Publicerat September 11, 201213 yr Jag vet att hundar behöver fälla och byta päls ett par gånger per år. Men min fäller mycket, ofta och en strid ström. Det är svårt att säga något rastypiskt eftersom det är en blandning med 6 raser i sig. Han ser ut som en tunn jämte/gråhundskorsning. Min fråga är då: vad kan jag göra för att undvika ett vinterlandskap inomhus? Kan jag ge honom något? Det blir barn till jul och som det är nu går det inte att ha barn hos oss någon längre stund.
Publicerat September 11, 201213 yr Har haft samma bekymmer på två av mina hundar och ett foderbyte gjorde susen. Ett foder med lite mer fett och protein kanske vore en bra början. Med min gamla hund så gick jag till veterinären och gav han en vitaminspruta i samband med foderbytet och fällandet slutade ganska omedelbart. Det har varit i unghundsåldern jag har upplevt dom här problemen och trots ett antal foderbyten efteråt så har aldrig den överdrivna fällningen återkommit. Kan tilläggas att jag bara har matat med "premiumfoder"
Publicerat September 11, 201213 yr Författare Han får idag en blandning av finska "jahti/vachti" och färskfoder. Jag vet att jag måste vara på honom med borsten oftare med, det är veterinärens bedömning. Bvitamin skulle kunna hjälpa men det var inte klarlagt om det faktiskt var så eller inte.
Publicerat September 11, 201213 yr En ofta förbisedd grej är att hundar gärna fäller och mjällar om de är nervösa eller otrygga. Jag säger inte att det är så, men det är värt att tänka på. Nye grannen har en schäfertik och uselt ledarskap - trappan i granit såg ut som en heltäckningsmatta efter att jag och Harry stött på dem... Men vi jobbar på't och skillnaden märks direkt. -- Mats