Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt första köp!

Featured Replies

Publicerat

Tog jägarexamen nu i somras och efter lite stångande med älgen så gick allt bra tillslut! Läste runt på nätet om bössor tills jag kände mig rätt säker på vad jag var ute efter, efter några timmar i tre olika butiker så gick jag därifrån med en ansökan på en bössa jag inte ens funderat på.. Det blev en CG 3000 i kaliber 308, slog på "stort" och köpte en Trijicon 2,5-10x56 med triangel då jag kommer jaga mest gris(marklös som man är).

De andra bössorna kändes inte rätt när man plockade upp dom från stället och anläggningarna kändes även de fel, antingen så var stocken klen, vapnet för lätt osv osv..

Nu är jag ingen expert alls utan min erfarenhet av jaktvapen är begränsad till kursen och proven, men CG'n kändes helt enkelt rätt från det att jag plockade upp den.. Nu ska man bara vänta på handläggningstiden på "minst 10-12 veckor" pga "kaos på avdelningen"..

Publicerat
  • Författare

Jag antar att med 74 views och inga kommentarer så har jag antingen gjort ett vettigt köp eller så är jag helt ute och cyklar, dock tror jag mest på det första ;)

Publicerat

Hur i hel**te kan du köp en CG3000????

:woot: Skojar bara :wink: Du säger att det kändes helt rätt, då är det rätt. Tids nog får du en släng av bössbytarbacillen ska du se.

Det är många lösa delar i slutstycket så ha tungan rätt i mun när du plockar isär det och gör rent. Det finns ett litet problem med CG3000 som du bör veta om, den lilla läppen på magasiner som hakar upp i magasinspärren slits och till slut kan magasinet ha svårt att hänga kvar. Det brukar märkas på skjutbänket om magasinet ramlar ut efter första skottet, det är värre om man tappar magget i skogen. Det går att åtgärda och i värsta fall köpa nytt magasin.

Lycka till :biggrin:

PS. om du gjort ett vettigt köp eller inte, beror helt på vad du betalat, men bössan kan nog leverera :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Betalade 6000 kr, allt verkade vara i bra skick och slutstycket m.m gick hur fint somhelst, fick till något gammalt sikte med ringar med som jag tänkt flytta över till 22:an för att kunna skjuta lite prick, alternativt lite kråkor hemma hos svågern..

Ja, byta bössa lär jag nog göra om en 2-3 år kan hag tänka mig, nu så ville jag komma igång utan att behöva lägga 50-75 papp direkt då jag inte visste alls om jag skulle få tillgång till att jaga, men det verkar vara mitt minsta problem, det största är somsagt att behöva vänta på bössan :P

Publicerat
  • Författare

Kan tillägga att det var hos en handlare med, första köpet ville jag försöka få någorlunda fritt från strul..

Tack för tipset om magasinet, ska undersöka det sen!

Publicerat

Grattis till bössan! Men framför allt grattis till att du kunde bestämma dig!

Har haft min examen några år nu och bestämde mig nu i sommras för att ta tag i det :smile:

Har sedan dess läst mig trött på all info om olika kulvapen och känner nu mer att ju mer jag läser ju mer osäker blir jag. :wallbash:

När det gäller handläggningstiden så hjälper det ibland att ringa och tjöta lite på dom.. (på ett trevligt sätt dvs.)

Funkade för mig med mitt hagel.

Hoppas du är nöjd och lycka till!

Publicerat
  • Författare

Jag läste på en hel del, hade bestämt mig för antingen en husqvarna 1900 eller en ruger american, kanske en winchester model 70, men det blev ingen av dom somsagt, de kändes inte rätt, 1900:an var väl närmast Isåfall, rugern var för smal och lätt, winchestern kändes som en ärtbössa.. Ja jo, jag letade med och läste men tillslut insåg jag att ju mer jag läser och letar desto längre tid tar det att komma igång med jakten, så jag åkte till butiken för att spana in lite skåp, slutade med att jag köpte allt jag behövde.. Sura pengar men det är en engångskostnad, iaf för ett tag framöver, sen får man se det som en investering i sin egen livskvalité! (det var iaf det sambon fick höra när jag tyst berättade att jag köpt på mig en massa prylar..)

Publicerat

"en investering i sin egen livskvalité!" :thumbsup:

Kommer säga något liknande till min när jag väl får tummen ur. :tongue: