Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Nils l

7mm rem mag scirocco 150 grain.

Recommended Posts

Nils l

Jag har letat tills ögonen blöder efter laddata till ovanstående. Jag hittade ett inlägg på grannforumet där man använt samma som till nosler Bst. Törs jag spilla 66 grain mrp bakom en swift scirocco i 7mm Rem Mag?

stefan

Jag har letat tills ögonen blöder efter laddata till ovanstående. Jag hittade ett inlägg på grannforumet där man använt samma som till nosler Bst. Törs jag spilla 66 grain mrp bakom en swift scirocco i 7mm Rem Mag?

Nisse du brukar ju inte spara på krutet :tongue:
  • Like 1

Nils l

Är det för lite pulver? Jag läste att någon laddat 71 grain men det är kanske mer än vad jag tror är hälsosamt. Max är 67,8 grain med nosler enligt norma.

Kias Husse

Är det för lite pulver? Jag läste att någon laddat 71 grain men det är kanske mer än vad jag tror är hälsosamt. Max är 67,8 grain med nosler enligt norma.

Laddata jag fått från Norma, för 150 gr Scirocco 7mm REM.

64-67 gr MRP 2. Hastighet 965 m/s. Col 82-82,5.

Själv pular jag i 61 gr URP men får en hastighet på ca 920 m/s.

Kommer förmodligen att testa någon gr till för att få upp farten till runt 960, när jag får tid att testskjuta.

Nils l

Jag hittade en tysk sida där man petat i 69,5 grains och 83mm med en cci250 tändhatt och på en annan sida så poängterade man vikten av att använda en magnumtändhatt. Jag har spillt i 67,8 grains utan tecken på något högt gastryck och precisionen var samma som köpes men med lite mera rekyl. Kunde inte kronografera laddningen på grund av dåligt ljus.

Länk här: http://www.jww.de/r30/vc_content/bilder/firma445/Archiv-2007/036_039_wiederladen_0307.pdf

Kias Husse

Jag hittade en tysk sida där man petat i 69,5 grains och 83mm med en cci250 tändhatt och på en annan sida så poängterade man vikten av att använda en magnumtändhatt. Jag har spillt i 67,8 grains utan tecken på något högt gastryck och precisionen var samma som köpes men med lite mera rekyl. Kunde inte kronografera laddningen på grund av dåligt ljus.

Länk här: http://www.jww.de/r3...rladen_0307.pdf

Snabbt tittat så känns den laddningen lite hetare än vad tex Norma skulle rekomendera..... Normalt så brukar Norma "godkänna" mer MRP-2 krut än MRP och det jag fick var max 67 gr MRP-2. Snabbt kollat så är max ung 3-5 gr mindre med MRP än med MRP-2. Men för den skull behöver den inte ge farliga tryck.

CCI 250 är väl en magnumhatt!?

Sen sitter jag och undrar över att Normas FMJ kan laddas med 71 gr men oryxen endast 63 som max. Visst det skiljer lite i kulvikt osv... Men FMJ är ju "öppen"(dvs att bly kärnan är blottad) baktill och borde svälla ut mer i loppet och ge högre tryck än tex oryx eller scirocco som är sluten i baken....

Nils l

Jag har suttit och försökt bilda mig en uppfattning om vad man kan förvänta sig för hastigheter men jag blir inte klok överhuvudtaget. Norma säger att 67,8 grain bakom en 150 grains Ballistic tip ska ge 990 m/s och den tyska sidan säger att nästan två grain till ska ge 950 med Swift scirocco. Läste på grannforat att någon varit i kontakt med Norma där man förklarat att Bst och scirocco var nästan identiska ballistiskt och att laddata var direkt överförbart. Precis som Du säger så anger man 71 grains max med en fmj och bara det att kulan är trubbig och har en längre bäryta mot pipan borde ge ett högre tryck än en boattail. Har man tagit hänsyn till noslerkulans konstruktion och dragit ner på data för att den överhuvudtaget ska hålla ihop och inte förintas av rotationskrafterna eller är det något annat som ger högre tryck än Fmj kulan?

Nils l

Ja CCI250 är en magnumtändhatt. Då jag fiskat efter laddata så var det någon som förklarade att det var av nöden tvunget för att få precision med MRP en slutsats och erfarenhet jag även har från min 6,5-06 som vägrar skjuta om det inte är en magnumhatt baktill.

snowman

""Har man tagit hänsyn till noslerkulans konstruktion och dragit ner på data för att den överhuvudtaget ska hålla ihop och inte förintas av rotationskrafterna eller är det något annat som ger högre tryck än Fmj kulan? ""

Mellanväggen i en Nosler Partition kula gör att kulan blir trög att anpassa sig efter räfflingen . Detta skapar högre tryck . Så har i alla fall jag fattat det hela.

Nils l

Jo Partition men laddatat är ju för Ballistic tip som är en vanlig blöt hålspets med en plastbit i toppen. Nosler partition kan ju ge rätt höga gastryck om man inte är försiktig.

Danjac1969

Jag har laddat 72 grs mrp med 140 grs nosler partition utan att få övertryck, men precisionen lämnade en del övrigt att önska. Spridningen blev större än en snusdosa på 80 meter. Enligt kronografen låg hastigheten på 1003 m/s. Jag kommer att sänka krutmängden eftersom jag vill uppnå högre precision.