Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

winchester modell 12 pump

Featured Replies

Publicerat

Fick igår en förfrågan om att ta över en gammal Winchester modell 12

Historien bakom är att den kom till Sverige ifrån Amerikat 1933.

Hittade en sida idag där jag enligt serienumret kunde se att den är tillverkat år "1932" vilket bekräftar historien.

Läste lite och kunde se att det är en takedown /breakdown modell och mycket riktigt så gick det att dela den i två delar.

Vapnet är i det stora hela i mycket bra bruksskick ingen rost eller större skador. Vad jag har hört så har det används ytterst lite till att skjuta mullvadar i någons trädgård. Men i det stora hela har det ståt i en garderob i många många år. Personen som vill ge mig detta historiska vapen har en licens på det som prydnad. Men det är inte pluggat och så vitt jag kan se så går det att ladda med sex skott i kaliber 12.

Frågan är hur går jag vidare om jag vill ta över det då det inte är pluggat osv?

hade även vart kul att få skjuta lite med det några gånger om året.

Men jag känner väl inte att det är något man tar med på jakt utan något som är kul att ha stående i skåpet mest för historiken och åldern bakom.

post-10839-0-74822200-1347432892_thumb.j

post-10839-0-23521600-1347432985_thumb.j

Publicerat

Till att börja med,vad du än gör så förstör inte en sådan klenod genom att plugga den!!

För att få behålla vapnet intakt så är det samlingslicens som gäller om du inte funderar på en karriär som trickskytt vilket är den enda anledningen jag känner till som medger licens för mer än två skott i magasinet.

Om inte samlingslicens känns aktuellt så säljer du bössan till mig,för en sån bössa så skapar jag plats i mitt vapenskåp på ett eller annat sätt :smile:

/Mike

Publicerat

Gah!!!!! Min första kärlek :)

Om du inte vill behålla den så köper jag den mer än gärna då det var en sådan goding jag hade som första bössa. Som jag dock var tvungen o sälja då jag blev arblös på 90 talet...

Platts finns i skåpet redan :)

Med vänlig hälsning,

Eas

Publicerat

Kan ju tillägga att den är mycket behaglig att skjuta både på jakt och på duvbanan. den jag hade var ifrån 1928 och kunde utan problem skjuta ankor upp till 60 m ifrån mig.

om jag vart du skulle jag använda den till all hageljakt och på bana.

<3 :)

Eas

Publicerat

Inte till jakt om det innebär att förstöra den permanent.

Mycket historik runt denna bössan.

Bild från Iwo Jima 1945.

firearms_shotgun_win12_marine_ww2_375.jpg

/Mike

Publicerat

Inte till jakt om det innebär att förstöra den permanent.

Mycket historik runt denna bössan.

...

/Mike

Jo, men den är ju inte direkt ovanlig. De dyker upp lite då och då på auktionerna, priserna brukar vara relativt moderata.....

/T

Publicerat

Kanon! Då tipsar du mig när du ser en M12 i bra orginalskick nästa gång :yes:

Ingen avsågad pipa för det hade suttit en cutts på den,ingen kortad kolv,ingen spräckt kolv,gravrost i pipan,inget borrande och fibblande med korn och hjälpkorn m,m,m för dessa är det enda jag hittat och med väääääldigt långa intervaller.

/Mike

Publicerat

Då kollar du dåligt. Det låg en i kaliber 16 på Mauritz för ett tag sedan vill jag minnas. I bra skick.....

Publicerat

Mycket möjligt att jag kollar dåligt,det är ju därför jag ber om hjälp av ett proffs.

kaliber 12. och i sverige.

/Mike

Publicerat

Mycket möjligt att jag kollar dåligt,det är ju därför jag ber om hjälp av ett proffs.

kaliber 12. och i sverige.

/Mike

Du bor väl i kunglig huvudkommun?

http://www.widforss....&visa=Hagelgev�/a>

(den här i kaliber 16, jag vet vem som har den - och den är i kanonskick)

http://www.widforss....nsbelagda vapen

(här en 12 och en 20)

Priserna har varit modesta milt uttryckt. Så svårt kan det omöjligen vara..... Man får nog påstå att det är ett obligatorium att i alla fall spana av Widforss.

/T - som brukar hoppa över studsare, enkelpipiga hagelgevär och annat insignifikant på aktionerna

Publicerat

Auktionen från 2011 hade en 16-inte aktuellt.

I auktionen från 2010 hittar inte jag någon M12 alls.

Auktionen från 2006 hade en med söndersågad kolv.

Och japp auktionen från 2004 hade en fin M12 i orginalskick,måste ha missat den om jag nu ens letade efter en sån då.

Men om vi blickar framåt så får du gärna hojta till när en sån korsar din väg.

/Mike som aldrig skulle drömma om att befatta sig med vapen som går av på mitten för att kunna ladda :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för svar.

Jag vill ha den precis som den är får bara kolla upp hur jag gör med licenser

Publicerat

.....

Och japp auktionen från 2004 hade en fin M12 i orginalskick,måste ha missat den om jag nu ens letade efter en sån då.

Ovanlig - jag har sett en någonstans de senaste 10-15 åren, inte speciellt ovanlig - man ser en då och då, relativt vanlig - man ser ett par om året.......

Det handlar om perspektiv på tid.

Men om vi blickar framåt så får du gärna hojta till när en sån korsar din väg.

Will do!

/Mike som aldrig skulle drömma om att befatta sig med vapen som går av på mitten för att kunna ladda :thumbsup:

Pederast!

:thumbsup:

/T

Publicerat

Borde nog inflika att en sån här är lika intressant,M1897 fast i just detta utförandet lär bli svårt att hitta.

Jag har till och från jobbat på ett utkast till samlingsinriktning.

Amerikanska pumphagelgevär från 1890-1975.

/Mike

m1897.jpg

Publicerat

Borde nog inflika att en sån här är lika intressant,M1897 fast i just detta utförandet lär bli svårt att hitta.

Ja, i det utförandet är den mycket ovanlig.......

/Mike

In med ansöka omedelbums!

/T

Publicerat

Tack för svar.

Jag vill ha den precis som den är får bara kolla upp hur jag gör med licenser

Vet inte om du känner till det men M12 har en speciell egenskap utvecklad av J M Browning ursprungligen för M1897 .

Med dom bössorna kan man skjuta "slamfire" dvs om du trycker in avtryckaren och håller den intryckt så är det bara och pumpa och det smäller varje gång slutstycket låser.

För jakt och skytte har det naturligtvis ingen funktion men för grabbarna som stred i första världskrigets skyttegravar och i grottorna i mount suribachi på iwo jima 1945 så fyllde det säkert en funktion.

/Mike

Publicerat

/Mike

m1897.jpg

var o klämde på en sådan i tisdags , vet ej om det var en original eller en kopia. Trevlig var den i alla fall :)