Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga på Åland

Featured Replies

Publicerat

Det ser ut att finnas en risk att jag hamnar på Åland. Jag har nu börjat fundera då på just jakten och kom fram till att jag egentligen har noll koll på hur det ser ut med den på kobben. Visst känner jag väl till sjöfågeljakten och så vet ju också att det kryllar av mårdhundar men mycket mer än så vet jag inte.

Jag är främst klövviltsjägare även om jag jagar allt som är tillåtet. Måste då alltså fråga, vad jagar man på Åland förutom mårdhund och sjöfågel? Hur ser det ut med jaktmarker på Åland, tillgång och prisläge. Hur stor är en vanlig jaktmark?

Publicerat

Risk??? Ett privilegium få förunnat... :yes:

Vi jagar säl, hare, räv, mårdhund, rådjur, sjöfågel, duva, skarv, bisam, älg, mård kråka, gås, trutar, vitsvanshjort osv. Men mest är det fåglar i alla sorter, rådjur och mårdhund som skjuts.

Skall du jaga rådjur behöver du vara med på en mark som är minst 150hektar(älg-500h) sammanhängande och då har oftast jaktlaget jakten på övrigt vilt också. Finns få som har 150h sammanhängande så att du kan jaga själv, därför har dom flesta gått ihop till olika jaktlags konstellationer.

Finns landskaps holmar som är fria för alla ålänningar att jaga fågel på om du är skriven på Åland.

Gå in på www.regeringen.ax där finns jaktlagen och jaktförorningen. Mer info får du även via Robin Juslin eller Roger Gustavsson på Viltvårdsenheten.

Prisbilden är väldigt varierande från mark till mark.

Publicerat
  • Författare

Rådjur är ju bra nyheter, mitt favoritvilt. Får sätta mig och kika på lagarna senare. Det är ju lite med den där ön som lockar och drar just nu men vi får väl se vad som händer :P

Publicerat

Rådjur är ju bra nyheter, mitt favoritvilt. Får sätta mig och kika på lagarna senare. Det är ju lite med den där ön som lockar och drar just nu men vi får väl se vad som händer :P

Du ha väl kollat hemmanspapprena så du vet vad du får tillgång till...? :wink::yes:

Publicerat
  • Författare

Hehe, inte så mkt skulle jag tro, tyvär. Börjar med ett kortare besök nästa vecka sedan får vi väl se vartåt det bär. Hamnar jag där på någon form av mer eller mindre permanent basis så lär jag ju skriva mig där också vare sig jag vill det eller ej. Har kikat lite på lagarna och det verkar inte vara jättestora skillnader gentemot svensk lagstiftning. Får väl se vad framtiden har åt mig, får jag som jag vill minskar Ålands befolkning :)

Publicerat

Jag kan inte tänka mig att det är jakttid på ålänningar... :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Klart det är, är väl alltid jakttid på dom :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hur ser vapenlagar och grejer ut på Åland? Jag har ju svensk jägarexamen och svenska licenser på 5 jaktvapen, hur krångligt kan jag vänta mig att det är å flytta med vapnen?

Vad gäller för förvaring av vapen? Samma som i Sverige med skåp på under 150 kg som är fastbultat i byggnadsstommen eller ett skåp på mer än 150 kg?

Publicerat

jag flyttade till åland 2004 då var jag tvungen att skriva den ålänska jägar examen på 30 st frågor. för att få licens på bössorna.

det var inga problem att föra över vapnen hit lite pappers arbete är det ju. ring till polisen på åland å prata med dom. du skall prata med en som heter styrström han den som har hand om licenser. å han är en bra kille.

vapen förvaringen här är att det skall vara ett låst utrymme i huset el lägenheten men tror att det är på gång att man ska ha vapenskåp.

vart på åland skall du flytta?

Publicerat
  • Författare

Okej, så ännu är det slappare förvaringsregler än Sverige? Är ju instruktör här hemma på jägarexamen så borde väl inte vara några större problem att klara av åländsk examen.

Vet inte riktigt vart det blir, Mariehamn bor hon som lockar just nu men hon letar hus. Spelar det någon roll i jakt och vapenavseende?

Publicerat

det brukar vara att om man bor i en by så brukar man få vara med å jaga i byn man bor i.

i mariehamn så kan det bli svårt tror jag.

med dom som bor på åland har en del holmar man får jag fågel på å det menas att du också får jaga där när du flyttat hit ,tror det är så..

men man får ha nästan hur mycket vapen man vill..

Publicerat

Vet inte riktigt vart det blir, Mariehamn bor hon som lockar just nu men hon letar hus..

Hur menar du där? :tongue:

Publicerat

Okej, så ännu är det slappare förvaringsregler än Sverige? Är ju instruktör här hemma på jägarexamen så borde väl inte vara några större problem att klara av åländsk examen.

Vet inte riktigt vart det blir, Mariehamn bor hon som lockar just nu men hon letar hus. Spelar det någon roll i jakt och vapenavseende?

Vet inte riktigt vart det blir, Mariehamn bor hon som lockar just nu men hon letar hus..

Hur menar du där? :tongue:

Publicerat
  • Författare

Att jag enbart flyttar för kärleken och den bor i Mariehamn :P