Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Hej

Köpte en ny Sako Varmint (träkolv) 1997. Tryckte på en Bauch&Lomb (numera Bushnell?!) Elite 4000 4-16x50 några år senare.

Har varit supernöjd med den men vill ha något lättare. Har kikat på en Blaser R8 och är sugen på att sälja Sako:n. Frågan är bara; vad har den för värde? Jag hittar inga bra annonser så jag kan sätta den i rätt prisklass. Vill ju inte sätta ett fantasipris men inte heller skänka bort den. Har skjutit ca 200 smällar med den.

Vad säger era magkänslor? Vad kan den va värd? (inte en repa på den). Grislampan skall demonteras.

Tacksam för åsikter :smile:

Mvh Fredrik

post-12537-0-40441600-1346271735_thumb.j

Publicerat

Fin e-söks bössa :wink:

KIkare + fästen 3000, bössa 5-6000 - skapligt lättsåld enligt egen erfarenhet. Är det en 6,5a?

Publicerat

Haft en sån och prisbilden MKJ nämner är väl rätt, min sköt ruggigt tätt (6,5x55) och med facit i hand så ångrar jag den försäljningen, men jag hade samma åsikt som dig! vikten! poffar ju b.l.a R93 idag och den levererar bra ut till 500m som ren std, jag tror din sako levererar lite längre ut men vilka avstånd jagar du på? lampan räcker väl max 100m

Publicerat
  • Författare

Haft en sån och prisbilden MKJ nämner är väl rätt, min sköt ruggigt tätt (6,5x55) och med facit i hand så ångrar jag den försäljningen, men jag hade samma åsikt som dig! vikten! poffar ju b.l.a R93 idag och den levererar bra ut till 500m som ren std, jag tror din sako levererar lite längre ut men vilka avstånd jagar du på? lampan räcker väl max 100m

Tack för era svar MKJ & Pertan. Bössan är en 308Win & den skjuter ruggigt tätt. Jag har dåliga erfarenheter av remmar (stå med bössan på axeln vid fel tillfälle) så att gå och bära runt den en hel dag i skogen blir jobbigt. Förr sköt jag ålakråkor, trutar & andra skadedjur på 200m+ utan problem men nu är det mest rådjur, älg & vildsvin som gäller. Lampan har jag bara skjutit i upp till 80m men den går en bit till om man har en bra kikare på den.

Fler åsikter om priset är välkomna

Publicerat

Ursäkta frågan men har bössan endast gått 200 smällar på 15år?!

Publicerat

Det måste fattas en nolla ,2000 låter mer rimligt annars har det bara skjutits 13 skott per år.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hej David S & MadMike.

Jo, det stämmer nog rätt bra med 200 skott. Sista åren har den bara samlat damm (förändrad jaktsituation), inte ens skjutit in den på 4-5år.

Precis när jag köpte den så sköt jag väl kanske 50-100 skott jaktmatch men sen har det bara varit riktiga skott & dom gödslar man ju helst inte med. Säg 300 skott då men inte mer.

Vet inte hur stor betydelse det har, en pipa har ju en livslängd på 40 sekunder eller nåt & med en pipa på 55-60cm och en kulhastighet på 800-900m/s så tål ju pipan en bit över 20.000 skott om min matte stämmer (och det gör den inte alltid). Jag TROR att skicket på vapnet är viktigare än antalet skott men vad vet jag.

Får väl testa att slänga ut den på blocket & se om det nappar. Värdet är ju vad någon är beredd att betala för den. Får man bara dåliga bud så får den väl bli backupvapen istället men det känns ju onödigt att ha en så kompetent bössa stående i vapenskåpet.

