Publicerat Augusti 27, 201213 yr Hej hellt ny här på Jaktsidan blev tipsad av en jägare på Skånes jakt och fiske mässa. Har nyligen köpt mig en liten Gråhunds valp som ska jaga vildsvin när han blivet stor och stark ville bara hör om någon har bra träningstips. Tack i förhand
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Kör viltspår med valpen från tidig ålder. Lätta spår i början o sen gör du det längre o med diverse klurigheter längre fram. Första spåret behöver inte vara mer än några meter! Givetvis så ska du ha en grisklöv. Eller älg om du har tänkt att jaga det med Du kanske inte ska ta en klöv från en jättegalt till o börja med då de luktar skarpare. Ta en från en årsgris Lycka till
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Började körde viltspår när han var 3 månader körde spår på 30 meter sen 50 men har inte kört något klurigare en lite svängar och det har gåt mycket bra.Fast jag undrar om hunden avbryter spårningen utan att avsluta ska man då gå direkt tillbaks och börja om eller vänta ett tag och kanske göra ett nyt spår?
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Jag började med ca 5 meter på gräsmattan när min var 9v. Endast på lek. När han tappar spåret så bör du stanna och låta hunden ringa. när du ser att han har spåret igen så berömm med glad röst. Gör inte spåren för svåra ibörjan. Det ska alltid vara kul för valpen. En ung hund tröttnar fort psykiskt. Jag tror inte heller det är bra att köra flera spår samma dag. och vänta gärna några dagar mellan spåren.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Ja jag kör med 3-4 dagars mellanrum ska ut i skogen med han imorn och träna lydnad sen får han vila dagen där på och sen kanske vi kör vi spår på fredag. Nästa vecka ska jag på vildsvins jakt är det en bra idè att ta med hunden bara för att se på eller ska jag vänta tills han e störe och mer mogen ? Han ska ju inte gör något bara se på och lära sig kommer själv inte jaga om jag har med honom