Publicerat September 10, 201213 yr Fick ett samtal om ett påskjutet rådjurskid igår kväll så packar allt och åker ut. Kidet är skjutet på ca 100 m med en Oryx från 300 win så jag väntar mig inte att det gått många meter. Vi hittar inget på skottplatsen men skytten kan peka ut vart djuret gick in i skogen så jag sätter hunden på spåret och det bär av, det är fullt med älg och rådjursspår därinne, ca 50 m in markerar han på en liten gran där vi hittar blod och fortsätter sedan ner över en bäck och upp på en ås, sedan vidare ner i högt gräs och ut på fältet där den blev påskjuten men en bra bit ifrån skottplatsen. Efter ca 600-700 meter så kommer vi fram till en väg som markerar gränsen så jag sätter upp ett band där och bryter tillfälligt. Återvänder till skottplatsen och spårar lite med hunden för att se om vi kan hitta ngt mer, han går lite fram och tillbaka och det är fullt med spår även på fältet, sedan drar han in precis där skytten sagt att kidet gick in och ner i samma spår som förut, vi hittar nu mera blod på ca 10 plaser, det är både droppar och avsmetat. Verkar som att det har runnit ner över framsidan på benen men det är bara uppfattningen jag får. Jag spårar en bit in på grannmarken, ca 100 m kanske och totalt har då kidet gått 700-800 meter minst från skottplatsen. Jag slår fast att med det vi vet nu är det antagligen en strykare, klockan är då¨närmare 12 på natten och jobbet börjar kl 0300 så jag bestämmer mig för att bryta och återvända när det är ljust för att se om vi kan hitta något mer då och fortsätta in lite längre på grannmarken men känner mig inte alltför hoppfull om att faktiskt få tag på djuret.
Publicerat September 10, 201213 yr Författare Skulle man kunna göra, jaktledaren föreslog att ställa upp förhållsskyttar och fortsätta spåra. Vi ska kontrollera spåret jag gick igår med en annan hund idag och se så jag gått i rätt där blodet upphör. Vi har ju tyvär ingen hund vi vet är tillräckligt skarp.
Publicerat September 10, 201213 yr Strykare eller inte, om det blöder så blir det sårfeber som börjar att verka i kroppen på det där kidet, hur man väljer att gå på nu efter en 14-18 timmar är beroende av hundmaterial men jag är ganska säker på att det skall gå att få tag på det där djuret inom kort efter där ni bröt. /CHristian
Publicerat September 10, 201213 yr Författare Går åt helvete det här. Spårade från där jag bröt igår och kommer ner mot en ravin med en bäck i, ner i ravinen där det är tätt som fan med smågranar, buskar och högt gräs, fullt med spår från älg och rådjur och hunden verkar inte riktigt veta vad han ska spåra, vi virrar omkring lite i ravinen ett tag innan jag bryter. Vi går på med en annan hund från skottplatsen, han tar samma väg som min jycke och över på grannmarken och sedan rätt ner i ravinen och där börjar han virra runt. Vi tar om från gränsen med nya hunden men får samma resultat. Vi börjar röra oss runt ravinen och försöker få upp något spår ifall den gått ur ravinen men hittar inget vettigt så bestämmer oss för att söka av ravinen i hopp om att det ligger någonstans i det täta jäkelskapet därnere. Vi går på med båda hundarna på varsin sida av ravinen och söker, det är fullt med spår därnere men vi hittar inget från kidet. Så nu har vi brutit för idag och funderar på om det går att gå vidare, kanske släppa lös en hund som skäller dött nere i ravinen om vi får tag på någon?
Publicerat September 10, 201213 yr Tradigt värre, ni har inte nån eftersöksservice i området som kanske sitter på en bayrare, hannoveranare, alpländare eller plott som kan ta svåra gamla spår?! Googla. Skickat från min HTC Sensation Z710e
Publicerat September 10, 201213 yr Ingen lätt uppgift såhär långt efteråt. Misstänker ni att kiddet ligger i ravinen så gå dit och släpp lös hund. Även om den inte markerar dött vilt så kan man iallafall få en liten chans att se om kiddet lever. Ligger det dött är det iofs tråkigt men det är värre om det ligger där och lider. Tyvärr så med lite av "facit"... så skulle en hund släppts redan första dan. Ett rådjur är ett vekt vilt, ett kid är än mer lättfångat.. vet ju inte vad för hund du har. Behövs oftast ingen superskarp hund för att gå ifatt ett rådjur och dra ner det. Är det tillräckligt dåligt fixar en tax det. Dock har ju taxen benlängden emot sig.. Skärpan brukar sällan va problem i den rasen. Har man inget annat eller tillgång till nått så får man försöka med det man har. Första gången man släpper är alltid en chansning.
Publicerat September 11, 201213 yr Författare Spåren verkar leda ner i ravinen så antagligen har det gått ner där iaf. Det är väldigt branta sidor så jag är skeptisk till att det tar sig upp därifrån. Ska ut dit senare en sväng och kolla runt lite iaf. Den hund jag har tror jag inte går på ett levande djur, det är iofs en vorsterh men han har hittills inte visat några tendenser att vilja bita på ngt levande. Vi har haft en löshund i ravinen som är betydligt skarpare än min och som jag tror skulle ta djuret om det levde men han verkade mest intresserad av älgspåren. Jo skulle nog fortsatt längre öht första dagen, är van vid att rådjuren ligger i närmaste buske eller åtminstone inom 50 m dött eller levande men man ska ju aldrig anta något
Publicerat September 11, 201213 yr Har ni några spår med er fram till ravinen? Klöv avtryck eller nått.
Publicerat September 12, 201213 yr Författare Klövavtryck har vi men inget blod. Det är dock rätt bra med klövavtryck så svårt att säga om det är kidet eller något annat djur.
Publicerat September 12, 201213 yr Nu börjar de bli lång tid sen påskjutningen, det kommer alltså kräva sin hund. Ni kan inte zick zacka genom ravinen med en hund? Ligger djuret dött eller halv dött så behövs det förhoppningsvis bara en hund som är intresserad av vilt. Sen söker ni av när området runt ravinen med lös hund, då krävs det ju att den kan gå ut på ett kort sök och markera vilt. En hund som jobbar som stående fågelhundar. Lycka till hoppas det ordnar till sig med ett hittat eller ohittat kid hur det än blir.