Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka 658 lyx 6,5X55

Featured Replies

Publicerat

Kära forumvänner och dyrkare av Finskt skrot

Jag har blivit tillfrågad att hjälpa till med värdering av nämnd bössa. Den är köpt ny av en dam för 22 år sedan när hon tog jägarexamen. Den är endast inskjuten ca 10 skott och har efter det inte lämnat skåpet! Med andra ord helt i mint condition. På den sitter en Weaverkikare av något slag, tanten visste inte men det verkar vara en 4X32, typisk älg-allround-80talskikare. Kikaren har väl inget värde men det kanske är bra originalmontage, jag vet inte.

Det jag googlat mig till är att det är den första Tikkamodellen efter att SAKO tog över. Plastbussningar runt slustycket som fått utstå en del spott och spe men tydligen fungerar oklanderligt och de flesta bössor skjuter riktigt bra.

Vad kan en dylik vara värd?? Jag har sett uppgifter av olika ålder från 4000-8500, är det rimligt?

Nej jag har inga bilder, jag har bara pratat med tanten.

Publicerat

Ja, det är första modellen med plastbussningen och även plast i underbeslaget.

558/658 kom i slutet av 80-talet.

Jag har sett sådana för 5500-7000 kr, och då har dom inte varit i så fint skick som du beskriver.

En såldes för 8000 kr, men då ingick en Leupold 3-9X.

Minst 5000 tycker jag nog...

Publicerat

värdet är för den bössa 5000 kr

Publicerat

Blev den ordentligt rengjord efter de 10 första skotten!? Har den stått skitig i vapenskåp i 10 år lär loppet vara ärgat och i värsta fall med gravrost. Vad det innebär för bössans värde förstår du säkert :mellow:

Publicerat
  • Författare

Det är ju en inte oviktig detalj, jag tvivlar på att damen i fråga är särskilt anal när det gäller vapenvård.

Publicerat

Åk till en duktig smed och få loppet undersökt, är det i bra skick kan jag tänka mig att du borde få ganska bra för den :wink:

/Robert

Publicerat

Apropå plastbussningen...den visade sig hålla bra..och ger en grym slutstycksgång. Bra bössa till en ny jägare/skytt som kanske värdesätter detta extra mkt B-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Hej där, kikar efter en Tikka 6,5a säg till om ni är sugna på att sälja eller bara vill värdera ;-)

Publicerat
  • Författare

Den är helt klart till salu, damen ifråga är dock lite tveksam till att sälja till någon "på nätet" det är tryggare att bara gå till den gamla sura vapenhandlaren och acceptera ett skambud :sad:

Jag ska dock se om jag kan förmå henne att överväga detta, hon lär få ett helt annat pris hos vapenhandlaren som egentligen inte vill ha bössan för att han har bunkern full redan.

Publicerat

Var finns bössan o damen? Jag finns ju på riktigt ;-))

Publicerat

Jag köper den för 4000kr på stående fot ;-)

Publicerat

Jag skulle nog säga mer mot 6000 kr. Det är ju ändå en lyx i extremt nyskick.

Publicerat
  • Författare

Skambud får hon nog redan av handlarn, 4000 känns inte ok om jag ska hjälpa henne att förmedla affären. Jag är mer inne på maddogs linje, den borde snarare vara värd mer än det estimerade riktpriset på 5000. Bössan finns i Karlstadtrakten.

Publicerat

Om pipan är ok så är jag gärna med på 5000 kr