Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inkallningsövningar

Featured Replies

Publicerat

Har ni några bra tips på olika inkallningsövningar, som man kan träna med hunden??. Inkallningen funkar sådär, hunden kommer när den har sprungit ett tag. Men det skulle vara skönt att kunna få in den direkt man släppt lös den, ifall den drar mot fel marker.

Jag har övat mycket med att ha den i 10 m lina och vissla in den när jag går i skogen, då kommer den direkt. Men det är helt annat när hunden vet att den är lös.

Publicerat

Detta brukar jag fixa i hemmet. Signal när det är mat på gång. Om detta är konsekvent så sitter det även i skogen/markerna

Publicerat

fått tipps att ha den i lina och ge inkallning och lätt ryck i kopplet så hunden förstår samband...

som amakulu säger använd samma signal till mat och även annat roligt..

ska köra hårt med detta på min hund också..

Publicerat

Gillar den godis så brukar det gå ganska bra, då är problemet bara att hitta vilket godis som är gott nog för att den ska komma när den är "fri". Vi kör i vanliga fall frollik? som godis när vi tärnar vanligt och något mycket bättre, tex korv, när det finns mer störningar/är viktigare att det går bra.

Jag har hört av andra, och prövat lite själv att en håller fast hunden och en annan springer ifårn (ev. med en leksak) och kallar sedan på hunden, som då är riktigt sugen på att komma. Fungerar bra.

Publicerat

Precis.belöningen ska vara större än frestelsen att låta bli att lyda/komma.

I mitt fall så får man vira oxfile eller bacon runt kroppen om man vill att hon ska komma direkt man släpper henne.

Publicerat

Jag körde mycket inkallning och följsamhet under våren/sommaren. Det jag märkte när jag släppte jycken i grishägn ett par gånger nu tidig höst var att han var lite föööör följsam. Jag var tvungen att vara tydlig med att han fick dra iväg, och då stack det iväg som ett skott. Dock ser jag bara fördelar med det så länge han visar att han kan göra sök. Han har mycket bättre kontakt med mig även om söken har blivit lite tightare.

Sen kan det bero på en hel del andra saker... början av säsongen.. äldre och mer mogen unghund...doften av vildsvin?

Men jag hoppas på att det är följsamhetsövningarna har gett resultat.

Övningarna gjordes på ställen där jag vågade släppa honom lös. Beröm när han följde mig vid fötterna och "vet hut hunnjävel" när han inte kom vid inkallning. Använde inget godis utan bara ett snällt "duktig pojke". Hunden är en tyskterrier.

Publicerat

Inkallning är först och främst något positivt! annars får du ett undvikande, dock går det där att styra om den inte riktigt kopplar ihop styrningen med den positiva husse!

Som amakulu skrev använd en signal, vid matskålen vid lördagsgodis, den ska dock inte gå och tigga då har du ett hämmat sök, men kör man med det hemma lite ofta så för man enkelt över det till ute när hunden är på väg till dig.

för att använda styrningen! en långlina, blås i pipan samtidigt som du med ett lätt ryck i linan styr hunden att vända mot dig, var positiv i rösten och locka hunden till dig, ja du får kvittra som ett fruntimmer! hunden kommer vara lite fundersam i början för den kopplar inte ihop riktigt, men känner igen signalen och den positiva husse!

För att pröva det där när det funkar tomt så använd en retning som gör att hunden vill bort från dig, gör samma sak kalla in var positiv, när det funkar så är det dax för skogen!

Under den här tiden har du inte sabbat inlärningen genom att prova i skogen!

Hunden får söka som den brukar, använd linan och allt annat ska vara som vanligt, släpp iväg och gör en inkallning och en lätt styrning, ta in hunden till dig och gå åt ett annat håll helst 180 grader, släpp och låt den fara iväg!

Sen får du väl under jakt underhålla det där vid lämpliga tillfällen!

Lycka till!