Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Engångsförsök med duvor

Featured Replies

Publicerat

Tänkte lägga en helg på att se om det finns några duvor på marken, eller att det finns har jag ju sett men inte i samlad trupp.

Har ett relativt bra ställe där bonden har slagit ensilage, tanken var då att hyssta ut ärtor och havre(?) över en yta några dagar innan och sedan på den aktuella dagen, vad tror ni om det?

Hur stor yta ska man sprida ut det på och vilka mängder?

Vad tror ni om att köra en laddning 2-3 dagar innan jakten, och sedan samma dag som jakten?

Publicerat
  • Författare

Ok, mängden foder och ytan att sprida ut det på fanns ju förklarat tidigare såg jag. :)

Kvarstår frågan om utförandet...

Publicerat

Det borde funka förutsatt att de varit där och käkat av laddning nr 1.... vore inte fel om du hade några Duvskal att ställa ut bland käket den morgonen du tänkte jaga och naturligtvis bra gömsle, se till så du har vinden i ryggen så kommer duvorna förhoppningsvis i fina motskott när de ska slå.

Publicerat

För att ett sådant här försök skall vara rimligt ur kostnads och andra synpunkter anser jag nog att man bör försöka få tag på ett lass med avrens och ärtor/säd från någon gårds sädestork/elivatorer eller om bonden har något som kasserats på grund av mögel eller fukthalt/sjukdomar,

för att locka fågel av lite omfattning skulle jag se en åtel i storleksordningen, minst 100 + 100 kg att åtla med, det är för dyrt att göra med köpesäd/ärtor.

I övrigt håller jag med Waxy, planera platsen så att den är i linje med deras vanliga flog, att ni har skydd att tala om, att det finns bulvaner som kan locka fågel.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Duvskal har jag, har även några kråkbulvaner, kanske gör intrycket lite mer "levande" om man placerar ut några kråkor i närheten av duvorna?

Shit! 200 kg kommer jag inte få tag på, den enda bonden i området tar bara ensilage, så det kommer bli till att köpa ändå, får väl se vad man kan skrapa ihop...

Publicerat

Duvskal har jag, har även några kråkbulvaner, kanske gör intrycket lite mer "levande" om man placerar ut några kråkor i närheten av duvorna?

Shit! 200 kg kommer jag inte få tag på, den enda bonden i området tar bara ensilage, så det kommer bli till att köpa ändå, får väl se vad man kan skrapa ihop...

ärtorna kan jag fixa men inte fören i okt.
Publicerat
  • Författare

Oktober? De e lite sent... Ingen som har nån åsikt om min tanke med några kråkbulvaner i duvskalsupplägget?

Kan man inte sätta ut typ 2-3 skal redan första tillfället man kastar ut så att andra duvor redan då lockas ner?

Publicerat

Oktober? De e lite sent... Ingen som har nån åsikt om min tanke med några kråkbulvaner i duvskalsupplägget?

Jo då, en eller två, en bit från gruppen med duvor, det är bra.

Kan man inte sätta ut typ 2-3 skal redan första tillfället man kastar ut så att andra duvor redan då lockas ner?

Nej, det tar inte lång tid för dem att avslöja dem som falska avbilder av rasfränder, låt duvorna äta i fred på din åtel.

Publicerat
  • Författare

Ok! Toppen! Tack för hjälpen! :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ok, en resumé av försöket då.

När vi kom till marken i lördags syntes inga spår av att nån fåhel varit där och ätit.

Satte ut 18 st duvskal i U-form mot vinden och tre st kråkbulvaner en bit därifrån, vädret var klart och kyligt, 9 grader, och lätt vind. Allt var riggat och klart vid 06:00. Hände inte mycket alls, såg duvor på håll bara. Lyckades skjuta en duva som passerade över huvudet men inte visade något intresse av bulvanerna. Vid lunch ändrades bulvanbilden om lite grann och gömslet bättrades på. Ytterligare en passerande duva sköts men sen började det regna och hagla och vi gav upp.

Vi såg fler flygplan på himlen den dagen än duvor...

Idag var vi ut igen, klar himmel, kyligare, 6 grader och ingen vind. På plats vid kvart i sex, ut med bulvanerna, struntade i kråkbulvanerna idag och in i gömslet.

Nu passerade flera flockar och enstaka duvor men inte inom håll och ingen vetkade lägga någon notis om våra fina bulvaner alls... :(

Efter någon timma vart det helt dött och inte en fågel syntes eller hördes, satt ändå kvar i tre timmar till men sen kastade vi in handukfn och rev allt.

Fattar inte varför ingen visade intresse för bulvanerna?! Kanske är det svårare att upptäcka dem när bilden är helt stilla, en snurra med rörelse kanska fångar blicken bättre?

Kul var iaf att hunden skötte sig exemplariskt och hämtade duvorna utan att ha sett nedslag, hon fick hämta samma duvor ett par gånger som träning och gjorde mig riktigt stolt!

Så inför nästa gång (år) går nog tanken mot att åtla in bra mycket tidigare med hjälp av tunna och foderspridare och skaffa en duvsnurra...

Publicerat

jag var uppe i tierp med strävhår (härifrån forat) och vi hade samma problem i morse med duvorna....

efter någon timme så togs beslutet att flytta och när vi hade satt oss i vassen i ett dike så kom det en flock som ville slå ner bland bulvanerna...

men dom skrämde vi bort ganska fort med lite hejdundrande kanoner....sen var det tämligen dött...någon enstaka kom och tittade och en fick vi...

vart var ni någonstans???

mvh kenneth

Publicerat
  • Författare

Vi höll till i Vallentuna...

En tanke jag hade med det här med kamouflering var ju att hur väl gömda vi än var så är ju hunden till stor del vit, även fast hon hade kammoväst. Men vad mer kan man göra åt det liksom?

Publicerat

vi hade rätt bra med kamo på första stället och på andra inget över huvuden och inga masker, men dom var ju lite sugna på att slå ändå....