Publicerat Augusti 29, 201213 yr Hej! Nu är det äntligen dax för mitt första inlägg och ämne här på forumet. Det är så att jag är på jakt efter mitt första klass 1 vapen som ska användas till till främst älg, vildsvin och rådjur. Jag har funderat en del på kaliber valet och är inne på .308, eller vad tycker ni är ett passande kaliber val? Min budget ligger på runt 6000 för bössan och optiken kommer jag köpa efter bössan. Jag och en polare ska upp till torsbo på fredag och kolla på lite olika bössor, vad är viktigt att tänka på när man kollar på begagnade bössor? Har kollat lite på de olika remington 700 modellerna då jag är inne på syntet kolv men dock inget tvång. Hur är remington 700 bössorna funkar dom bra eller är det bättre att satsa på något mer välkänt märke här i sverige typ sako, tikka? Tack på förhand Adam!
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Väntar på licensen till min förstabössa. En tikka m55 i just 308. Fick den för 5000 och jag gillade stocken som passade mig med lite längre armar och kropp var även löstagbart magasin som är rätt skönt att ha.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Jag har en rem 700 i cal 308 o e jäkligt nöjd med både bössan o kalibern. /Pang på
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Okej tack för svaren! Så 308 räcker gått till gris också? Vad är en lagom optik till den bössa jag beskriver?
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Alla svenska klass 1 räcker ska du ha den till drevjakt: trijicon 1-4 om det blir lite mer vak och långa håll: trijicon 2,5-10
Publicerat September 7, 201213 yr Har nyligen varit i samma situation som du. Var inställd på att köpa 308. Men efter två turer till Torsbo och alla lokala handlare här i Göteborg så hade jag inte hittat någon bössa som kändes rätt. (I alla fall inte i min prisklass ) Gick till sist och köpte mig en finfin Husqvarna i 30-06 som jag hittat på blocket. Kvalitet till ett billigt pris och mer pengar att lägga på sikte. Om du inte köpt någon bössa än så kan jag tipsa om en Husqvarna 30-06 som finns på JG Jakt i Göteborg. Riktigt fin kolv och ser ut att ha varit ganska sparsamt använd. Tror dom vill ha 3995:- för den. (Hade köpt den själv om inte den på blocket varit något billigare) Lycka till!
Publicerat September 8, 201213 yr 308w är ett bra val och lite "inne" som kaliber just nu. Men underskatta inte en 30-06:a, det är ungefär som en volvo 740 som bara går och går. 30-06 är tveklöst en bra kaliber till allt också, bara du hittar en bössa som du känner passar dig.
Publicerat September 8, 201213 yr För ren mångsidig jakt blir det nästan inte bättre än en finsk 308.
Publicerat September 8, 201213 yr Ska bara fixa en värdering först men inom kort ska jag sälja en Mossberg i kal 30-06. Bössan verkar kurant men jag har inte skjutit med den. Tror det blir ett rätt hyggligt pris. Mvh!