Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har mätt mina choker.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Tog och mätte mina choker till min Beretta s686 special och måtten blev som följer.

I. 17,5

II. 17,7

III. 17,9

IIII. 18,1

IIIII. 18,3

Jag har III och IIII (halv och kvart) i min bössa.

Fråga 1.

Verkar måtten stämma?

Fråga2.

Om jag ska skjuta stålhagel skall jag då använda några andra choker baserat på mina mått? Jagar änder och gås. Kvartspipan är den jag skjuter med först.

Mvh//Matte.

Publicerat

Någon annan får väl kommentera måtten, har dålig koll där.. men kvart-halv är väl en synnerligen lämplig borrning? Tror iofs att stålhaglen reagerar mer på choker så testa att provskjut halv med stål och halv med bly, kan vara så att stålkärven motsvarar trekvart med bly dvs hyggligt trångt.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Då ska jag ta och testa det när det här jäkla regnet har slutat så man kan sticka snoken utanför dörren.....

:)

Publicerat

Hej.

........

Fråga 1.

Verkar måtten stämma?

Ja

Fråga2.

Om jag ska skjuta stålhagel skall jag då använda några andra choker baserat på mina mått? Jagar änder och gås. Kvartspipan är den jag skjuter med först.

Mvh//Matte.

Enligt CIP så är 0,5mm strypning max för högeffektspatroner, dvs tar du trängre än halv så ökar risken att du åker på en skottbula drastiskt. Och halv choke brukar ger runt 3/4 eller full choke med stål så jag hade tagit kvart som grövst.

Å andra sidan så är väl inte 686 Special normalt sett stålprovad så då får du vackert hålla dig till CIP's normalpatroner - och dessa kan man skjuta oavsett choke, fast resultatet med 3/4 eller trängre brukar vara katastrofala träffbilder och prestanda nära cylinder (choken sprutar).

/T

Publicerat
  • Författare

Hej och tack för svaren.

Vad är CIP? Står det på patronasken om det är CIP eller ej?

Så jag bör byta min kvartschok till mer öppen om jag ska skjuta stål? 2 halvchoker?

Publicerat

Hej och tack för svaren.

Vad är CIP? Står det på patronasken om det är CIP eller ej?

CIP är ett standrardiseringsorgan för vapen och ammunition. De har standardiserat de två typer av hagelpatroner som finns och i vilka vapen de är säkra att använda.

http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

Normalpatroner kan du använda i ett vapen utan lilja, högeffektspatroner kräver lilja eller ett magnumpatronläge.Så kolla på asken - står det att det är ammunition avsedd för vapen med lilja måste du ha lilja eller 3" patronläge och maximalt 1/2 choke.

Så jag bör byta min kvartschok till mer öppen om jag ska skjuta stål? 2 halvchoker?

Kvart är öppnare än halv, så förr tvärs om..... Vill du ha samma chokeeffekt med stål som du har med bly med 1/4 och 1/2 så ska du förr ha cylinder och 1/4 när du skjuter stål eftersom stål tar choke cirka ett steg bättre än bly - generellt sett.

/T

Publicerat

Måtten vet jag inget om.

Jag brukar köra IIII och IIIII för sjöfågeljakt i min Beretta. Det motsvarar väl kvarts och förbättrad cylinder (?!)

Publicerat
  • Författare

CIP är ett standrardiseringsorgan för vapen och ammunition. De har standardiserat de två typer av hagelpatroner som finns och i vilka vapen de är säkra att använda.

http://www.shotguns....teel_proof.html

Normalpatroner kan du använda i ett vapen utan lilja, högeffektspatroner kräver lilja eller ett magnumpatronläge.Så kolla på asken - står det att det är ammunition avsedd för vapen med lilja måste du ha lilja eller 3" patronläge och maximalt 1/2 choke.

Kvart är öppnare än halv, så förr tvärs om..... Vill du ha samma chokeeffekt med stål som du har med bly med 1/4 och 1/2 så ska du förr ha cylinder och 1/4 när du skjuter stål eftersom stål tar choke cirka ett steg bättre än bly - generellt sett.

/T

Javisst ja!! Vimsar till det där i bland...

Då har jag koll på CIP också. :) Tackar.

Ska testa att provskjuta med kvart och cylinder med stål..

Men visst ska man skjuta den trängsta pipan först?? För nu skjuter jag kvart och sen halvpipan.

Publicerat

Men visst ska man skjuta den trängsta pipan först?? För nu skjuter jag kvart och sen halvpipan.

Jag tycker att det är en smaksak. I min teori så spar jag den lite trängre pipan om i fall att jag behöver fånga av på lite längre håll, MEN jag tror inte att skillnaden är stor, det har säkert större betydelse om din ammunition passar och skjuter bra i din bössa. Därvid kan säkert PMT mer om det faktiska läget.

Du ska däremot skjuta underpipan först om du har en bock då den belastar och sliter mindre på vapnet och du därmed får en längre livslängd på delarna.

Publicerat
  • Författare

Jag har en bock. :) Tack för tipset.

Publicerat
  • Författare

Har kollat på vad det står på asken som mina skott ligger i. Gyttorp Wetland 32 heter dom.

Står så här: " WARNING This shot should only be fired in wellmaitaind guns designed for modern ammunition of this gauge and length of cartridge".

.... do not fire this cartridges in guns with damascus or twist steel barrels.....

The use of steel and tungsten shot may cause barrel damage in some guns although the shot cup is designed to reduce or eliminate this.

Det står inte nått om någon lilja...

Publicerat

Jag tycker att det är en smaksak. I min teori så spar jag den lite trängre pipan om i fall att jag behöver fånga av på lite längre håll, MEN jag tror inte att skillnaden är stor, det har säkert större betydelse om din ammunition passar och skjuter bra i din bössa. Därvid kan säkert PMT mer om det faktiska läget.

Du ska däremot skjuta underpipan först om du har en bock då den belastar och sliter mindre på vapnet och du därmed får en längre livslängd på delarna.

Det är om man har lösa choker en smaksak var man skruvar i den öppna eller trånga. Sätter man den trånga underst brukar man kalla det för dubleeborrning där man ska skjuta det svåraste (längsta skottet först, och ta det andra närmre när fågeln kastar) men det är som sagt en smaksak. Det man bör göra är att sätta den choken man skjuter mest genom i den undre pipan - för den belastar förreglingen minst, och därmed sliter den minst på bössan.

Har kollat på vad det står på asken som mina skott ligger i. Gyttorp Wetland 32 heter dom.

Står så här: " WARNING This shot should only be fired in wellmaitaind guns designed for modern ammunition of this gauge and length of cartridge".

.... do not fire this cartridges in guns with damascus or twist steel barrels.....

The use of steel and tungsten shot may cause barrel damage in some guns although the shot cup is designed to reduce or eliminate this.

Det står inte nått om någon lilja...

Patronfakta Hylsa, färg Svart, plast Hylsa, kaliber 12/70 Culot 12 mm Förladdning Plast Tändhatt Krut, typ A0 Hagel, typ Diamond stål Hagel, vikt 32 g

US 2 Antal hagel 145 st Hastighet 425 m/s Tryck 74 MPa US 3 Antal hagel 175 st Hastighet 425 m/s Tryck 74 MPa US 4 Antal hagel 225 st Hastighet 425 m/s Tryck 74 MPa

Taget från Gyttporp.se.....

Och det ligger inom CIP för normalpatron, se vidare http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

/T