Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur vanliga är fläckiga vildsvin?

Featured Replies

Publicerat

Det har börjat ramla in lite bilder från en åtelkamera en kompis har ute i skogen. Enstaka grisar förekommer, bland annat en som är fläckig och ser nästan precis ut som de linderödssvin jag hade för ett par år sedan, dock utan gult märke i örat....

DSC_0500.JPG

Ovan: linderödarna jag hade

Så nu till min lilla undran. Hur vanligt är det egentligen med vildsvin med sådan fläckig täckning. Rent spontant, utifrån de vildsvin jag sett i skog och mark, så skulle jag gissa 8-10%, men det kanske är en överskattning? Så hur ser det ut hos er och på era åtlar?

Publicerat

Jeg har set 4 stk ud af 6stk på cammera ved en ande dam Ørsjø/Nybro,har haft en fodermaskine kørende et år i2010/2011 der var ingen tegn til grise men i år efter at have sat 20 ænder ud i en dam så kom de. Ved mine åtler 30 km derfra kun set en med hvid svans/2-3gange mvh kalle.

Publicerat

Här var det inte vanligt i början när grisarna etablerade sig men det har ökat de senaste åren.

Publicerat

Vi har en sugga som är brokig. Bland hennes avkommor är det mycket vanligare än 10%. Kanske upp till 40%. Totalt sett har vi troligtvis mer än 10% också, kanske upp till 20%, var femte gris. Om jag kan välja faller de brokiga alltid först förutsatt att det är rätt djur.

Publicerat

Visst är det som så att det handlar om inslag av Linderöd-ish gener i vildsvinen, dock skall fläckigheten vara en naturlig mutation också men runt Tollarp/Linderöd/Brösarp så är det nog mer handfasta skäl till fläckigheten,

vi har kanske 2 av 30 som är sådana och nivån verkar vara rätt så konstant, iofs vet jag med mig att psykologin dikterar att dessa väljs ut att skjutas i en grupp, de ser annorlunda ut, är lättare att fokusera på.

Att jag skriver 2 på 30 är för att det var så det såg ut i den stora vinterflock som bildades under vintern 2011 och som gick på raider på bygden.

/Christian

Publicerat

Fläckiga grisar finns över hela världen.

Enl Tham bland andra så är de fläckiga grisarna lika renrasiga som de normalfärgade.

Samma gener osv.

Är de uppblandade med tamgris så blir det oftast större och hängiga öron såväl som längre i kroppen.

Tamgrisen är väl avlad så det blivit några extra kotletter oxå...

Alltså fler kotor i ryggen..

Hur nu fan det går till... :unsure:

Publicerat

Exempel:

post-1304-0-19608600-1346767446_thumb.jp

Publicerat

Det där går ju lite upp och ned i de lokala stammarna. För några år sedan hade vi ett par stora suggor med nästan vit bottenfärg och då fanns det rätt mycket gris med brokiga inslag. Men sen de suggorna försvann så har det helt klart minskat.

Men jag skulle tro att om man ser till de marker jag jagar på (typ halva kronoberg :tongue: ) så är det nog under 5%.

Publicerat

För ca 10 år sedan såg jag ofta dessa "brokiga" grisar. Man lade större jakttryck på dessa. De ansågs vara lite "felande länken"

Nu är det länge sedan jag såg någon sådan.

Publicerat

Fläckiga grisar finns över hela världen.

Enl Tham bland andra så är de fläckiga grisarna lika renrasiga som de normalfärgade.

Samma gener osv.

Är de uppblandade med tamgris så blir det oftast större och hängiga öron såväl som längre i kroppen.

Tamgrisen är väl avlad så det blivit några extra kotletter oxå...

Alltså fler kotor i ryggen..

Hur nu fan det går till... :unsure:

rätt som tham säger, precis likadana inuti fast ljusa utanpå :thumbsup:

• 2 weeks later...
Publicerat

Har också hört att de fläckiga skall vara precis lika vilda som de som ser ut som vanligt, en färgvariant helt enkelt som jag förstått det.

Publicerat

Det går inte att skjuta bort de fläckiga grisarna, eftersom anlagen finns i så stor utsträckning. En normalfärgad sugga kan mycket väl få fläckiga kultingar och fläckiga suggor normalfärgade... Vi vet alltså inte vilka som bär på anlagen och när de bryter ut.. Själv väljer jag också en fläckig framför bössan, även om jag vet att det inte har någon betydelse.