Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man lösa "dagkort" i Skottland?

Featured Replies

Publicerat

Jag och min sambo åker nog till Skottland nästa sommar.

Jag tror nog, om jag är riktigt snäll att jag kan får loss en dag till jakt.

Åker vi i Juni så finns ju råbock. Åker vi i Juli så blir ju div. HJortar lovliga.

Men frågan är:

Finns det möjlighet att lösa någon typ av dagsjakt i Skottland.

Jag vill inte boka någon "jaktresa" utan tänkte om det finns möjlighet att kontakta någon som kan hjälpa mig med en dags jakt.

Någon som vet hur man går till väga? Vem man bör kontakta?

Jag vet inte exakt vart vi ska. (Vi ska bila runt lite) Men får jag reda på att det kan gå att ordna på något ställe så kan jag nog tänka mig att åka dit.

Jag tänker inte ta med något eget vapen.

Någon?

Mvh John

Publicerat
  • Författare

Ingen som vet något om detta?

Publicerat

Tja

Jag har varit i Skottland vid några tillfällen och det har vi bokat själva och lånat bössor på plats så det ska inte vara några problem. Det finns en hel del lokala jaktföretag om du googlar lite. Det beror ju på vart i landet du hamnar. En kompis ringde till en jakt och vapenaffär i den skotska byn han skulle till och då hjälpte de honom med kontakterna.

Det vår guide var noga med även om vi lånade hans bössor var att vi hade lämnat in "British Visitor's Firearms Permit" innan vi kom dit. Detta är som en tillfällig licens som vi fyllde i med guidens vapennummer och han lämnade in på den lokala polisstationen där han fyllde i var vi skulle jaga och inom vilken tid. Detta var det enda vi hade förberett.

Vi var på Skottlands östkust ungefär vid färjeläget till Islay och vill du ha Stewarts telefonnummer har jag det någonstans.

Publicerat

Njo då,

du kan köpa dagsjakter genom arrangörer, det är en del fix innan med bland annat försäkringar, din kompetens (jägarexamen mm) som skall klaras ut innan,

det finns "outfitters" som du kan boka med men tråkigt nog har jag inte hållt mina sådana ajuor så jag har ingen att hänvisa dig till.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Ok. Så det är inte så enkelt som att uppvisa jägarexamen, vapenlicens och lösa statligt jaktkort alltså.

Hela idén faller med att saker måste förberedas härifrån. Då jag inte på förhand vet vart jag tänkt mig att jaga. Det vet jag först någon vecka innan.

Det kanske får bli så att jag på denna resa rekar lite bara.

En resa till skottland är ändå inplanerad till förhoppningsvis 2014. (2013 åker vi dit och "semestrar") 2014 blir det jakt.

Mvh John

Publicerat

Jo, de hade cirka fem veckors handläggningstid på permiten när vi var där.