Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Meopta meostar eller Meopta artemis 2100

Featured Replies

Publicerat

Jag är nybörjare och ska köpa mitt första sikte. Siktet ska sitta på en 30,06.

Har haft svårt att komma fram till vilken förstoring samt tubdiameter man ska ha. Det jag fastnat för nu är 3-12* förstoring.

Jag kommer jaga allt ifrån vak på gris till drev på gris. mest kommer det nog användas till vak på gris,bock och på älgjakten.

De två gluggarna som jag står mellan nu är meostaren 3-12*56 men funderar på om 56 känns lite väl stort.

Den andra är artemisen 3-12*50 men vad jag förstått så är det en äldre modell med lite sämre optik.

Nån som har koll på om det är några jätte stora skillnader på meostaren och artemisen eller kommer man bli öjd vilket som man bestämmer sig för?

Just nu sitter det en oxo nevada 3-9*50 som jag inte litar på. Använder ingen annan förstoring än 4* då det är den enda förstoringen som jag vet vart skotten någelunda träffar.

Publicerat

Jag har en Artemis 3-12x50 och är hyffsat nöjd, men kan inte direkt rekomendera den till drevjakt,tycker 3 ggr är aldeles för mycket för drevjakt och "närstrid", men det är ju jag.........Mekaniskt så har den funkat perfekt, till vakjakt/sitta still jakt så funkar den fint, prisvärd! Den kan dock vara till salu................. :wink:

Publicerat
  • Författare

Okej!!

Vad vill ha för den ??

Har snabbfäste på studsaren så mina tankar börjar gå mot att ha två sikten ist för att hitta ett som är bra på allt. Det siktet som är bra på all jakt verkar inte finnas.

En fundering man har är vilket av meopta sikterna som man blir mest nöjd med då det inte skiljer så mycket mellan dem i pris.

Publicerat

Meopta artemis 1.5-6*42 är nog mitt bästa sikte om man ser till mångsidigheten

Publicerat

Okej!!

Vad vill ha för den ??

Har snabbfäste på studsaren så mina tankar börjar gå mot att ha två sikten ist för att hitta ett som är bra på allt. Det siktet som är bra på all jakt verkar inte finnas.

En fundering man har är vilket av meopta sikterna som man blir mest nöjd med då det inte skiljer så mycket mellan dem i pris.

Har faktiskt inte tänkt nåt pris, ge ett bud vet ja! Klokt att ha snabbfäste och 2 sikten!! Ska jag vara ärlig så är Meostar säkert snäppet bättre, utan att ha tittat i ett........
Publicerat
  • Författare

Jo tror med att två sikten blir det bästa. Frågan är om man ska börja med ett tex 1,5-6*40 eller 3-12*50/56.

Kollar man de teoretiska skymningsvärde jag som hittade via jakvapengudin.se skillde det inte så mycket mellan meostare och artemisen. men artemisen var lite tyngre med sin ståltub.

Detta var en jäkla djungel. Ena studen tycker man 1,5-6*40 är bra och nästa 3-12*50. undrar när man bästämmer sig för ett.

Publicerat

Teoretiska värden är ju just "teoretiska".........då får ju tex alla 56ór samma värden, och så är det ju absolut inte i verkligheten, ett riktigt bra sikte med 32mm glugg kanske spöar ett kasst sikte med 56.......du fattar. Ska du ha 2 sikte så ska du ju ha en hyffsat stor glugg tex 3-12x 50/56 och ett mindre tex 1-4, eller rent av en Aimpoint, 1,5-6x42 funkar ju till det mesta,men ska du ha 2 sikten så skulle åtminståne jag välja ett mindre smidigare.

Publicerat
  • Författare

Vilket skulle man föredra. 2 gluggar eller ett allround. Som sakt kommer jag säkert att jaga både det ena och det andra beroende på vad man blir medbjuden till och hur man nu drivet detta nyväckta intresset på. Tog mest klass 1 för att fria våra marker på lite gris eller iaf försöka men fann att sitta i skogen att passa bock. Så vad man ska ha för glugg är mig en stor gåta.. :)

Publicerat

Köp en begagnad Meopta, Trijicon eller europé (50 eller 56) med skymningsbelysning så kan du göra både och hjälpligt. Köper du det Lillsiktet först så blir det svårare med vakandet om det inte är toppkvalitet.

1 kikare funkar ju med, en Zeiss Varipoint 1,5-6 eller 2,5-10x42 eller Docter Unipoint 1,5-6x42 är nog läge att spana efter då. Eventuellt även Helia kan du hitta till vettiga pengar.

Kikare köps med fördel begagnat.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Jag har fått upp ögonen på meopta. Men meostar finns bara som 56 och inte som 50. Är meostar på pass bättre än Artemis så det är värt att gå med 56 istället för Artemis 50?

Publicerat

Jag har själv en Meopta Artemis 3-12x56 som jag är skapligt nöjd med. Optiskt sätt är jag nöjd. Det finns egentliggen 2 saker som talar emot meopta. Dels är det ögonavståndet (vet ej om det är bättre på Meostaren) och dels är det att tuberna blir väldigt lätt repiga.

Publicerat

Håller med 6,5x57r, till det du ska jaga är det bättre att börja med större glugg/förstoring, den funkar ju till det mesta, men är inte bäst till närstrid....även om jag skjtit älg på under 10 m med en 3-12a......så det funkar. Skillnaden mellan 50/56 är ju inte jättestor, är ju bara du som kan avgöra om den är FÖR stor.

Publicerat
  • Författare

Okej.. Tack för hjälpen. Så om jag förstår det rätt så blir jag nig nöjd ovadsett jag köper. Får helt enkelt in till handlaren och klämma på artimisen och meostaren igen och se om man tycker 56an blir förstor.

Publicerat

Torsbo än billiga på meopta än så länge

Publicerat
  • Författare

Jakthallen.se är det samma pris hos. Närmare för mig att hämta också.

Publicerat

Var bor du? Jag finns i Kumla,Närke om du har vägarna förbi får du kika på min.

Publicerat
  • Författare

Småland Nybro. Tyvärr inga planer på att åka dit.

Publicerat

Aha, inte nästgårds direkt.

Publicerat
  • Författare

Hehe nej är det inte direkt. ::P. På måndag blir det att glo på de olika sikterna och se om man kommer fram till ett beslut.. :P