Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktmarkens gränser, älgtorn, pass mm. i telefonen

Featured Replies

Publicerat

Jag har troligen fått tillgång till ny jaktmark och är därför lite osäker var gränserna faktiskt går och hur terrängen ser ut. Jag skulle helst av allt vilja en interaktiv karta där jag kan se min egen position även kunna se miljön med satellitbilder för att få en bättre uppfattning om omgivningen.

Först och främst kan jag berätta vad jag har använt mig av.

Telefonen är en samsung galaxy note med ice cream sanwhich operativ system, Android alltså.

Google earth på telefonen är version 7.0.0.7386

Google earth på datorn är version 6.2.2.6613

Det hade varit väldigt intressant och se om det fungerar på Iphone/Ipad

1. Första steget är att ladda ner Google Earth, http://www.google.com/earth/index.html

2. Därefter öppnar du programmet och vi antar att du vill rita in gränserna för din jaktmark, följ då instruktionerna i videon http://www.google.co...g-and-measuring

Det går att välja färg, storlek, genomskinlighet, kommentarer mm. Det går också att mäta avstånd med ett annat verktyg i samma verktygsrad vilket kan vara praktiskt att veta när man får börja kompensera för avstånd.

3. Skulle du vilja markera ut en enskild position så följer du stegen i nästa video http://www.google.co...marks-and-tours

Då kanske det ser ut liknande det här

Jaktmark1.jpg

4. Nästa steg är att spara det du har ritat in på kartan. Det gör du på följande sätt, i bilden ovanför uppe till vänster finns en flik som heter "Yttre gränser för jaktmark". Högerklicka på den och välj "Spara plats som". Filen sparas i formatet .kmz vilket fungerar på min android telefon.

5.Nu ska filen föras över till telefonen, hur du gör det är upp till dig. Du kan antingen koppla in telefonen till datorn, skicka ett mail med filen till dig själv, lägga upp på icloud/google drive motsv

6. Nu ska filen öppnas och för det behövs Google earth i din telefon. Det laddar du ner genom google market eller appstore.

7. Nu ska du ha öppnat filen på telefonen så borde det likna bilden under.

Lycka till!

Screenshot_2012-09-04-18-42-25.png

Publicerat

Smart!!

Publicerat

Går att göra samma sak med Google Maps.

Logga in på ditt Google-konto på datorn och skapa din karta i Google Maps via webbläsaren.

Öppna Google Maps på din telefon och tryck på "Skikt" och välj sedan "Mina kartor" och vips så har du kartan i telefonen.

Publicerat
  • Författare

Det visste jag inte, tack för tipset dock så är det inte samma tillgång till verktyg tyvärr.

Det finns en funktion i google maps där man kan spara kartor offline, men då får man bara tillgång till den vanliga kartan. Är det någon som vet hur jag får tillgång till satellitbilderna offline?

Edit: Neongeo verkar vara rätt program jag ska bara få till det rätt.

Edit2: Även google earth verkar spara de platser jag senast visa, som senare kan visas när jag är offline. Det verkar som google earth/maps läser ur samma cache minne för kartor.

Går att göra samma sak med Google Maps.

Logga in på ditt Google-konto på datorn och skapa din karta i Google Maps via webbläsaren.

Öppna Google Maps på din telefon och tryck på "Skikt" och välj sedan "Mina kartor" och vips så har du kartan i telefonen.