder från båt i en sjö? Eller är det bara när det är snötäckt mark man slipper undan? Vh//Matte.
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Bra fråga! Jag går oxå i dom tankarna. Jag har en stor sjö på min mark som jag vill jaga gräsänder i. Men vad gäller angående hund? Läser man jaktförordningen står det något i stil med " hund ska finnas tillgänglig vid jakt på gäss och änder med undantaget om jakten sker vid kusten eller från båt i öppet vatten" så är det någon som kan förklara vore det trevligt. Mvh. Rickard
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare För att svara på min egna fråga efter än mer sökande så står det i "undantagen" i jaktlagen att hund ej behövs medtagas i båt från öppet vatten (hav som insjö) så tillvida fågeln inte relativt snabbt kan ta sig i skydd av växtlighet. Då ska man ha med hund. "Situationen ska vara sådan att nyttan av en hund är marginell för att att man ska få lämna hunden hemma". Tolkningsfråga?
Publicerat Augusti 25, 201213 yr Författare Var hittar man info. om vilken tid på dygnet jakt på änder får bedrivas?? Eller info om andra tider gällande andra djur.
Publicerat Augusti 25, 201213 yr http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/jakttider2/Mer-om-Jakttider/Vilken-tid-far-man-jaga/ Gräsänder får du alltså jaga dygnet runt.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Om vi släpper reglerna för ett tag och bara tänker på etiken så kan det väl ändå vara vettigt med hund när det börjar mörkna. Detta oavsett om man är ute på öppet vatten eller på snötäckt mark...
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Vi har hammasjön i Kristianstad och det är öppet vatten men är så pass grund att den inte bör räknas dit utan hund skall användas. Håller helt med Henke- i etikens tecken ta med hund. Blir en mycket roligare jakt då. Kanske skicka in ett förslag om att hund skall medföras vid all fågeljakt.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Om vi släpper reglerna för ett tag och bara tänker på etiken så kan det väl ändå vara vettigt med hund när det börjar mörkna. Detta oavsett om man är ute på öppet vatten eller på snötäckt mark... Om vi tänker på etiken, då får vi ju även blanda in risken för hunden i sammanhanget. På det vis vi jagar, i öppet hav, från skåra över vettar så får hunden vara hemma. Risken med is och intrassling i vettlinor är för stor. Det är nog besvärligt för en människa ibland...... Raggarö
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Författare Ja hur man än vänder sig är rumpan bak. Om man står på ett skär ute på öppet vatten är det då likställt med båt eller räknas det som land? Borde väll vara lika som land men det blir ju ingen direkt skillnad tycker jag.
Publicerat Augusti 26, 201213 yr Skyldigheten att medföra hund gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar. Jag tycker skrivelsen är solklar, iallfall när det gäller det stora havet (skäret tillhör havet). Sedan kan man diskutera att småvikar efter havskusten och kusten kring Vettern och Vänern är "ytterligheter som virrar till texten" Liknande virrighet gäller för lagen om stålhagel/blyhagel och grunt/djupt vatten, bara som en parentes. Raggarö