Publicerat Juni 20, 200619 yr Jag har en fråga, min 14veckors Vachtelvalp pinkar alltid då hon blir glad eller väldigt ivrig. Ibland blir det mer ibland lite mindre. Hon är annars helt rumsren förutom detta. Jag har försökt att få henne att sitta då det kommer besök hem, försökt att inte hälsa på en gång då man kommer hem, utan att vänta ca en minut. ibland går detta men oftast så pinkar hon. Kommer hon att göra så jämt (dum fråga kanske?) eller har ni tips på hur man kan vänja av henne vid detta.
Publicerat Juni 20, 200619 yr Tjena Tror inte du behöver oroa dig utan det "växer" bort med tiden. Mina två tikar jag haft/har har oxå kissat på sig av glädje, upprymdhet eller tom rädsla i tidig ålder. Har inga direkt tips utan att försöka lugna ner henne när ni tex får besök genom att hålla i henne och snacka lugnt så hon inte hoppar och studsar runt i glädje...lugna ner henne mao! Good luck!
Publicerat Juni 20, 200619 yr Har sett detta "fenomen" på ett hundprogram från england. Dessa hundar pinkade på sig när husse, matte eller någon annan klev innanför husets dörrar. Instruktören "förbjöd" att hälsa på hunden när dom kom hem. Helt enkelt ignorera hunden (inte titta, prata eller klappa hunden) i dom första 5 minutrarna, sedan fick ägarna klappa hunden lugnt och säga hej. Detta fungerade från första stund. Hundarna som pinkade ner sig i detta tv-program var fullvuxna.
Publicerat Juni 20, 200619 yr Valpar behöver gå på toa när dom har sovit, lekt, varit glad, ätit, vilat, blivit rädda, tänkt......you got the picture, platsa hunden när det kommer folk, ta ut henne dirket så hon får pinka, beröm mycket. Är helt övertygad att det kommer att gå över med tiden, hon är ju bara baby än!
Publicerat Juni 20, 200619 yr Och får ni besök så är det ju bara att säga åt dessa att ignorera hunden om dom inte vill ha blöta byxor och skor Ett annat knep kan ju vara att lära hunden att när det knackar på dörren, ringer på dörrklockan så går man och lägger sig på sin plats tills husse eller matte säger att man får gå.
Publicerat Juni 20, 200619 yr Känner igen beteendet....har en wachtel på 16 veckor som oxå pinkade. Jag kom tillrätta med problemet genom att inte vara så där superglad (som man lätt blir när den lilla "korven" kommer och ska hälsa när man kommer hem efter jobbet.) Nu blir det mer "hej hej gubben :) ,klapp klapp". Istället för HEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJ gubben ;D ;D!!!!!! Ja ni fattar nog.... Denna förändring funkar superbra, han har inte pissat en enda gång. MVH
Publicerat Juni 20, 200619 yr Jag har en fråga, min 14veckors Vachtelvalp pinkar alltid då hon blir glad eller väldigt ivrig. Ibland blir det mer ibland lite mindre. Hon är annars helt rumsren förutom detta. Jag har försökt att få henne att sitta då det kommer besök hem, försökt att inte hälsa på en gång då man kommer hem, utan att vänta ca en minut. ibland går detta men oftast så pinkar hon. Kommer hon att göra så jämt (dum fråga kanske?) eller har ni tips på hur man kan vänja av henne vid detta. Detta är inget ovanligt fenomen bland valpar. Det har hänt mina också, fast den sista som jag hämtade dagarna före midsommar förra året har inte gjort det lika ofta som dom tidigare. Ett undantag kanske. Lycka till med valpen!
Publicerat Juni 20, 200619 yr håller med de andra. hälsa inte på hunden när du kommer hem utan vänta tills den lugnat sig. om ni får gäster så skulle jag sätta ner den i en komposthage o låta den sitta där tills den är lugn och då kan den få komma ut till gästerna som förhoppningsvis inte ägnar den mer uppmärksamhet än ett "hej" och en klapp.
Publicerat Oktober 30, 200619 yr det är en underkastelse handling från hunden och den kan minska med tilltagande ålder, eller bli värre.