Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel och vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Kompisen bjöd på middag igår, vi blev ganska förvånade när det första haglet spottades ut.

Totalt hittade vi 5 stycken i den biten vi åt, var antingen 3or 4or eller 5or. Jo han har själv skjutit grisen med kula...

Att det hittas hagel i rådjur hör man ju men i gris? :dry:

Publicerat

Inte blandat ihop köttet i frysen?

Publicerat

Nog har det varit så att små grisar på kortare håll har provats på? Om det har gått bra blir hållen längre och grisarna större tills det inte funkar mer. Jag är övertygad om att i alla fall någon jägare har provat på att skjuta med hagel.

Publicerat

Måste ju inte vara planerat kan ju vara en med kombi som valde fel pipa händer ju lite då å då :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Inte blandat ihop köttet i frysen?

blandat ihop med vadå?

Publicerat

Rådjur? :)

Publicerat

Alltså, skulle ta gris köttet men råkade ta förpackningen med rådjur eller annat djur som skjutits med hagel.

Publicerat

Har hittat hagel i älg så varför skulle inte en gris kunna påskjutas med det ?

Fummel med kombivapen kan va en orsak.

Grishat ett annat.

• 2 months later...
Publicerat

I vissa länder är det tillåtet att jaga gris med hagel, vet dock ej storlek på haglen med antar det gäller "Varghagel" då..

Publicerat

såg ett klipp där jan gilliou eller vad han nu heter är på jakt. där de blir ett eftersök och dom skjuter med hagel. men dom får skjuta bra många skott för att grisen ska falla ner till backen! sök på youtube får ni se. de är en ganska lång film och de är på slutetet! typ jan gilliuo skjuter flera vildsvin!!

Publicerat
Publicerat

Har hittat hagel i älg så varför skulle inte en gris kunna påskjutas med det ?

Fummel med kombivapen kan va en orsak.

Grishat ett annat.

Det händer betydligt oftare än vad folk i gemen vill veta. Inte av misstag utan högst planerat, det har hänt mer än en gång att man inför jakt för höra - och kommer det gris så skjut, de dör av hagel med.....

Lite udda inför en ankjakt....

/T

Publicerat

En lite knepig sak att tänka på.

Om du får höra på radion att det är gris med i drevet och du står där med din kombi så har du några olika saker att välja på.

1: Du kan byta ut hagelsmällen mot slug för att ha som "back up". Dock är detta inte helt okontroversiellt rent regelmässigt.

2: Du kan byta ut dina US:3 or eller vad du nu hade mot riktigt grova buckshots. Skulle tro att det är minst lika tvivelaktivt ur juridiskt perspektiv som slug.

3: Behåll dina US:3 or eller vad det nu var du hade i bössan och avlossa bara efter att du skadeskjutit alternativt att det är Rå. räv eller hare (eller annat tillåtet) som dyker upp.

Det här är antagligen fullt lagligt men lite riskabelt ifall det visar sig att kulan totalbommat.

4: Skjut inte på grisen om du inte tror att du hinner ladda om kombin för ett andra skott...

Jag kan inte låta bli att tro att det finns ett antal grisar som sprungit iväg efter två smällar från en kombi som hade blivit på plats/hittade på eftersök om man hade laddat hagelpipan med grövre doningar.

Några direkta rekomendationer vet jag inte om jag vill komma med. Mer än att jag rekomenderar alla att tänka igenom situationen i förväg så du slipper tänka för mycket på detta ute på pass.

Sedan får vi väl även se vad som händer med reglementet framöver. Personligen har jag väl i princip tappat behovet av att få jaga med Slug i kombin efter att ha skaffat dubbelstudsare.

Kombin används mest för småvillt/fågel i norra Sverige och då är slug med ut i skogen vad reglerna än säger. Och ser jag en liten björnunge i ett träd så vet jag vad jag gör...

Publicerat

Tar en kopp kaffe?

/M