Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

olika sorters kolvar till ett o samma vapen model

Featured Replies

Publicerat

finns det olika sorters stockar till ett o samma vapen model ?

som ett exempel beretta 686 fins dom med flera val av stock

Publicerat

Beror väl lite på vad du menar med "olika kolvar".

686 finns med engelsk kolv, halvt pistolgrepp, helt pistolgrepp, sporterkolv,. Jag har sett en med fiskbuk men den var nog inte original. Och den lär ha sålts i USA med MC med.

Och i sin tur finns kolvarna ovan i engelsk stil och amerikansk (heads up)......

Och efter det kommer sedan kolvmåtten. Och förstocken, den ställbara kolvkammen och. ..........

Publicerat

Vad jag inte fattar är att det inte finns aftermarket kompositkolvar till Beretta 686. Alla har en 686:a och vem f-n vill ha trä i en kolv?

Publicerat

Jag tänker tvärtom, vem fan vill inte ha trä i en kolv :D

Mvh // Johannes

Publicerat
  • Författare

tack för svaret men oss vapen hanlaren jag var oss sa dom att den inte fans i engelsk kolv går det att köpa nya vapen utan kolv så man kan välja själv?

Publicerat

Jag sa inte att den finns i dag, men den har gjorts med engelsk kolv - det vet jag säkert, för jag vet en som har en. Förvisso i kaliber 20....

/T

Publicerat

...... Alla har en 686:a

Inte jag....

och vem f-n vill ha trä i en kolv?

Jag, och uppenbarligen åtskilliga andra som delar den uppfattningen eftersom plastskitet inte finns. Därtill duger plast och plåt till bilar och halmfläktar, riktiga vapen är gjorda av stål och trä.

/T

Publicerat

Ok, kanske överdrev där. Men hur som helst, alla har haft en 686a eller kommer att äga en. Det är som Volvo, det går inte att komma undan.

Publicerat

Jo, men bara för att du har eller haft en Volvo behöver du ju inte klä den i krossad plysch för det.

Man kan mao ha en Beretta utan att det slår slint i huvudet för den sakens skull.

T

Publicerat

En 686:a... I krossad plysch... Med tärningar och Wunderbaum...!

Publicerat
  • Författare

om nu vill få bössan inpassad efter sina egna måt när am köper en ny kan man köåa direkt från frabriken att dom gör det åt en där ?

Publicerat

Beror lite på vad du villl betala för det, mig veterligen tar inte Beretta unika kolvar om du inte köper en SO.

Du kan säkerligen få en kolv gjord genom Beretta Sverige - men jag tror att det blir väldigt mycket billigare att köpa en beggad pang med lite skabbig kolv och lämna den till en bra kolvmakare som stockar om den. Det är typ vad Beretta/Browning skulle göra- ta en ostockad och få dem stockad efter dina mått.

T

Publicerat

Har du en ungefärlig uppfattning om vad en sådan operation skulle betinga för pris?

Publicerat

Hur långt är ett snöre?

Det beror på träbit, vad du tänkt dig för nätskärning, bara kolv eller kolv och förstock, etc etc. En boxlåsare är som regel enklare att stocka än ett sidolås - och en modern bock blir som regel billigare än boxlåset.

Men säg 5000kr + träbit så har du ett prisläge.

Y

Publicerat

Tack för det!

Det var precis vad jag är ute efter.

Naturligtvis kan man göra det i princip hur dyrt som helst med hjälp av en riktigt fin bit trä

men det här gav ett finfint riktmärke.

Publicerat
  • Författare

tack för svar

för mig spelar det ingen rol vilket matrial det är bara att bössan passar mig så när man vänder sig till en

kolvmakare gör dom mätninar då så den passar just mig hur funkar det?

Publicerat

tack för svar

för mig spelar det ingen rol vilket matrial det är bara att bössan passar mig så när man vänder sig till en

kolvmakare gör dom mätninar då så den passar just mig hur funkar det?

Tja - du går till någon som kan måtta en kolv till dig. Och tro mig, det finns fler som kan stocka en bössa riktigt bra än som kan måtta en bössa till skytten. Och för att vara extremt tydlig - jag vet ingen lokal krämare som kan det där med kolvar......

Susegården ska vara bra, jag själv aldrig varit där och måttat kolvar. Salig Hans Olsson i Klippan hade ett bra öga för kolvmått, frid över Hans minne.....

Väl måtten är hemma så får kolvmakaren grovstocka och man får prova hur det känns - tex kolvryggens tjocklek och form påverkar vissa mått. Sedan gör kolven klar och det blir snuskigt snyggt, och bra.

T