Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseftersök 120827

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd av en bekant igår morse. Han och en kompis hade suttit ute kvällen före. Han fick ut en ensam svart gris i en oslagen vall. Var rätt mycket gräs emellan men efter en stund känner han sig säker och skottet går. Grisen rasar ihop och samtidigt som han repeterar så smäller det hos hans kompis. Han håller ögonen på grisen under tiden han pratar i telefon med kompisen. Han har skjutit en bock och de kommer överens om att ta hand om den först. Han tittar mot grisen en sista gång och fortfarande ingen rörelse så han kör iväg. Men när de kommer tillbaka så har grisen krupit iväg. Rätt övertygade om att den inte kommit så långt hämtar de en terrier och släpper på skottplatsen. Upptag 125m bort. Blir väl nån förflyttning och hunden har bra kontakt vid tre tillfällen. Men troligen får den stryk för den bryter. De försöker då få tag på en annan hundförare, men han är ute på trafikeftersök.

Så alltså åker jag dit dagen efter. Får med mi gps-spåret från terriern och börjar spåra med Lina. Går väl skapligt. Och efter en stund stannar vi till vid en grandunge för att jag ska kolla om vi är på terrierns spår. Då går grisen upp 5m framför mig. Här gör jag väl ett felbeslut. Jag släpper inte direkt. Är nog närheten till vägen som gör det. Kollar legan lite snabbt utan att hitta något. Spårar vidare och 200m bort skäller Lina till igen. Då släpper jag. Visar sig att grisen fått vind av en förhållsskytt och vänt. Blir några gläfs till från Lina men hon kan göra det på löpor numera. Går rakt tillbaka och över två skogsvägar. Lina släpper efter1,2km utan att gå fått kontakt. Är tydligt att hon börjar bli för gammal.

Vi byter hund och jag går på med Funny lös vid sista vägövergången. Hon är väl måttligt intresserad tills hon kommer förbi där Lina vände. Nu drar hon rakt österut i en km och vinklar sen norrut i 400m innan hon släpper och vänder tillbaka. När vi står och väntar på att bli upphämtade så hittar hon ett nytt spår och drar iväg 1,5km norrut. Fast de var nog en älg som stötts upp.

När vi fått tillbaka hunden går vi tillbaka och kollar legan igen. Men där syns ingenting. Går även med Funny lös genom området men det enda som händer är att vi får springa och rädda henne på vägen ett par gånger.

Jag vad tror man?

Vi är rätt övertygade om att det är rätt gris jag fått tag på. För det är inte precis gott om gris i de här trakterna. Är enda grisen de sett senaste tiden. Vi har inte hittat en enda bloddroppe. Inte ens där grisen låg på åkern. Där är bara tillplattat gräs på en stor yta. Det enda som hittats är en liten köttslamsa 15m från skottplatsen. Grisen verkar ju inte precis dålig för från där jag stötte upp den så har den nog inte stannat på 3km. Skytten hade lite teorier om att kulan splittrats i gräset?!?

Enda vi kan konstatera är att grisen är träffad, troligen i taggutskott. Och att vi inte klarade av att avliva den.

Publicerat

P

Publicerat

Surt..

Tänk om man kunde stoppa all trafik i 5 km omkrets när det va eftersök på G.

Fan va det skulle underlätta eftersöken.

Vet inte hur många uppdrag man haft där vägar ställer till det i onödan..

och ibland nästan helt omöjligör uppklarande.

Men man få rju se det possitiva..

Bra att kunna få kontakt med grisen dagen efter även om det inte gick som det va tänkt.