Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgflugor och fästingar vid fel tillfälle!

Featured Replies

Publicerat

Liknande incidenter måste fler ha råkat ut för så om ni vill vara med på tråden så fill in!! :yes:

I går kväll Purschade jag bock på en mindre mark , jag upptäckte snart att där inte fanns så många bockar men desto fler Älgar :thumbsup: och ännu fler Älgflugor :down: jag plockade bort 4 st från hårbotten i bilen på vägen hem och ytterligare en vid den obligatoriska duschen.

Det räckte inte !!för familjen åkte till Götet idag och kollade på den animerade filmen Modig och åkte senare vidare till en Mongolisk restaurang, väl där så beställer vi trerätters buffe och börjar fylla tallrikarna vid salladsbaren men vad är det som springer gatlopp i pannan på minstingen :ohmy: jo då en Älgfluga så där jobbigt olägligt så jag släpar snabbt iväg honom till bordet där jag på bästa Chimpans maner börjar söket!

Eftersöket lyckas i samma ögonblick som servitrisen kommer med våran förätt!

Flugan sitter mellan mina fingrar Under bordet och jag tycker att allt känns en smula påkommet :sweat: klarade mig denna gången :biggrin: :biggrin:

Publicerat

Haha fint det, du sa inte att du hitta den i maten ;) men så många var det väl inte.. Har lätt haft 20-30 stycken på mig under en morgon och fler ändå.. Får se om jag hittar någon idag för jag drar snart ut på mossen.

Mvh Johannes

Publicerat

Glömde.. De innehåller säkert massa protein, ni tog inte den till efterrätt :)

Publicerat
  • Författare

Nja!

Jag försökte mest mörka att det hade hänt , men Sambon såg det också :biggrin: :biggrin: Inte nöjd!!

Jag var på en annan mark i morse och plockade bort ett 20 tal under vandringen och 2 från nacken när jag kom hem :ohmy: avskyr de små krypen.

Sambon börjar klia sig i hårbotten så snart hon ser mig nu :tongue:

Publicerat

Då får du säga till henne att hon ser fundersam ut ;)

Nu är jag tillbaka från min tripp och lycklig som bara den, endast två stycken älgflugor hittade jag medan kronhjortarna brölade i kör.

Mvh // Johannes som ändå föredrar både älgflugor och fästingar framför myggor och flugor.

Publicerat

fick 1 älgfluga på mig imorse då jag kikade efter dovhjort..bara helsvkolvar ute..revansch ikväll på spets/stång. Sedan plockar jag annars fästingar likt förbannat på både mig och hunden som kryper :woot:

Publicerat

Jag får stora bölder när de biter mig! Odjur!

Publicerat

Biter de dig, aldrig hänt mig trots enorma mängder faktiskt.. Du kanske luktar älg :)

Mvh // johannes

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Biter de dig, aldrig hänt mig trots enorma mängder faktiskt.. Du kanske luktar älg :)

Mvh // johannes

Då luktar även jag Älg :dry:

De flesta hittar man när de landar för de är ju inte särskilt graciösa flygare!

Men annars så kan man hitta dem genom att det börjar svida lite, dock så slipper jag de där bölderna som merkel skriver om :thumbsup:

Publicerat

Jag hade min första älgfluga attack för några veckor sedan när vi gick igenom pass osv på jaktmarken. Vidriga kräk till onödiga ting som inte bara ser vidriga ut utan också är jobbiga att få bort. Kryper runt överallt och irriterar en så man tappar fokus på saker runt om kring vilket inte är bra om man skall vara stilla på ett pass eller vid smygjakt. Sökt efter medel men hittar inte något som garanterat håller dom borta. Tur är väl att dom försvinner när kylan kommer om jag fattat allt rätt....

Publicerat

Pröva en ny insektsspray för häst som heter 'Centaura'...det är det klipp i...åtminstone mot småsven (svidknott)...vet dock inte exakt om/hur det repellerar hjortlusflugan :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Fick tips om detta precis nu http://www.familjeap...CFex3cAod-g8AzA

Någon som testat?

Ställde frågan i en annan tråd om ThermaCell funkar i mot dessa kryp?