Publicerat

Nja,

en sako pipa i 308 Win som vårdas klarar nog runt 4 000 skott innan den börjar lägga av om man talar jaktprecision, vad många ovan lite försynt söker förklara är att de flesta vapen har gått betydligt mer än man själv minns om man inte har fört loggbok eller helt sonika sparat hylsor/askar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Nja,

en sako pipa i 308 Win som vårdas klarar nog runt 4 000 skott innan den börjar lägga av om man talar jaktprecision, vad många ovan lite försynt söker förklara är att de flesta vapen har gått betydligt mer än man själv minns om man inte har fört loggbok eller helt sonika sparat hylsor/askar.

/Christian

Hej

Ja, jag ska inte ta gift på att det är exakt si eller så många skott, jag har inte fört dagbok. Det enda jag vet är att 95% av min tid i skog & mark är med hagelbrakaren. Studsaren är mest 16:e aug & älgpremiären och så lite grisjakt däremellan. Visst, SAKO:n är inte ny men jag är heller ingen jaktidiot som är ute varje vecka utan studsaren ser dagsljuset kanske 10ggr/år i snitt. Vi kan väl lägga "antal skott-diskussionen" lite åt sidan för att se vad ni tror om värdet. Hittills har jag fått två förslag, enade kring 8000-9000kr.

Ha det gott

Publicerat

Jag tycker att en 308:a pipa borde hålla för jakt bra många mer smällar än 4000st om den vårdats. Min har gått 6000 och den håller för sm guld i jk fortfarnde.

Mvh Rikard

Publicerat

Jag hade absolut inte gått under 6000 kr. för en sådan bössa i det skick du beskriver.

Helst någon tusenlapp till...

Jag har själv haft några olika Sako varmint, och de har varit lättsålda.

Jag förstår om du vill ha något lättare, men sälj inte för billigt och byt inte ner dig.

Och ca 3000 :- för siktet, som nämndes tidigare.

Publicerat
  • Författare

Tack för det Danne

Jag hoppas & tror inte att Blaser R8 är att byta ner sig. Får väl lägga ut bössan för 10-11.000 och se vad som händer. En polare sålde sin Sako TRG-S 30-06 som kostade betydligt mindre är varminten i inköp, för 9000kr utan nåt mer. Han höll på att bli totalt nerringd sa han. http://www.sako.fi/oldmodels.php?trg-s

Publicerat

Hade en Sako Varmint L691 6,5x55 som torde vare tillverkad typ 1993. Var i riktigt bra skick. Sålde den i våras för 9000:-(om jag inte minns fel)

Publicerat

sako trs-s är legendstatus på. inget som en normal dödlig hinner inga på o köpa :wallbash:

mitt bud står kvar.

Vänliga Hälsningar

Marcus

Publicerat

Tror det var 1995 eller möjligtvis 1996 som jag köpte en sprillans ny Sako TRG-S(alltså jaktversionen av TRG som de kallas) i kal:30-06. Köpte den på K:s vapenbod utanför Umeå/Vännes. Gav 10100:- för den. Han var riktigt bra att göra affärer med. Måste säga att den bössan kändes riktigt fin men såldes pga av att jag började gå med hund något år senare och den kändes lite för tung och klumpig. Byttes mot den R93 jag har nu(fast jag bytt kolv) och ångrar inte bytet det minsta även om Sakon var riktigt fin men Blasern passar mig och min jakt bättre.

Sorry för lite OT

Publicerat

Ja, TRG-S var en jaktstudsare baserad på TRG systemet. Den hade en välgjord syntetstock från fabriken, för omväxlings skull...

Jag provsköt en 6,5:a i början av 90-talet och den sköt tätt!

Skjutmässigt tyckte jag att den påminde mer om Tikka 500/600 än om dåtidens Sako Hunter (och det är bara positivt).

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hej

För upplysning; bössan gick för 9000kr med ringar, utan kikare. Den skall jag ha med en annan kikare på min nybeställda R8 Professional success (30k på Torsbo) :thumbsup: . Tack för hjälpen.

Publicerat

Grattis,

det var ett väldigt, väldigt bra pris du fick ut.

/Christian