Publicerat September 3, 201213 yr Efter att det har stått lite stilla med knivtillverkning ett tag så är det nu dags igen. Istället för att göra klart den tidigare morakniven som jag började med så kör jag igång med den här istället. Till saken hör att sambon har gnällt att hon vill ha en kniv, och efter att ha budat in ett damaskerat blad på tradera som hon förälskade sig i var valet inte längre mitt Jag fick nyligen också en bandsåg (från biltema, som jag inte kan rekommendera, ska nog lämnas igen) som gjorde att knivmakandet känns lättare. Tanken med den här var att jag skulle fälla in en bit akryl i skaftet med vulkanfiber på vardera sida. Det kommer även bli liners i svart vulkanfiber. Träslaget vet jag ärligt talat inte vad det är för något.. Köpte en billig klabb av en gubbe som inte hade en aning vad han sålde. så den som vet får gärna hojta! Hur som helst, här är lite bilder på några timmars arbete: Har tyvärr bara mobilen att fota med (glömmer dessutom att fota mest hela tiden) men jag ska försöka lägga upp bilder allt eftersom!
Publicerat September 4, 201213 yr Författare Idag blev det till att planslipa skalorna (inte helt lätt för hand..) och sedan limma på vulkanfiber. Jag passade även på att snygga till dem och göra dem smalare. Tror dock att jag hade kunnat ta av lite till Nu återstår bara att putsa till kanten närmast bladet innan limningen. Nån som för övrigt har tips på hur man kan färga epoxi svart? Jag var också och lämnade tillbaka bandsågen från biltema... Maken till kassare får man leta efter! Blev att köpa Clas Ohlsons variant istället. Kändes hästlängder mer kvalitativ för den lilla peng den ändå kostar
Publicerat September 4, 201213 yr Är knivbladet egentillverkat eller köpe? Fan får läsa bättre nästa gång. Tradera stod det ju i första inlägget... Något namn på tillverkaren?
Publicerat September 4, 201213 yr Författare Ja det ska nog kunna bli en kniv så småningom Säljaren heter mulle64 tror jag.. På tradera alltså. Men han har en hemsida också, tomasknivsida.se. Nu låter det som att jag gör reklam för att jag tror att jag nämnt honom tidigare, men man kan helt enkelt fynda på tradera, det är därför jag köpt av honom
Publicerat September 7, 201213 yr Författare Blev till att limma här om dagen, allt gick bara fint. Blev några timmars jobb idag, skaftet börjar ta sin slutgiltiga form. Men tid tar det För övrigt verkar infällningen av akrylen blivit nån halv millimeter sned.. Skyller det på den otroligt värdelösa bandsågen och planslipningen därefter. Men men, man lär sig av sina misstag
Publicerat September 14, 201213 yr Författare Då är den nästan färdig. Slipad med 1200 papper och betsad och oljad. Blir nog en polering när den är helt torr. Ni får ursäkta urusla bilder, sålde systemkameran och ska snart köpa ny.. Men här är iaf några tagna med mobilen: Jag funderar däremot på att försöka etsa in mönstret igen på ryggen och buken. Det försvann ju efter filning och slipning. Kändes som att det var omöjligt att komma runt det... Hur som helst, vad tror ni om att försöka etsa bara detta? Och måste man ha riktig etsningsvätska, eller fungerar någon typ av syra lika bra?
Publicerat September 16, 201213 yr Ser fint ut. Jag tycker att du ska vila på verket i några dagar. Plocka fram den lite då och så och se om du verkligen känner dig klar med skaftets form innan du etsar och lägger finish.
Publicerat September 18, 201213 yr Författare Tack! Men jag är definitivt nöjd med formen, annars hade jag inte betsat och oljat den Väntar bara på att få hem etsningsvätska så ska den etsas om.