Publicerat Augusti 29, 201213 yr Vet tyvärr inte vilken HDF modell det är, har dom olika fästen? Ska beställa en med 30mm tub, idag sitter det ett 1" rödpunktssikte på som jag inte har en aning om jag kan använda fästet till. Kanske man kan köpa ett sikte på nätet och gå in och köpa resten i en butik och be att få det hela monterat? eller är man girig då? Är heeelt novis på det här.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Borde väl rimligen vara standard weaverklackar på en HDF. Då är det bara att köpa en uppsättning 30 mm ringar/fästen av rätt höjd för den kikare du beställer. Tag inte billigaste no-nameringarna utan köp något känt varumärke typ weaver (landar på sisådär 500 kr/par)
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Gå in till en handlare eller kontakta ännu hellre en vapensmed som kollar vad du har för klackar på bössan nu,klackarna är de platta metallbitarna som sitter skruvade i bössans låda som fästena sedan är skruvade i. Se till så de kollar att de är ok, tex att de inte är gjorda i aluminium. Se till så du får både klackar och fästen i stål. Sen finns det olika höjder på fästena "ringarna", kolla så du får rätt höjd i förhållande till siktet som ska monteras.
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Borde väl rimligen vara standard weaverklackar på en HDF. Då är det bara att köpa en uppsättning 30 mm ringar/fästen av rätt höjd för den kikare du beställer. Tag inte billigaste no-nameringarna utan köp något känt varumärke typ weaver (landar på sisådär 500 kr/par) Kan du kanske peka mig i rätt håll, hittar massor med ringar men jag tycker alla ser olika ut.
Publicerat September 5, 201213 yr Författare Har nu beställt ett docter classic 2.5-10*48 och behöver alltså ringar till den. Jag har efter hjälp på forumet och efter att ha granskat bössan kommit fram till att det sitter weaver "klackar" eller "fästen" eller vad man nu säger. Vet inte hur höga ringar jag behöver dock, nån som kan svara på om man behöver höga eller om man klarar sig med medel? Edit: vad tror vi om dessa? http://www.jaktia.se/Optik/Kikarfaesten/KIKARFAeSTE-WEAVER-30MM-HOeGT.htm
Publicerat September 5, 201213 yr Har du långt till butiken? Om inte så köp ett par mellanhöga och testa, funkar dem inte så åk tillbaka och byt. Tror nästan att medel skulle funka men är inte säker.
Publicerat September 5, 201213 yr Författare Nä jag har butiken här i stan så det är inget problem, får bli så. Tack för hjälpen!
Publicerat September 6, 201213 yr Se till att köpa BRA fästen (ringar), be handlaren kolla klackarna så de är gjorda i stål och inte aluminium. Jag har Warne fästen och kan varmt rekomendera dessa. De finns som snabbmontage åxå.