Publicerat September 1, 201214 yr Då var det dags att dämpa Lill-Bettan!! Min fundering är om det väger över till fördel för antingen stål eller alu dämpare? Håller alu lika bra som stål till en 22-250? Är det fördel om man kan skruva isär och rengöra? Är det nått annat man bör ta med i beräkningen vid valet? De två modellerna jag snöat in på är: 1 - Jet-Z Compact 2 - VMAC Om jag förstod det hela rätt så kan man "ändra kaliber" på VMAC'en utan att behöva fler licenser! Stämmer det? Typ från 308 till 22-250.. Nu ångrar jag ju att jag inte lämnade in ansökan på en dämpare samtidigt som på bössan.. Men 8 veckor går ju fort..! Tacksam för svar!
Publicerat September 4, 201214 yr Har du inget emot vikten så kör på Jet-Z compacten, du lär inte bli missnöjd
Publicerat Oktober 5, 201213 yr Hastigheten har inget att göra med valet av dämpare, Aludämpare klarar av 22-250 precis lika bra som en ståldämpare. Stål har dock längre livstid än en alu spec om man toksjuter så att dämparen glöder. Men i en 22-250 lär pipan vara slut innan dämparen hursom..
Publicerat Oktober 5, 201213 yr Hastigheten har inget att göra med valet av dämpare, Aludämpare klarar av 22-250 precis lika bra som en ståldämpare. Stål har dock längre livstid än en alu spec om man toksjuter så att dämparen glöder. Men i en 22-250 lär pipan vara slut innan dämparen hursom.. Håller inte med dig där Janne, vissa alu dämpare har för klen konstruktion helt enkelt och de pallar inte trycket, bokstavligen av de 1200+ pilar en 22-250 pipa klarar av, den Atec jag har har klar och tydlig erosion på bafflarna redan efter bara 400 skott med 308 Win och då har inga varit i något galet tempo, utan snarare stillsamt plink. Mike hade en Atec som rasade helt, dock efter kanske 3000 skott med 308 Win genom den men den var skrot på slutet, ljudet var helknasigt när han sköt. Ser man bara dämpare som för vad de är, förbrukningsvaror, exakt som pipor så är man på rätt riktning i tillvaron. /CHrstian
Publicerat Oktober 8, 201213 yr Nu har jag inte skjutit nån Atec i den mängd att jag kan uttala mig om det, dock har jag skjutit andra fabrikat ett antal tusen, med olika kalibrar och har väl inte kommit så långt med nån att den skulle vara slut. Ska inte snacka skit om olika tillverkare, men vet att vissa har haft otroligt mycket problem med slitage av sina aludämpare, medans andra tillverkare har haft otroligt seglivade aludämpare. Men i sak har du rätt i Christian, alu håller inte lika bra som stål, men vid normal användning av ljuddämpare så vill jag påstå att skjuta slut på en aludämpare tar lång tid. Och att en alu ljuddämpare skulle vara slut efter 1200+ smällar med en 22-250 har jag svårt att tro på efter att jag själv ägt denna kaliber ett par vändor och skjutit ett antal skott med båda genom dämpare, Nu kan jag bara prata om dom märkerna jag skjutit tillräckligt med.