Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stål kontra Alu ringar

Featured Replies

Publicerat

Ja vad är det för skillnad på vad för material manska välja på ringarna, finns både stål och aluminium och välja på.

Vad är för resp. nackdelar, något att tänka på??

Skall ha ringar till nya Aimpointen.

Publicerat

Hej!

Jag tror inte att det är så lätt bara ställa stål mot aluminium. Generellt är väl stål hållfastare men det finns undantag med bra alufästen som är hållfastare än stålfästen. Jag tror Håkan Spuhr utvecklar detta i någon tråd på grannforat samt på youtube. Oftast får man väl vad man betalar för, att snåla på fästena är enligt min mening FEL ställe att snåla på.

/R

Publicerat

När jag köpte min 8 mm rem mag så fick jag alu.ringar monterade och om jag minns rätt så stod dom inte pall kalibern mer än ca. 30 skott innan den ena ringen hade spruckit.

Jag fick dom reklamerade utan några problem och stålringar ditsatta som har suttit där sedan dess och inga missöden. Jag har även stålklackar. :smile::thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Kaliber är .30-06 och med största sannolikhet sitter det stål klackar och stål ringar på idag...

Publicerat

Jag jagade många år med alu ringar utan missöden. Sedan trillade bössan när det låg i fodralet i en bil ganska kraftigt och jag testade bössan som tur var. Träfflägesförändringar är det större risk med alu än med stål och det slog i detta fallet på en halvmeter. Nu ska man även kontrollskjuta med stålringar men min upplevelse är att de håller bättre. På 6,5an har jag en hel skena, Leupold om jag inte minns fel, sedan stålringar på det.

Robert har en poäng, att snåla på fästena är obra. Det är nog så att man måste kunna lita på sin utrustning. När man sitter och kramar avtryckaren bör inte tankarna om ringarnas hållfasthet dyka upp. Det har nog förstört mer än en jakt.

Inslipning av ringarna och rätt montering är också av vikt. Det är en fråga om hur noga man vill vara. Jag har ett par Apel vridmontage på min 9,3a och de sitter som berget. Otroligt nöjd.

Publicerat

Jag lägger in en fråga om ringar med.. det gäller infästningen runt siktet:

På en av studsarna (tikka) har jag optilockringar som är infästa med insex på varjesida om siktet.

och på studsarn (winchester 70) har jag weaverringar som sitter på.

båda montagen gjordes på inrådan av försäljarna. 2 olika btw. men frågan är vilket montage som är bäst och mest hållfast? har även kompisar som använt weaverfästena och den samlade uppfattningen är att dom inte är lika bra. jag själv har inte haft några problem än men ändå är jag skeptisk till hur dom är.. Har heller aldrig haft bekymmer med optilocken men dom känns mer säkra.

några kommentarer eller funderingar på ovanstående?.

Publicerat

Jag har aldrig förstått det här med om-bössan-trillar-snacket... Även de mest vämjeliga missfoster till kinacolaburksmaterialringar är ungefär en miljon gånger kraftigare än den ordinära kikartuben. Efter att ha omsatt hundratals kikarsikten har jag sett vansinnigt många som är böjda, men den enda sneda ring jag sett var en aphög see-through med en 25-30 grader vinklad Leupold i.

Missförstå mig rätt, det finns oanvändbart skräp, men jag erbjuder på stående fot en tusenlapp till den som kröker Weavers vanliga alujumjumringar med oskadad kikare.

-- Mats

Publicerat

Sant, sant!

Trots detta fick jag ändringar i träffläget när bössan for i golvet. Kan dock vara i kikaren som inte den heller var av större kvalitet, nämligen kinajunk. Med bättre klackar och ringar samt bättre optik känner jag mig säkrare, det gör skillnad för mig i skogen. Jakten och min fritid är för dyrbar för mig för att jag ska behöva gå och oroa mig för dåliga ringar och optik. Jag litar bättre på min utrustning när jag vet att det är bättre kvalitet i alla delarna, oavsett om det behövs eller ej.

Publicerat

Jag har aldrig förstått det här med om-bössan-trillar-snacket... Även de mest vämjeliga missfoster till kinacolaburksmaterialringar är ungefär en miljon gånger kraftigare än den ordinära kikartuben. Efter att ha omsatt hundratals kikarsikten har jag sett vansinnigt många som är böjda, men den enda sneda ring jag sett var en aphög see-through med en 25-30 grader vinklad Leupold i.

Missförstå mig rätt, det finns oanvändbart skräp, men jag erbjuder på stående fot en tusenlapp till den som kröker Weavers vanliga alujumjumringar med oskadad kikare.

-- Mats

:laugh:

Du e för go!

ingen vill väl prova :cool:

Publicerat

Det existerar en massa fördomar mot Weavers Top-Mounts. "Kikarsiktet glider i ringarna, kikarsiktet vrider sig vid montering, osv, osv".

Monterar man rätt så både sitter det och håller, monterar man fel så både glider och vrider sig tuben.

Den enda oron för kikarmontaget som jag skulle känna, är om jag lämnat bort jobbet och inte visste vem som monterat siktet.

Raggarö

• 2 years later...
Publicerat

Uppar tråden med en fråga. Har på alla mina vapen stålbaser/skenor och stålringar och är supernöjd. Men på .222:an har jag en EGW alu skena och undrar om man kan ha stålringar på den eller om stålet nyper "för bra" i aluminiumet? ska man kanske köra alu-ringar på alu-skenor och i så fall vilka alu-ringar är av bra kvalité?