Publicerat September 1, 201213 yr Håller på att rusta upp kolven. Märkte att den är lite ljusare längst fram och tänkte då höra med er om tipps. Tänkte mörka ner den lite med schaftöl och sedan olja in den. Eller ska jag olja lite först så oljan kommer in på djupet och sedan köra lite skaftolja mellan oljningarna....
Publicerat September 2, 201213 yr Författare vet inte om jag gör rätt men tänkte köra några vändor med kina olja först sen något lager med mörk skaftolja för att sedan när trät börjar bli mättat med olja börja oljeslipa upp lite glans på träbiten.....
Publicerat September 2, 201213 yr Betsa kolven med bets innan du oljar är mitt tips. Är osäker på hur mycket man påverkar med Schaftol.
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Jag var inne på det men prövade med att olja så det blir rätt bra Nyans skillnaden blev inte så stor....
Publicerat September 22, 201213 yr Jag använder Turtel bilvax på min kolv till min Mauser. Den får en mörk och fin färg.