Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Boberg kolvmakeri nedlagt - alternativ ?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan..

Är lite på jakt efter en ny kolv till min Husqvarna 1640. Det ska vara i trä, ingen plast eller laminat och då jag nu ringde till Boberg kolvmakeri så kom man till en svarare som sa "Verksamheten läggs ned, svarar inte längre i telefon".

Så då blir det väl att söka andra alternativ. Blev tipsad i en annan tråd här på sidan om http://www.boydsgunstocks.com/ men där hittar jag bara två olika varianter, en classic och en med något slags militärutförande och classicen tycker jag verkar ha för låg kolvkam och militärgrejjen ser konstig ut där fram.. Jag vill gärna ha en monte carlo stuk med höjd kolvkam så man ser något i kikarsiktet. Dessutom gör det inget om kolvkamen är för hög för då kan man ju bara fila ned den till rätt höjd. Värre om den är för låg.

Det är alltså inga färdiga kolvar jag är ute efter utan kolvar som är grovfrästa utvändigt och helst färdigfrästa invändigt.

Någon som har några fler tips och trix ?

Mvh // Johannes

Publicerat

Rolf Ekeberg utanför Gävle grovfräser kolvar och kan varmt rekommenderas. http://www.kolvmakeriet.se/

Sako 375 H&H och 30-06 på bilderna är mina :smile:

Publicerat

Färdigfräst invändigt finns inte nånstans - alla måste tillpassas både system och pipa. Däremot brukar det inte vara några problem att få dem urkörda på plussidan för systemet, så man kan plasta direkt efter att ha raspat ut pipkanalen...

Det beror ju på hur det ska se ut: ska det vara snyggt måste man skära ned systemet tajt. Gör man som jag och lackar skiten mattsvart, tacticoolgrön, grå, vit eller gredeskär efteråt så gör det inget med en fet plastkant runt systemet - den försvinner under lacken.

För övrigt kör även Thomas Haglund här i Ume grovfrästa stockar i diverse modeller och material.

-- Mats, som just skar ned tresjuttifemman i en av Bobergs sista laminatare

Publicerat

Köpte en grovfräst kolv i amerikansk valnöt till min 1640 utav Melker Lind (Pensionerad vapensmed Varberg) häromåret, han nämde nog vem han köpt dem av i sin tur, men minnet sviker ibland.... Tror han kan ha ngn mer liggande, . Men om jag inte missminner mig så var nog alla som han hade utav just klassisk modell, så det kanske inte är så intressant. Har för mig att jag gav runt 1200 bagis för den...

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar och tips..

Plasta har jag inte tänkt göra, det verkar jobbigt, svårt och kladdigt att få det bra men det var bra att veta att det inte går att få färdigfräst invändigt, men så nära som möjligt är ju bra för en som bara har tillgång till vanliga handverktyg...

Mvh // Johannes

Publicerat

Det är oändligt mycket mindre arbete att bädda än att försöka handfila till passformen så perfekt att du inte riskerar sprickor vid rekylklacken.

Publicerat

Jag tycker absolut att du ska plastbädda. Annars får du garanterat problem till slut.

Om du nu inte är extremt säker på vad du gör och kan passa in systemet perfekt i riktigt hård och tät valnöt.

Peter, jaså är det dina Sakobössor på hemsidan? Dom har jag tittat på noga, kan jag lova ;)

Jag har sett flera av Rolfs arbeten och de är ruskigt snygga.

Har själv anlitat honom några gånger. Som sagt... rekommenderas varmt :)

Publicerat

Hejsan..

Är lite på jakt efter en ny kolv till min Husqvarna 1640. Det ska vara i trä, ingen plast eller laminat och då jag nu ringde till Boberg kolvmakeri så kom man till en svarare som sa "Verksamheten läggs ned, svarar inte längre i telefon".

Så då blir det väl att söka andra alternativ. Blev tipsad i en annan tråd här på sidan om http://www.boydsgunstocks.com/ men där hittar jag bara två olika varianter, en classic och en med något slags militärutförande och classicen tycker jag verkar ha för låg kolvkam och militärgrejjen ser konstig ut där fram.. Jag vill gärna ha en monte carlo stuk med höjd kolvkam så man ser något i kikarsiktet. Dessutom gör det inget om kolvkamen är för hög för då kan man ju bara fila ned den till rätt höjd. Värre om den är för låg.

Det är alltså inga färdiga kolvar jag är ute efter utan kolvar som är grovfrästa utvändigt och helst färdigfrästa invändigt.

Någon som har några fler tips och trix ?

Mvh // Johannes

Du kan höra med Forslunds Kolvmakeri här i Kalix om han har någon beg. el. ska du ha ny.

http://forslundskolvmakeri.se/

Han är duktig! :thumbsup:

Jag bor nästgårds med han och har sett flera av hans arbeten. :smile:

Publicerat
  • Författare

Tack för fler tips och jag får ta och kolla in plastbäddning ännu mer då, kanske finns någon bra guide som jag inte hittat än ? För så extrem säker i att arbeta i trä är jag inte, faktiskt inte säker alls men tycker det är mycket roligt och intressant :)

• 2 months later...
Publicerat

Någon som har en rak grovfräst laminatkolv till övers?

• 5 months later...
Publicerat

Hej!

Jag har fått tips om att en kille ska starta upp ett kolvmakeri med Bobergs maskiner. Han håller på att bygga ut verkstaden som beräknas vara klar för att ta emot beställningar under juli/ augusti 2013.

Han är finsnickare och passionerad jägare i botten och bör kunna hjälpa de flesta att få en ny måttanpassad kolv.

Han heter

Arne Sundlöf

Nordansjö Trä & Kolvmakeri AB

Nordansjö 221, 776 90 Hedemora

Mob: 070/3370199

Publicerat

Hej!

Jag har fått tips om att en kille ska starta upp ett kolvmakeri med Bobergs maskiner. Han håller på att bygga ut verkstaden som beräknas vara klar för att ta emot beställningar under juli/ augusti 2013.

Han är finsnickare och passionerad jägare i botten och bör kunna hjälpa de flesta att få en ny måttanpassad kolv.

Han heter

Arne Sundlöf

Nordansjö Trä & Kolvmakeri AB

Nordansjö 221, 776 90 Hedemora

Mob: 070/3370199

Detta var trevliga nyheter :yes: